DS/HVB RAMNA

Tilbake til søk
RAMNA
Nasjonalitet
Storbritannia
Off nr 125482 WC 004
Byggeår 1908/05
Leveringsmåned Mai
Byggenr 269
Bruttotonn/BT 107,0
Nettotonn/NT 38,0
Skrog LOA L: 92,0’
Bredde 18,0’
Dybde (i riss) 11,0’
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet 11,5
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 1 x hoved dampkjel (ildrørskjel/fire tube boiler), sylindrisk, kullfyrt
Kjelebygger A/S Akers mek. Verksted, Oslo, Norge
Hjelpemaskineri Div. pumper
El-kraft Ingen elektrisitet
Navigasjonsutstyr Sekstant, kart, kompass og kronometer
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Flagg, lyd og semaforering.
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 11"-18"-29", slag 18", 36 NHK/350 IHK
Maskin-/motorbygger A/S Akers mek. Verksted, Oslo, Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Kristiania / Oslo
Reg havn Leith

1908 Bygget som hvalbåt RAMNA ved Akers Mek. Verksted, Kristiania (Oslo) for Chr. Salvesen & Co., Leith. Levert i mai. Gikk deretter til fangst på Hellisfjord, Island for sesongen 1908/09.

1909 Fanger på Hellisfjord, Island for i begynnelsen av året. Overført for fangst ved landstasjonen New Island på Falklands-øyene sesongen 1909/10.

1910 I fangst ved landstasjonen New Island på Falklands-øyene sesongen 1910/11.

1911 Blir igjen tilbakeført til fangst fra Hellisfjord, Island.

1912 Overført til fangst for Olna Station, Shetlandsøyene, UK hvor hun var til og med 1914 sesongen.

1915 Rekvirert av Royal Navy (RN) i januar.

1917 Overført til Admiralitetet, London i juli.

1919 Kolliderte i juni med den kantrede tyske krysseren MOLTKE som nylig var senket i Scapa Flow på Orknøyene UK, og sto nærmest tørr på vraket.

WWI: Som ledd i de innledende fredsforhandlinger, hvilket senere resulterte i Versailles traktaten, ble hele den tyske krigsflåten avvæpnet, og mer enn 20 større krigsskip ble internert i Scapa Flow 24/11-1918 og underlagt kontroll av Royal Navy. Der i blant MOLTKE på 22.600 Brt., bygd av Blohm & Voss i 1911.

21/6-1919: Da den britiske flåten stakk til havs på marineøvelse, benyttet gjenværende tyske mannskaper anledningen til å senke hele sin internerte flåte på til sammen mer enn 400.000 tonn.

Kun få timer senere kolliderte RAMNA med vraket av den tyske krysseren MOLKTE og endte opp ”high & dry” på bunnen av den kantrede krysseren.

23/6 Brakt flott.

Solgt i november. Videre historikk ukjent.

1908 Built as whale catcher RAMNA by Akers Mek. Verksted, Kristiania, (Oslo). Delivered to her owner Chr. Salvesen & Co., Leith in May.

Her first season catching for the company’s shore-station at Hellisfiord on Iceland.

1909 Catching for the company’s shore-station at Hellisfiord, Iceland first part of the year. Then transferred to South Atlantic waters as catcher for the New Island Station at the Falkland Islands in the season of 1909/10.

1910 Catching for the New Island Station, Falkland Islands in the seasons of 1910/11

1911 Returned to Hellisfjord, Iceland for the 1911-season.

1912 Catching for Olna Station, Shetland, UK from 1912 to 1914.

1915 Requisitioned by Royal Navy (RN) in January.

1917 Transferred to Admiralty, London in July.

1919 In June collided with the just scuttled German Battle-cruiser MOLTKE at Scapa Flow, Orkneys on 23/05, and almost dry-docked upon the capsized wreck. Later re-floated. Sold in November. (No further records).

The Armistice that ended WWI ordered for surrender of the entire German Navy was signed 11/11-1918. More than 20 large warships, among them the 22.600 ton cruiser MOLKTE built by Blohm & Voss 1911, was ordered into Scapa Flow for disarmament

21 June: To avoid that their interned armada should be handed over to the Allies when the Versailles Treaty was signed, the German crew scuttled the entire fleet, more than 400.000 tons of steel, in the Flow.

Just some hours later the RAMNA stranded on the capsized battle cruiser.

Salvaged 23/06. Sold in November. (No further records)

  • RAMNA

    RAMNA
  • Tysk krysser MOLKTE

    Tysk krysser MOLKTE
Kilde: «From 70 North to 70 South», Graeme Somner, .Local Archives, www.battle-scapa-flow
Utarbeidet av: Ragnar Iversen og Ulf W. Gustavsen
   
https://www.sandefjordshistorie.no