DS/HVB NORFINN

Tilbake til søk
NORFINN
Nasjonalitet
Norge
Off nr 6111353
Klassifisering DnV +1A1, Hvalfanger
Kallesignal LNXZ
Byggeår 1949/07
Leveringsmåned Juli
Byggenr 729
Bruttotonn/BT 773
Nettotonn/NT 257
Skrog LOA 62,57 M
Bredde 10,12 M
Dypgående 5,03 M
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet 16
Drivstoffkapasitet Forbruk 0,5 t. pr. time ved 10 knop.
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 2 x hoved dampkjel (ildrørskjel/fire tube boiler), dim: 16,5' x 12,5', oljefyring m/3 fyrganger. Heteflate: 6.870 kv/ft, damptrykk: 225 PSI
Kjelebygger David Rowan & Co.Ltd., Glasgow, Scotland
Hjelpemaskineri 2 x generatorer, drevet av stempel dampmaskiner (steam reciprocating)
El-kraft 115 VdC
Navigasjonsutstyr Radar, selvstyring, SAL-logg, gyrokompass, ekkolodd.
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 4-syl., dia. 18,5“–31”–31”–38,5” (2 x MT), slag 30", 2.750 IHK v/185 o.min (standard korvettmaskin))
Maskin-/motorbygger
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1940 - 1945
Storbritannia
Sted Renfrew
Reg havn Larvik

1939 Satt i bestilling av the Admiralty 31/08. Kjølen lagt 22/09.

1940 Sjøsatt 08/05 og levert som Flower klasse korvett HMS PRIMROSE (K-91) fra W Simons & Co Ltd Renfrew for regning av The Royal Navy (RN). Levert 15/07. Satt inn i konvoy tjenesten på Nord-Atlanteren.

1945 Kommando strøket og PRIMROSE lagt i opplag. Ikke i aktivitet etter juli.

1946 Solgt til ukjent kjøper 09/08.

1949 Innkjøpt av Globus A/S & Polaris A/S Larvik i juni, tauet av SALVADOR fra Londonderry til Greåker. Ombygd til bøyebåt ved Sarpsborg Mek. Verksted. Overlevert som NORFINN i november og sendt ut med NORHVAL ekspedisjonen 1949/50.

Forlater Larvik 15/11 på vei til Sydishavet via Dakar for bunkring 26/11 og videre til isen via Cape Town. Ankom Cape Town 10/12. Gikk fra Cape Town 11/12, og var fremme på feltet 22/12. Benyttet som bøyebåt.

1950 Sesongen 1950/51 operert som bøyebåt.

1951 Sesongen 1951/52 operert som bøyebåt.

1952 Fullstendig ombygning til hvalbåt utført høsten I fangst for Flk NORHVAL for sesongen 1952/53. Skytter var Johan Antonsen, Sfj/Høvåg

1953 I fangst for Flk NORHVAL for sesongen 1954/55. Skytter var Johan Antonsen, Sfj/Høvåg

1954 I fangst for Flk NORHVAL for sesongen 1954/55. Skytter var Nils Henriksen, Årøsund, Nøtterøy

1955 I fangst for Flk NORHVAL for sesongen 1955/56. Skytter var Nils Henriksen, Årøsund, Nøtterøy

1956 NORFINN hadde 196 hval etter sesongen og var nest beste båt på ekspedisjonen. Ankom Larvik 31/03 etter endt sesong.

I fangst for Flk NORHVAL for sesongen 1956/57. Skytter var Nils Henriksen, Årøsund

1957 I fangst for Flk NORHVAL for sesongen 1957/58. Skytter var Nils Henriksen, Årøsund, Nøtterøy

1958 I fangst for Flk NORHVAL for sesongen 1958/59. Skytter var Nils Henriksen, Årøsund, Nøtterøy

1959 I fangst for Flk NORHVAL for sesongen 1959/60. Skytter var Nils Henriksen, Årøsund, Nøtterøy

1960 I fangst for Flk NORHVAL for sesongen 1960/61. Skytter var Nils Henriksen, Årøsund, Nøtterøy

1961 I fangst for Flk NORHVAL for sesongen 1961/62. Skytter var Johan Antonsen, Sfj/Høvåg. Siste sesong som hvalbåt.

1962 Ankom Larvik 08/05 etter endt sesong.

Lagt opp i Hølen ved Roligheten Verft, Larvik.

1965 Solgt til Jos Boel & Fils Taimise i oktober for 13.200 £, og slept til Belgia for hugging.

1966 Hugget i juni.

Fremdrift: 1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), type trippel ekspansjon (triple exp.), 4 sylindret, syl. dia.: 18,5”-31”-2 x 38,5”, slag/stroke: 30', 394 NHK. En typisk korvett dampmaskin. Bygget av William Simons & Co Ltd, Renfrew

1939 Ordered by the Admiralty 31/08. Keel laid 22/09.
1940 Launched 08/05 and delivered as Flower-class corvette HMS PRIMROSE (K-91) by W Simons & Co Ltd Renfrew on behalf of the Royal Navy (RN). Delivery on 15/07. Used in the convoy service on the North-Atlantic Ocean mostly.
1945 Out of service and PRIMROSE is laid up. Not in active service after July.
1946 Sold to unknown buyer 09/08.
1949 Purchased by Globus A/S & Polaris A/S Larvik in June. Towed by SALVADOR from Londonderry to Greåker, Norway. Converted to pick-up vessel at Sarpsborg Mek. Verksted. Finished and named NORFINN in November. Went to Southern Seas for the NORHVAL expedition season 1949/50.
Left the port of Larvik on 15/11, heading for the Southern Seas. Bunkering at Dakar on 26/11 and continued to Cape Town. Arrival Cape Town on 10/12. Left Cape Town on 11/12 and reached the whaling ground on 22/12. Operated as buoy boat.
1950 Season of 1950/51 operated as buoy boat.
1951 Season of 1951/52 operated as buoy boat.
1952 Completed as catcher during autumn of 1952.
1961 Last season as catcher 1961/62.
1962 Laid-up at Roligheten Verft, Larvik.
1965 Sold to Jos Boel & Fils Taimise in October for £13.200. Towed to Belgium for breaking.
1966 Breaking up in June..

  • NORFINN

    NORFINN
  • NORFINN

    NORFINN
  • NORFINN

    NORFINN
Kilde: DNV Reg.,Lloyds reg. «Hvalfangsten, Eventyret Tar Slutt» av Dag Bakka Jr.(www.skipet.no )
Utarbeidet av: Ragnar Iversen og Steinar Norheim
   
https://www.sandefjordshistorie.no