RITA
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr 5614919
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal LJBK
Byggeår 1922
Leveringsmåned OKTOBER
Byggenr 207
Bruttotonn/BT 1.753
Nettotonn/NT 1.000
Dødvekt/TDW 2.700 T.
Skrog LOA 76,35 M
Bredde 12,46 M
Dypgående 4,90 M
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk fartøy for stykkgods
Hastighet 9,5
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Maskin-/motortype 2 x Dieselmotorer
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Bolinder, 2-takt, enkeltv., 4-syl., 480 BHK, 2 motorer m/hver sin propell
Maskin-/motorbygger J. & C. G. Bolinders mek. Verkstads AB, Stockholm, Sverige
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Rotterdam
Reg havn Oslo

922 Bygget som DORDRECHT av N.V. Burgerhout's Maschinfabriek & Scheepswerft, Rotterdam, Nederland for N.V. Stoomv. Mij. 'De Maas' (N.V. Phs. van Ommeren's Scheepv. Bedrijf), Rotterdam.1925 Solgt til Jens Petersen, Haderslev, Danmark. Omdøpt til ROMØ.1928 Solgt til H. C. Horn, Hamburg, Tyskland. Omdøpt til KARIBIA.1929 Omdøpt til ZULIA.1935 Solgt til Rederi A/S Rita (Odd Godager), Oslo. Omdøpt til RITA.1936 Nye hovedmotorer installert.Chr. Østberg overtok i oktober aksjemajoriteten i Rederi A/S Rita. Navnet på selskapet endret til Rederiet Besseggen A/S.1940 Uteflåten.1945 Kom til Norge i desember.1946 Solgt for USD 300.000 til Honduras Shipping Co., Tegucigalpa / Puerto Cortes, Honduras.1952 Solgt til Lloyd Panamericano, S.A. (Sasso, Botticini & Cia., Buenos Aires, Argentina), Puerto Cortes.1954 Solgt til Navegação Continental Ltda., Santos, Brasil. Omdøpt til BRASILMAR.1964 Grunnstøtte 08/06 nær Garopaba, ca. 12 nm nord for Imbituba, SC, Brasil mens hun var på reise fra Recife, PE, Brasil til Rio Grande, RS, Brasil med gjødsel i sekker

1922 Built as DORDRECHT by N.V. Burgerhout's Maschinfabriek & Scheepswerft, Rotterdam, Netherlands for N.V. Stoomv. Mij. 'De Maas' (N.V. Phs. van Ommeren's Scheepv. Bedrijf), Rotterdam, Netherlands.1925 Sold to Jens Petersen, Haderslev, Denmark. Renamed ROMØ.1928 Sold to H. C. Horn, Hamburg, Germany. Renamed KARIBIA.1929 Renamed ZULIA. Same owner.1935 Sold to Rederi A/S Rita (Odd Godager), Oslo. Renamed RITA.1936 New main engines fitted.Chr. Østberg took in October over the share majority in Rederi A/S Rita. The name of the company changed to Rederiet Besseggen A/S.1940 Free fleet.1946 Sold for USD 300.000 to Honduras Shipping Co., Tegucigalpa / Puerto Cortes, Honduras.1952 Sold to Lloyd Panamericano, S.A. (Sasso, Botticini & Cia., Buenos Aires, Argentina), Puerto Cortes.1954 Sold to Navegação Continental Ltda., Santos, SP, Brazil. Renamed BRASILMAR.1964 Ran aground 08/06 near Garopaba, about 12 nm North of Imbituba, SC, Brazil while on a voyage from Recife, PE, Brazil to Rio Grande, RS, Brazil with fertilizer in bags

  • RITA

    RITA
  • RITA

    RITA
Kilde: Lardex arkivet
Utarbeidet av: Jan Pedersen
   
https://www.sandefjordshistorie.no