D/S OCLAND

Tilbake til søk
OCLAND
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 5602948
Klassifisering DnV +1A1 med fribord
Kallesignal LCTI
Byggeår 1907/10
Leveringsmåned Oktober
Byggenr 245
Bruttotonn/BT 3.286
Nettotonn/NT 2.208
Dødvekt/TDW 5.300
Skrog LBP 306,4’ (93,4 m)
Bredde 46,9’ (14,31 m)
Dypgående 24,9’ (7,32 m)
Dybde (i riss) 15,2’ (4,64 m)
Skipsbeskrivelse Beskrivelse ikke registert
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for bulklast
Hastighet ca 10,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 3 x lasterom m/luke til hver. 6 x bommer og totalt 6 x vinsjer
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Sekstant, kart, kompass og kronometer
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., 270 NHK/1.500 IHK
Maskin-/motorbygger North Eastern Marine Engineering Co, Wallsend, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1917 - 1918
Norge
1924 - 1928
Norge
1928 - 1940
Norge
1940 - 1945
Tyskland
1945 - 1954 hugget
Norge
Sted Sunderland, Deptford
Reg havn Sandefjord

1907 Bygget som OCLAND av Sunderland Shipbuilding Co. Ltd., South Dock, Sunderland, England for D/S A/S Ocland (Hans Fredriksen), Kristiania bygget med lasterom med dekk etter Burrell’s patent. Sjøsatt 26/08, ferdigstilt i oktober.
1913 Rederiet flyttet til Kristiania.
1917 Solgt til D/S A/S Ocland (Chr. P. Winsnes), Skien. Samme navn.
1918 Solgt til A/S Gogsjø (C. Wildhagen & J. Rosendal), Sandefjord.
1919 Solgt til D/S A/S Kap (Carl Wildhagen & Co.), Sandefjord. Omdøpt til KAPRINO.
1924 Haldor Virik, Sandefjord ble manager D/S A/S Kap.
1928 Solgt til A/S Inger (Jacob Kiøde A/S), Bergen.
1940 Under tysk kontroll oh innlemmet i hjemmeflåten. Satt inn i kullfart mellom Svalbard og Tyskland.
1944 Hardt skadet under eksplosjon under sabotasje ved Nylands Verksted, Oslo 24/11. Sabotasje utført av den kommunistiske gruppen kjent under navnet Pelle.
1945 Tilbakelevert eier etter reparasjoner.
1952 Lagt opp i Bergen.
1954 Ankom 07/01 til Middlesbrough, England for hugging ved Stockton Shipbreaking Co. Ltd.

Fremdrift: 1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), tre-trinns ekspansjon (triple exp.), 3-sylindret, syl. dia.: 24”–40”–65”. Slag/stroke 42”. 291 NHK. Bygget av North Eastern Marine Engineering Co. Ltd., Sunderland, England.

1907 Built as OCLAND at Sunderland Shipbuilding Co. Ltd., South Dock, Sunderland, England for D/S A/S Ocland (Hans Fredriksen), Kristiania. Built as general cargo with trunk deck of Burrell’s patent. Launched 26/08, completed in October.
1913 Owners company moved to Kristiania.
1917 Sold to D/S A/S Ocland (Chr. P. Winsnes), Skien. Same name.
1918 Sold to A/S Gogsjø (C. Wildhagen & J. Rosendal), Sandefjord.
1919 Sold to D/S A/S Kap (Carl Wildhagen & Co.), Sandefjord. Renamed KAPRINO.
1924 Haldor Virik, Sandefjord became manager.
1928 Sold to A/S Inger (Jacob Kiøde A/S), Bergen.
1940 Home fleet.
1945 Reverted to owners after repairs.
1952 Laid up i. Bergen.
1954 Arrived 07/01 at Middlesbrough, UK for breaking up by Stockton Shipbreaking Co. Ltd.

  • OCLAND

    OCLAND
  • OCLAND

    OCLAND
Kilde: Starke, DnV, Lloyd’s, Arne Sognnes
Utarbeidet av: Per Sundfær og Ragnar Iversen (skipshistorie.net)
   
https://www.sandefjordshistorie.no