DS/HVB GLOBE II
Tilbake til søk
1925 - Bygget som hvalbåt ved Akers Mek. Verksted, Oslo for Hvalfangerselskapet Globus A/S(Melsom & Melsom, Nanset pr. Larvik) - GLOBE II1929 - Kjele ombygget fra kullfyring til oljefyring.4/1941 - Rekvirert av Royal Navy6/1942 - Omdøpt til HMS FLASH1945 - Tilbakelevert til Norge i november -fikk navnet GLOBE II tilbake5/1946 - Solgt til Einar M. Gaard, Skåre, Haugesund1948 - Solgt til Harald Falnes, Skudesneshavn, Karmøy, ombygd til tråler og fraktefartøy, 217 gt. Dampmaskinen byttet ut med en Deutz 39 Mod, 4-takt, 8 syl. dim.: 240x360mm, 400 BHK1949 - Levert som - HANS FALNES (R-121-SH)1953 - Grunnstøtte og sank 28.09 nær Trøndenholmen i tykk tåke på reise Herøy - Namsos, ingen forulykkede. Solgt til J. Tananger Bergen - nytt navn - TORHOLM1979 - Samme
Maskineri:Triple dampmaskin 3 cylindere diam. 13.5'-22'-37.5'. Bygget ved Akers mek. Verksted, OsloKjeler samme
as Whaling catcher GLOBE II at Akers mek. Verksted, Oslo for Hvalfangerselskapet Globus A/S (Melsom & Melsom, Nanset), Larvik.Caught for Fl/f LANCING.Left Sandefjord 13/06 together with GLOBE I and III for Dartmouth, England for bunker and then to West Africa.1929 Boiler converted to oil firing.1940 Free fleet.1941 Hired in April by Royal Navy.1942 Renamed HMS FLASH in June1945 Returned to owners in December. Arrived 14/12 at Sandefjord. Drydocked 15/12 at Framnæs mek. Værksted, Sandefjord out of drydock 17/12. Renamed GLOBE II. Left 19/12 Sandefjord was laid up.1946 Sold in May to Einar M. Gaard, Skåre, Haugesund.1948 Sold to Harald Falnes, Skudesneshavn, Karmøy. Converted to fa fishing vessel.1949 Steam engine and boiler removed. Diesel engine installed: Deutz, 4-stroke/sa., 8-cylinder, cyl. dim.: 240 x 360 mm. 400 BHP. Built in 1939 by Klöckner-Humbolt-Deutz A. G., Köln, Germany. Renamed HANS FALNES (R-121-SH). New tonnage 217 brt. New meas.: Loa: 126,4’.1953 Ran aground and sank 28/09 in heavy fog near Trøndenøholmen near Gamle Hellasund while on a voyage from Herøya to Trondheim with calsium nitrate.
1956 Raised by Tarangers Bjergningskompani, Torangsvåg. It laid 4 meter down into the mud, first moved to 20 meters depth, then raised. Towed to Stavanger in the autumn.1957 The wreck sold in February for NOK 7.500 to Johs. Taranger, Torangsvåg, Bergen. Repaired and registered as TORHOLM in July.Sold in November for NOK 30.000 in a enforced sale to Brødrene Utkilens Rederi, Bergen with Johs. Taranger, Torangsvåg, Bergen as manager.1959 Condemned in May after damages and sold to Brødrene Anda, Stavanger for demolition.1978 Still in DnV register as TORHOLM.1980 Deleted from register