D/S HOVLAND (II)
Tilbake til søk
1924 Bygget som HOVLAND av Skiens Verksted A/S, Skien for regning av D/S A/S Hedrum (Alf Lunde), Larvik. Sjøsatt 06/12.
1925 Ferdigstilt i mars.
1926 D/S A/S Hedrum overtatt av Alf. Jakhelln), Oslo
1927 Solgt i august til Skages Rederi A/S (Victor L. Schage), Oslo, omdøpt SKAGATIND.
1936 Solgt til Skibs A/S Sjofna (C. A. Olsen), Oslo, omdøpt SVINT.
1940 Under WW II i «Uteflåten» og Nortraships kontroll.
1941 SVINT gikk i kystkonvoi mellom Falmouth og Milford Haven med en last kull bestemt for Plymouth. 10/07 ble SVINT angrepet av tysk bombefly sju n. mil utenfor Kellan Head Trevorse. En av bombene gikk gjennom styrbord side av broen og havnet i sjøen hvor den gikk av. To andre gikk av på babord side på høyde med maskinrommet. Vannet fosset inn i maskinrommet som ble fylt av damp da damprørene sprang. I den ene skipssiden oppsto en større lekkasje. Etter tre minutter var det rundt to fot vann i maskinrommet. Da vannet steg hurtig, og maskinrom og kjelerom ble fylt med vann. Alle mann beordret til livbåter. Første styrmann ble funnet død på fordekket. SVINT ble tatt under slep av to marinefartøy, men etter noen timer sank hun.
Fremdrift: 1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), triple exp., 3-sylindret, syl.dia.: 16'-25'-42', slag/stroke: 30”, 134 NHP. Bygget av Skiens Verksteder A/S, Skien
Kjele: 1 x dampkjele (ildrørskjel/fire tube boiler), dim.: 13’ x 11.5’ m/3 fyrganger, arbeids trykk: 200 PSI. Heteflate (HF): 1.828 kv/ft. Bygget av Mc. Kie & Baxter, Govan
1924 Built as HOVLAND by Skiens Verksted A/S, Skien on account of D/S A/S Hedrum (Alf Lunde), Larvik.
1925 Completed and delivered in the month of March
1926 D/S A/S Hedrum taken over by Alf. Jakhelln, Oslo as manager.
1927 Sold in August to Skages Rederi A/S (Victor L. Schage), Oslo, renamed SKAGATIND.
1936 Sold to Skibs A/S Sjofna (C. A. Olsen), Oslo, renamed SVINT.
1940 During WW II operated by Nortraship (Norwegian Freefleet.
1941 SVINT went in coastal convoy between Falmouth and Milford Haven with a cargo of coal destined for Plymouth. On 10/07 the SVINT was attacked by a German bomber seven miles outside Kellan Head Trevorse. One of the bombs went through the starboard side of the bridge and ended up in the sea where it went off. Two others went off on the port side at the level of the engine room. The water gushed into the engine room, which was filled with steam as the steam pipes burst. A major leak occurred in one side of the ship. After three minutes, there was about two feet of water in the engine room. When the water rose rapidly, the engine room and boiler room were filled with water. All men ordered to lifeboats. The first mate was found dead on the foredeck. SVINT was taken under tow by two naval vessels, but after a few hours she went down.