D/S VINDEGGEN(1)

Tilbake til søk
VINDEGGEN(1)
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 1105673
Kallesignal MLRC
Byggeår 1895
Leveringsmåned OKTOBER
Byggenr 107
Bruttotonn/BT 2.610
Nettotonn/NT 1.628
Skrog LOA 106,68 M
Bredde 12,77 M
Dypgående 5,73 M
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Stykkgods
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Wallsend Slipway & Co. Ltd., Newcastle, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1915 - 1916
Norge
Sted Newcastle
Reg havn Skien

1895 Bygget som SS WDCRUDDAS av Tyne Iron Shipbuilding Co. Ltd., Willington Quay, Newcastle, UK for Fisher, Renwick & Co., Manchester, UK. Sjøsatt 05/09.
1898 Solgt til Ångfartygs-A/B St. George (A. O. Wilson), Göteborg, Sverige. Omdøpt til SAINT JOHN.
1913 Th. Willerding Gøteborg ble manager.
1915 Solgt i oktober til Jens Folkmans Rederi A/S (Jens Folkman), Skien. Omdøpt til VINDEGGEN.
1916 Stanset og skutt i senk 27/09 av den tyske ubåten U 35 (Kapitänleutnant Lothar von Arnauld de la Perière) ca. 30 nm nordvest for Cape Formentera, Ibiza, Spania (40.18N-08.10Ø) mens hun var på reise fra Newcastle, UK til La Spezia, Italia med kull. Krigsforsikret for NOK 4.500.000.
Mannskapet gikk i båtene og ble neste dag tatt opp av den spanske skonnerten NUEVO CORAZON, og satt i land i Alendia på Mallorca, Spania.

1895 Build as SS WDCRUDDAS by Tyne Iron Shipbuilding Co. Ltd., Willington Quay, Newcastle, UK for Fisher, Renwick & Co., Manchester, UK.
1898 Sold to Ångfartygs-A/B St. George (A. O. Wilson), Götenborg, Sweden. Renamed SAINT JOHN.
1913 Th. Willerding, Götenborg became manager.
1915 Sold in October to Jens Folkmans Rederi A/S (Jens Folkman), Skien. Renamed VINDEGGEN.
1916 Captured, shelled and sunk 27/09 by the German submarine U 35 (Kapitänleutnant Lothar von Arnauld de la Perière) about 30 nm North West of Cape Formentera, Ibiza, Spain (40.18N-08.10E) while on a voyage from Newcastle, UK to La Spezia, Italy with coal. War insurance NOK 4.500.000.
The crew abandoned to lifeboats and was taken up the next day by the Spanish schooner NUEVO CORAZON and landed in Alendia at Malorca, Spain.

Ingen bilder er lagret for denne båten

24 personer
Kilde: DnV, Starke, Sjøforklaringer over Krigsforliste Norske Skibe i 1916.
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Steinar Norheim.
   
https://www.sandefjordshistorie.no