DS/HVB GLOBE IV

Tilbake til søk
GLOBE IV
Nasjonalitet
Norge
Off nr 37590
Klassifisering DNV1A1HVALFANGER
Kallesignal MHJR LCLH
Byggeår 1912
Leveringsmåned MARS
Byggenr 332
Bruttotonn/BT 152
Nettotonn/NT 56
Skrog LOA 30,17 M
Bredde 6,00 M
Dypgående 3,57 M
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Hvalbåt
Hastighet 11
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 12"-20"-33", slag 21,0", 74 NHK
Maskin-/motorbygger A/S Akers mek. Verksted, Oslo, Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Kristiania / Oslo
Reg havn Larvik, Nanset

912 Bygget som NORRØNA I ved Akers mek. Verksted, Oslo for Norrøna Hvalfanger A/S (Peder Bogen), Sandefjord.1921 Solgt til A/S Sandefjord Hvalfangerselskap (Peder Bogen), Sandefjord.1926 Solgt til Hvalfangerselskapet Globus (Melsom & Melsom, Nanset), Larvik. Omdøpt til GLOBE IV.1936 Solgt til P/F Vid Air A/S Hvalaveidafelag (H. J. Joensen), Tórshavn, Færøyene.1937 Omdøpt til FALKUR.1945 Dampmaskin og kjele fjernet. Dieselmotor installert: type Ruston. 375 BHK.Solgt 20/01 til H/F Siglunes (Áki og Jakob Jakobssynir), Siglufirdi, Island. Ombygget til fiskebåt. Omdøpt til SIGLUNES.1952 Solgt 21/10 til Skeggja H/F (Jón Sigurðsson), Reykavik, Island. Omdøpt til SIGURDUR PETUR.1958 Skiftet mange plater i skroget. Solgt til Einars Sigurðssonar, Vestmannaeyr, Island.1962 Solgt 14/07 til Skeggja H/F (Páll Pálsson), Siglufirdi. Omdøpt til HRINGSJA.1963 Solgt til Skeggi H/F (Þórarinn Sigurðsson), Garðahreppi, Island. Omdøpt til GARDAR.1967Solgt til Halldør Snorrason, Reykavik.1974 Solgt til Patrekur H/F (Jón Magnússon), Patreksfirði, Island.1981 Satt på land 01/12 i Skápadal, Island som museumsskip.(Skipet er Island’s eldste stålskip).2012 Fortsatt på samme sted

12 Built as NORRØNA I at Akers mek. Verksted, Oslo for Norrøna Hvalfanger A/S (Peder Bogen), Sandefjord.1921 Sold to A/S Sandefjord Hvalfangerselskap (Peder Bogen), Sandefjord.1926 Sold to Hvalfangerselskapet Globus (Melsom & Melsom, Nanset), Larvik. Renamed GLOBE IV.1936 Sold to P/F Vid Air A/S Hvalaveidafelag (H. J. Joensen), Tórshavn, Færøyene.1937 Renamed FALKUR.1945 Steam engine and boiler removed. Diesel engine installed: type Ruston. 375 BHP.Sold 20/01 to H/F Siglunes (Áki og Jakob Jakobssynir), Siglufirdi, Island. Converted to a fishing vessel. Renamed SIGLUNES.1952 Sold 21/10 to Skeggja H/F (Jón Sigurðsson), Reykavik, Island. Renamed SIGURDUR PETUR.1958 Renewed many hull plates. Sold to Einars Sigurðssonar, Vestmannaeyr, Island.1962 Sold 14/07 to Skeggja H/F (Páll Pálsson), Siglufirdi. Renamed HRINGSJA.1963 Sold to Skeggi H/F (Þórarinn Sigurðsson), Garðahreppi, Island. Renamed GARDAR.1967Sold to Halldør Snorrason, Reykavik.1974 Sold to Patrekur H/F (Jón Magnússon), Patreksfirði, Island.1981 Put on shore 01/12 in Skápadal, Island as a museum vessel.(She is Island’s oldest steel vessel).2012 Still in the same plac

  • GLOBE IV

    GLOBE IV
  • GLOBE IV

    GLOBE IV
Utarbeidet av: Jan Pedersen
   
https://www.sandefjordshistorie.no