DS/HVB GLOBE II

Tilbake til søk
GLOBE II
Nasjonalitet
Norge
Off nr 20721
Klassifisering DNV1A1HVALFANGER
Kallesignal LCLF
Byggeår 1925
Leveringsmåned MAI
Byggenr 421
Bruttotonn/BT 207
Nettotonn/NT 66
Skrog LOA 33,77 M
Bredde 6,67 M
Dypgående 3,90 M
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Hvalbåt
Hastighet 11
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger A/S Akers mek. Verksted, Oslo, Norge
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motortype Dampmaskin Tripel 3 Cylinder
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 13,5"-22,0"-37 2/5", slag 24", 68 NHK
Maskin-/motorbygger A/S Akers mek. Verksted, Oslo, Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Kristiania / Oslo
Reg havn Larvik, Nanset

1925 - Bygget som hvalbåt ved Akers Mek. Verksted, Oslo for Hvalfangerselskapet Globus A/S(Melsom & Melsom, Nanset pr. Larvik) - GLOBE II1929 - Kjele ombygget fra kullfyring til oljefyring.4/1941 - Rekvirert av Royal Navy6/1942 - Omdøpt til  HMS FLASH1945 - Tilbakelevert til Norge i november -fikk navnet GLOBE II  tilbake5/1946 - Solgt til Einar M. Gaard, Skåre, Haugesund1948 - Solgt til Harald Falnes, Skudesneshavn, Karmøy, ombygd til tråler og fraktefartøy, 217 gt.  Dampmaskinen byttet ut med en Deutz 39 Mod, 4-takt, 8 syl. dim.: 240x360mm, 400 BHK1949 - Levert som - HANS FALNES (R-121-SH)1953 - Grunnstøtte og sank 28.09 nær Trøndenholmen i tykk tåke på reise Herøy - Namsos, ingen forulykkede.    Solgt til J. Tananger Bergen - nytt navn - TORHOLM1979 - Samme

Maskineri:Triple dampmaskin 3 cylindere diam. 13.5'-22'-37.5'. Bygget ved Akers mek. Verksted, OsloKjeler samme

as Whaling catcher GLOBE II at Akers mek. Verksted, Oslo for Hvalfangerselskapet Globus A/S (Melsom & Melsom, Nanset), Larvik.Caught for Fl/f LANCING.Left Sandefjord 13/06 together with GLOBE I and III for Dartmouth, England for bunker and then to West Africa.1929 Boiler converted to oil firing.1940 Free fleet.1941 Hired in April by Royal Navy.1942 Renamed HMS FLASH in June1945 Returned to owners in December. Arrived 14/12 at Sandefjord. Drydocked 15/12 at Framnæs mek. Værksted, Sandefjord out of drydock 17/12. Renamed GLOBE II. Left 19/12 Sandefjord was laid up.1946 Sold in May to Einar M. Gaard, Skåre, Haugesund.1948 Sold to Harald Falnes, Skudesneshavn, Karmøy. Converted to fa fishing vessel.1949 Steam engine and boiler removed. Diesel engine installed: Deutz, 4-stroke/sa., 8-cylinder, cyl. dim.: 240 x 360 mm. 400 BHP. Built in 1939 by Klöckner-Humbolt-Deutz A. G., Köln, Germany. Renamed HANS FALNES (R-121-SH). New tonnage 217 brt. New meas.: Loa: 126,4’.1953 Ran aground and sank 28/09 in heavy fog near Trøndenøholmen near Gamle Hellasund while on a voyage from Herøya to Trondheim with calsium nitrate.
1956 Raised by Tarangers Bjergningskompani, Torangsvåg. It laid 4 meter down into the mud, first moved to 20 meters depth, then raised. Towed to Stavanger in the autumn.1957 The wreck sold in February for NOK 7.500 to Johs. Taranger, Torangsvåg, Bergen. Repaired and registered as TORHOLM in July.Sold in November for NOK 30.000 in a enforced sale to Brødrene Utkilens Rederi, Bergen with Johs. Taranger, Torangsvåg, Bergen as manager.1959 Condemned in May after damages and sold to Brødrene Anda, Stavanger for demolition.1978 Still in DnV register as TORHOLM.1980 Deleted from register

  • GLOBE II

    GLOBE II
Kilde: Lardex arkivet
Utarbeidet av: Jan Pedersen
   
https://www.sandefjordshistorie.no