D/S MASCOT
Tilbake til søk
Klassifisering
Lloyd’s +100A1
Kallesignal
HNWQ
Byggeår
1883/05
Leveringsmåned
Mai
Byggenr
248
Bruttotonn/BT
1.811
Nettotonn/NT
1.167
Skrog LOA
L: 250,0’
Bredde
36,2’
Dybde (i riss)
23,5’
Skipsbeskrivelse
Dampskip
Skipsfunksjon/bruk
Fartøy for stykkgods/general cargo
Hastighet
10,0
Drivstoffkapasitet
Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering
Type ikke registert
Kjeletype
2 x hoved dampkjeler (ildrørskjeler / fire tube boiler), sylindrisk m/dim. 12,2’ x 9,8’ m/2 fyrganger i hver. Samlet heteflate 2.508 kv/ft. Arbeidstrykk 80 PSI
Kjelebygger
Blair & Co. Ltd., Stockton-on-Tees, England
Hjelpemaskineri
Maskineri ikke registert
El-kraft
Type ikke registert
Navigasjonsutstyr
Kompass, peileapparat (DF), ekkolodd
Manøvreringssystem
Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr
Flagg, lyd og semaforering.
Maskin-/motortype
1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger
Blair & Co. Ltd., Stockton-on-Tees, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1883 Bygget som ELMFIELD av Richardson Duck & Company Ltd, Stockton-on-Tees, England for F. Binnington, Stockton-on-Tees. Sjøsatt 24/03, ferdigstilt i mai.
1891 Overført til F. Binnington & Co., Stockton-on-Tees.
1895 Solgt til Field Steamship Co. (E. Aston), Stockton-on-Tees.
1897 Solgt til A/S Mascot (Hans Blom & Frithjof Ohlsen), Fredriksværn. Omdøpt til MASCOT.
1909 Ødelagt i kollisjon 13/03 med den tyske fullriggeren MARGRETHA utenfor Maas fyrskip, Nederland. Returnerte til Rotterdam, Nederland, kondemnert og solgt for hogging.
Kilde: DnV, Lloyd’s, Starke, teesbuiltships
Utarbeidet av: Per Sundfær & Steinar Norheim (skipshistorie.net)