D/S CONGAL

Tilbake til søk
CONGAL
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 1081278
Klassifisering DnV +1A1
Byggeår 1879/05
Leveringsmåned Mai
Byggenr 114
Bruttotonn/BT 1.394
Nettotonn/NT 896
Skrog LOA L: 253,1’ (77,14 m)
Bredde 33,0’ (10,05 m)
Dybde (i riss) 17,9’ (5,45 m)
Skipsbeskrivelse Beskrivelse ikke registert
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods og trelast
Hastighet ca. 9,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 4 x lasterom
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Sekstant, kart, kompass og kronometer
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger William Doxford & Sons Ltd., Sunderland, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Sunderland, Pallion
Reg havn Oslo

1879 Bygget som ARRANMORE av William Doxford & Sons, Pallion, Sunderland, UK for W. Johnston & Co., Liverpool, UK. Sjøsatt 24/05-1879.
1882 Solgt til Arranmore Steam Ship Co. Ltd. (W. Johnston & Co.), Liverpool.
1889 Solgt til A/S Congal (Hans Fredriksen), Sandefjord. Omdøpt til CONGAL.
1899 Overført til D/S Congal A/S. Hans Fredriksen, Sandefjord.
1906 Solgt til N. D. Diamantidis, Taganrog, Russland. Omdøpt til ROSSIA.
1908 Solgt til A. Ferendinos, Taganrog.
1909 Omdøpt til ROSSIJA. Samme eier.
1915 Solgt til O. M. Farentino, Taganrog.
Rekvirert i mars av den Keiserlige Russiske Marine, Black Sea Transport som manager, Omdøpt til N.56 delvis i bruk som minesveiper.
1917 P. Spolianskiy, Taganrog ble manager.
1918 Tatt av tyske styrker 27/06 i Novorossisk, Russland. Tatt tilbake av eierne i oktober.
1920 Solgt til Spolianskiy Sucessors (Arvanitidi & Faerman), Taganrog.
1922 Solgt til G. O. Spolianskiy & Mme. R. Faerman, Marseille, Frankrike.
1924 Hugget i Livorno, Italia.

Fremdrift: 1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), type compound exp., 2-sylindret, syl. diam.: 27”–56”, slag/stroke: 39”. 150 NHK.

1879 Built as ARRANMORE at William Doxford & Sons, Pallion, Sunderland, UK for W. Johnston & Co., Liverpool, UK. Launched 24/05.
1882 Sold to Arranmore Steam Ship Co. Ltd. (W. Johnston & Co.), Liverpool.
1889 Sold to A/S Congal (Hans Fredriksen), Sandefjord. Renamed CONGAL.
1906 Sold to N. D. Diamantidis, Taganrog, Russland. Renamed ROSSIA.
1908 Sold to A. Ferendinos, Taganrog.
1909 Renamed ROSSIJA. Same owner.
1915 Sold to O. M. Farentino, Taganrog.
Requisition by the Imperial Russian Navy, Black Sea Transport as manager. Renamed N. 56. Temporary in use as minesweeper.
1917 P. Spolianskiy, Taganrog became manager.
1918 Taken by the German forces 27/06 in Novorossisk, Russia. Taken back by owners in October.
1920 Sold to Spolianskiy Sucessors (Arvanitidi & Faerman), Taganrog.
1922 Sold to G. O. Spolianskiy & Mme. R. Faerman, Marseille, France.
1924 Broken up at Livorno, Italy.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: : Starke, «Damp-Dampskipets æra i Vestfold», DnV, Lloyd’s
Utarbeidet av: Per Sundfær og Ragnar Iversen (skipshistorie.net)
   
https://www.sandefjordshistorie.no