D/S BORNA
Tilbake til søk
1903 Bygget som SUNE av Goole SB. & Repairing Co., Ltd., Goole, UK, for Ångbåts AB Sune (G. T. Schele), Halmstad.
1915 Solgt til D/S A/S Mineral (B. Scattenstein), Narvik i november. Omdøpt MATERIAL.
1916 Solgt til A/S Material, Bergen i november. Videre solgt samme måned til Bowman & Co, Bergen, omdøpt BORNA.
1917 Innkjøpt av av Alf Lunde, Larvik i januar. Videre overtatt av Jens Andvig, Kristiania i mars. Samme år overtatt av A/S Borna (H. Rachlew), Sandefjord. Ny eier allerede i oktober, solgt videre til Arnfinn M Johannessens Rederi, Bergen.
1919 A/S D/S Borna solgt til (A/S Rederiet Odfjell), Bergen i oktober. Omdøpt ROGN
1921 Solgt tilbake til A/S Arnfinn M Johannessens Rederi, Bergen.
1927 Solgt til Rederi AB Bertil (Iwar Ohlsson), Malmø i august. Omdøpt BERTIL.
1933 Rederiet AB Bertil går i konkurs i februar, solgt til C O Malmström, Malmø.
1936 C. O. Malmstrøm dør. Fartøyet overtas av dødsboet i april.
1945 I desember blir skipet regstrert på et partrederi med N. O. Malmstrøm som hoved reder.
1951 Solgt til AB Johnssons korkfabrik (B. Å. Malmstrøm), Malmø i desember.
1955 Solgt til Rederi AB Iwar (T Hillerstrøm), Malmø, omdøpt BOLMEN.
1956 Solgt til C Schmidt (R. Bornhofen), Køln, Tyskland, omdøpt CHARLOTTE SCHMIDT.
1957 Solgt til Schulte & Bruns (J. Olthoff), Hamburg, Tyskland. Omdøpt NESSERLAND.
1959 Hugget i Leer, Tyskland av J. Klein.
Fremdrift; 1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), triple exp., 3-sylindret, syl.dia.: 15'-25'-41', slag/stroke: 27”, 500 IHK (106NHK). Bygget av G. T Grey South Shields.
Kjele: 1 x hoved dampkjel (ildrørskjel/fire tube boiler) sylindrisk dim.: 13,6’ x 10,4’ m/3 fyrganger. Heteflate (HF): 1.696 kv/ft. 180 PSI. Bygget av Jos. T. Eltringham & Co., Willington Quay on Tyne
1903 Built as SUNE by Goole SB. & Repairing Co., Ltd., Goole, UK, for Ångbåts AB Sune (G. T. Schele), Halmstad.
1915 Sold to D/S A/S Mineral (B. Scattenstein), Narvik in November. Renamed MATERIAL.
1916 Sold to A/S Material, Bergen in November. Re-sold the same month to Bowman & Co, Bergen, renamed BORNA.
1917 January, purchased by Alf Lunde, Larvik. In March, taken over by Jens Andvig, Christiania. Taken over by A/S Borna (H. Rachlew), Sandefjord. In October, sold to Arnfinn M. Johannessens Rederi, Bergen.
1919 Sold to A/S D/S Borna (A/S Rederiet Odfjell), Bergen in October. Renamed ROGN
1921 Sold back to A/S Arnfinn M. Johannessens Rederi, Bergen,.
1927 August, sold to Rederi AB Bertil (Iwar Ohlsson), Malmø. Renamed BERTIL.
1933 In February Rederiet AB Bertil bankrupt, sold to C. O. Malmstrøm, Malmø.
1936 C O Malmstrøm died in April. The vessel taken over by decent estate.
1945 The vessel registered on a P/R in December with N. O. Malmstrøm as main owner.
1951 December, sold to AB Johnssons korkfabrik (B. Å. Malmstrøm), Malmø.
1955 Sold to Rederi AB Iwar (T. Hillerstrøm), Malmø, renamed BOLMEN.
1956 Sold to C Schmidt (R. Bornhofen), Køln, Germany, renamed CHARLOTTE SCHMIDT.
1957 Sold to Schulte & Bruns (J. Olthoff), Hamburg, Germany. Renamed NESSERLAND.
1959 Broken up at Leer, 2nd quarter 1959 by J. Klein.