SKN FLOREANA

Tilbake til søk
FLOREANA
Nasjonalitet
Norge
Off nr Nummer ikke registert
Kallesignal (Ecuador)
Byggeår 1895/05
Leveringsmåned Mai
Byggenr 16
Bruttotonn/BT 410
Nettotonn/NT 319
Dødvekt/TDW 600
Skrog LOA L: 150,0’
Bredde 27,2’
Dypgående 11,3’
Dybde (i riss) 12’6”
Skipsbeskrivelse Motorskip Skonnert
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods/general cargo
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 3 x lasteluker (4,3’ x 3,8’)(17,4’ x 10,2’)(14’ x 9,2’)
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Ingen elektrisitet
Navigasjonsutstyr Sekstant, kart, kompass og kronometer
Manøvreringssystem Ror og seil.
Kommunikasjonsutstyr Flagg, lyd og semaforering.
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger J. & C. G. Bolinders mek. Verkstads AB, Stockholm, Sverige
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1925 - 1933
Norge
Sted Inverkeithing, Skottland
Reg havn Guayaquil

1895 Bygget som stålskip, barkentiner VIGILANT ved Cumming & Ellis, Inverkeithing for regning av Paulsen & Ivers, Kiel, Tyskland. Sjøsatt 27/04-1895. Overlevert i mai.

1904 Solgt til Seetzen Gebruder, Bremen, Tyskland.

1914 Solgt til Heinecke & Co., Harburg, , Tyskland.

1917 Solgt til C. G. Gronstedt, Norrtelje, Sverige. Omdøpt OLGA. Ombygd til 3-mastet skonnert og installert hjelpefremdrift, en råoljemotor på 120 BHK bygget ved Bolinders Mek. Verkstads AB, Stockholm.

1921 Omdøpt START.

1925 START ble innkjøpt og registrert med La Colonia de Floreana A/S (Aug. F. Christensen A/S, Oslo) Guayaquil, Ecuador som eiere. Omdøpt FLOREANA. Ankom Sandefjord for oppgradering og innredning. Forhaler i mars fra Stub til Framnæs mek for endel innredningsarbeid-

August F. Christensen hadde hatt en del av ansvaret for familiens interesser i Chile og Antarktis tidligere.

Som bestyrer for ekspedisjonen med seilskipet VESTERLIDE, forlot man Sandefjord 04/04-1908 med kurs for kysten av Chile. August F. Christensen, nest yngste sønn av Chr. Christensen på Framnæs. Han var da den yngste fangstleder i hvalfangstens historie. Han fylte 20 år tre måneder etter at ekspedisjonen hadde gått fra Sandefjord. Han begynte å skrive om muligheter for å bosette spesielt øyen Floreana allerede rundt 1914. Det er ingen beviser på at han hadde besøkt øyene tidligere. I 1925 ankom skonnerten FLOREANA Post Office Bay 10/08-1925 under kommando av kaptein Anton Stub. Medfølgende prosjektets leder, August F. Christensen og 22 mann. Planen var klar Man hadde planer om å etablere en hvalstasjon på øyen Floreana og drive fangst derfra. Dette ble det ikke noe av. FLOREANA ble i stedet satt inn på lastetransport langs Ecuadors fastlandskyst.

1933 Solgt til Lloyd Colombiano, Colon, Panama.

1936 Solgt til Compania Floreana Soc. Anon, Callao, Peru.

Videre historie ikke kjent.


Seil, rigget som 3-mastet skonnert m/hjelpefremdrift.

1 x råoljemotor, 2-takt, 2-sylindret, syl. dia.: 15,0”-16,1”, 120 BHK. Bygget av J & C. G. Bolinders mek. Verkstads AB, Stockholm.

1895 Built as Steel Sailing Vessel Barquentine VIGILANT at Cumming & Ellis, Inverkeithing on behalf of Paulsen & Ivers, Kiel, Germany. Launched 27/04-1895. Handed over in May.

1904 Sold to Seetzen Gebruder, Bremen, Germany

1914 Sold to Heinecke & Co., Harburg, Germany.

1917 Sold to C. G. Grønstedt, Norrtelje, Sweden. Renamed OLGA. Converted to a 3-masted schooner and installed auxiliary propulsion, an oil engine of 120 BHP built at Bolinders Mek. Verkstads AB, Stockholm, Sweden.

1921 Renamed START.

1925 START was purchased and registered with La Colonia de Floreana A/S (Aug. F. Christensen A/S, Oslo) Guayaquil, Ecuador as owners. Renamed FLOREANA. Arrived in Sandefjord for upgrades and furnishings. Shifted in March from storage at Stub to Framnæs mek for some interior design work.

August F. Christensen had previously had part of the responsibility for the family's interests in Chile and Antarctica. As manager of the expedition with the sailing ship VESTERLIDE, he left Sandefjord 04/04-1908 heading for the coast of Chile. August F. Christensen, second youngest son of Chr. Christensen at Framnæs. He was then the youngest whaling leader in the history of whaling. He turned 20 three months after the expedition had left Sandefjord. He began to write about the possibility of settling the island of Floreana in particular as early as around 1914. There is no evidence that he had visited the islands before. Then, in 1925, the schooner FLOREANA arrived Post Office Bay 10/08-1925 under the command of Captain Anton Stub. Accompanying the project's leader, August F. Christensen and 22 men. The plan was clear: There were plans to establish a whaling station on the island of Floreana and hunt from there. Nothing came of this. FLOREANA was instead deployed to cargo transport along Ecuador's mainland coast.

1933 Sold to Lloyd Colombiano, Colon, Panama.

1936 Sold to Compania Floreana Soc. Anon, Callao, Peru.

Further history not known.

  • FLOREANA

    FLOREANA
Kilde: clydeships.co.uk/, DnV reg. 1932, «The Last Days of a Paradise»
Utarbeidet av: Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no