D/S VINDEGGEN(2)

Tilbake til søk
VINDEGGEN(2)
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 5604090
Klassifisering LR
Kallesignal WLPF
Byggeår 1916
Leveringsmåned DESEMBER
Byggenr 894
Bruttotonn/BT 3.179
Nettotonn/NT 1.989
Dødvekt/TDW 5.100 T.
Skrog LOA 92,96 M
Bredde 13,32 M
Dypgående 8,29 M
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Funksjon ikke registert
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., 270 NHK/1.500 IHK
Maskin-/motorbygger Osaka Boiler Mfg, Osaka, Japan
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1916 - 1918
Norge
Sted Innoshima
Reg havn Skien

1916 Bygget som SS GENZAN MARU) av Osaka Iron Works Ltd., Innoshima, Japan for japansk reder. Ferdigstilt  i desember som VINDEGGEN for Jens Folkmans Rederi (Jens P. Folkman), Skien.
1918 Oppbrakt 08/06 av den tyske ubåten U 151 (Korvettenkapitän Heinrich von Nostitz und Jänckendorff) ca. 80 nm øst for Virginia Beach, VA, USA (36.25N-71.20V) mens hun var på reise fra Antofagasta, Chile til New York, NY, USA med 2.100 t kobber og 1.864 t ull og skinn. Mannskapet måtte overføre ca. 80 tonn med kobber til U 1511 fyrbøter av det kinesiske mannskapet omkom da det brøt ut pannikk blant kineserne under låring av livbåtene.
Den 10. Juni ble VINDEGGEN senket ved hjelp av eksplosiver. Livbåtene ble tatt på slep av U 151 til man traff på danske DS BROSUND som satte besetningen i land i New York. VINDEGGEN var krigsforsikret for NOK 3.000.000.

1916 Built as SS GENZAN MARU by Osaka Iron Works, Ltd., Innoshima, Japan for Japanese owner. Completed in December as VINDEGGEN for Jens Folkmans Rederi (Jens P. Folkman), Skien.
1918 Captured 08/06 by the German submarine U 151 (Korvettenkapitän Heinrich von Nostitz und Jänckendorff) about 80 nm East of Virginia beach, VA, USA (36.25N-74.20W) while on a voyage from Antofagasta, Chile o New York, NY, USA with 2.100 t copper and 1.864 t wool and furs. The crew transferred 80 t copper to U 1511 of the Chinese crew was lost during lowering of the lifeboats due to panic among the chinese crew..
VINDEGGEN was scuttled 10/06 with explosives. The lifeboats was towed by U 151 until they met Danish SS BROSUND which took the crew onboard and landed them in New York. VINDEGGEN was warinsured for NOK 3.000.000.

Ingen bilder er lagret for denne båten

33 personer
Kilde: DnV, Starke, Sjøforklaringer over Krigsforliste Norske Skibe i 1918.
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Steinar Norheim.
   
https://www.sandefjordshistorie.no