DS/HVB VIKINGEN VI

Tilbake til søk
VIKINGEN VI
Nasjonalitet
Panama
Off nr Nummer ikke registert
Byggeår 1935/10
Leveringsmåned Oktober
Byggenr 991
Bruttotonn/BT 299
Nettotonn/NT 128
Skrog LBP 127,7
Bredde 25,1'
Dybde (i riss) 14,7'
Skipsbeskrivelse Beskrivelse ikke registert
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet ca 14,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 1 x hoved dampkjel (ildrørskjel/fire tube boiler), oljefyrt.
Kjelebygger Blair & Co. Ltd., Stockton-on-Tees, England
Hjelpemaskineri 2 x damp stempelmaskiner m/generatorer.
El-kraft 110VdC
Navigasjonsutstyr Kompass, kronometer, peileapparat (DF)
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 15"-26"-44,5", slag 27", 204 NHK/1.382 IHK
Maskin-/motorbygger Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1935 Bygget som hvalbåten VIKINGEN VI ved Smith's Dock Company Ltd., South Bank and Stockton for Viking Corporation (Johan Rasmussen & Co, Sandefjord). Sjøsatt 12/09-1935. Levert i oktober.
Fanger for kokeriet VIKINGEN (South Sea Chartering Co. Ltd., Newcastle) sesongen 1935/36. Skytter var Alfred Skontorp, Olsrød.
1936 Resultatet av fangsten 1935/36 ble 88.029 fat hvalolje og 1.258 fat spermolje. VIKINGEN VI ble ekspdisjonens beste båt med 243 hval.
Gikk til Sydishavet med kokeriet VIKINGEN og syv andre hvalbåter for sesongen 1936/37.
1937 Resultatet av fangsten 1936/37 ble 70.800 fat hvalolje og 3.000 fat  spermolje med 6 hvalbåter. Kokeriet VIKINGEN og hvalbåtene anløper Syd Georgia før man tar turen hjemover til Sandefjord. Kokeriet losser sin produksjon i Amsterdam.
Flåten til VIKINGEN var ikke i fangst sesongen 1937/38. Hvalbåten VIKINGEN VI og VII var innleid til fangst med Fl/k VESTFOLD denne sesongen og forlot Sandefjord 21/10 via Dakar og Walvis Bay før ankomst feltet.
1938 Resultatet av fangsten for VESTFOLD-ekspedisjonen 1937/38 ble 117.091 far hvalolje og 550 fat spermolje.
Kokeriet VIKINGEN og 5 hvalbåter solgt til Hamburger Walfang-Kontor GmbH, Hamburg. Kokeriet omdøpt til WIKINGER.
Sesongen 1938/39 leid ut til fangst for tyske WIKINGER (ex VIKINGEN). VIKINGEN VI førte Panama flagg. WIKINGER hadde 8 hvalbåter denne sesongen. Av disse var to innleid fra Viking Co (VIKINGEN VI (1935) og VII) og en fra Vestfold Corporation (VESTFOLD IV (1927)).
1939 Etter endt fangst 1938/39 gikk WIKINGER til Tønsberg via Las Palmas. Ankom Tønsberg med norske hvalfangere 12/04. Gikk tilbake til Tyskland samme dag. Innleide hvalbåter gikk via Las Palmas og ankom Rendsburg 11/04. VIKINGEN VI og VII gikk videre til Sandefjord og ankom Sandefjord 06/06. Forøvrig de eneste to som var igjen av Viking Corporation (Johan Rasmussen & Co) flåten.
Overført til Vestfold Corporation og omdøpt VESTFOLD X.
Fanger for kokeriet VESTFOLD sesongen 1939/40. Sperm fangsten startet 24/11 og langhvalsesongen 08/12.
1940 Sesongen avsluttes 01/04. Produksjonsresultatet ble totalt 113.000 fat olje.
1941 Innleid av British Admiralty som minesveiper i november. Får identitet J-51.
1942 Senere antatt som minelegger fra juni. Omdøpt HMS SQUALL.
1945 Returnert til eiere Vestfold Corporation, Panama.
1947 Solgt til N.V. Nederl. voor de Walvischvaart (Vinke & Co.), Amsterdam. Omstilt som hvalbåt og omdøpt ELLY W. VINKE.
1959 Solgt til South African Metal & Machinery Pty. Ltd og hugget i Cape Town.

Fremdrift: 1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), tre trinns ekspansjon (triple exp.), 3-sylindret, syl. dia.: 15"-26"-44,5", slag/stroke: 27", 103 NHK (1.050 IHK). Bygd av Smith's Dock Company Ltd., Middlesbrough

1935 Built as whale catcher VIKINGEN VI by Smith's Dock Company Ltd., South Bank and Stockton for Viking Corporation (Johan Rasmussen & Co, Sandefjord). Launched 12/09-1935. Delivery in October.
As catcher for the whaling factory VIKINGEN (South Sea Chartering Co. Ltd., Newcastle) season of 1935/36.
1936 The result of the season 1935/36 was 88.029 barrels whale oil and 1.258 barrels of sperm oil.
Departed for the Southern Seas with factory VIKINGEN and seven other carchers for the season of 1936/37.
1937 Result of the season 1936/37 was 70.800 barrels of whale oil and 3.000 barrels sperm oil. The factory VIKINGEN and her catchers called outhe Georgia before the long way against Sandefjord. The factory discharged her cargo in Amsterdam.
The VIKINGEN fleet did not partisipate in whaling during season of 1937/38. The catcher VIKINGEN VI and VII were hired out to Fl/k VESTFOLD for the season and left Sandefjord 21/10 and called Dakar and Walvis Bay before arrival the whaling ground.
1938 Result of the catch for VESTFOLD-expedition 1937/38 was 117.091 barrels of whale oil and 550 barrels of sperm oil.
The VIKINGEN and five catchers was sold to the Hamburger Walfang-Kontor GmbH, Hamburg. The factory is renamed WIKINGER.
The 1938/39 season hired to catch for German WIKINGER (ex VIKINGEN). VIKING VI under Panamanian flag. WIKINGER had 8 catchers this season. Of these, two were from Viking Co (VIKING VI (1935) and VII) and one from Vestfold Corporation (VESTFOLD IV (1927)).
1939 After the end of season 1938/39, WIKINGER went to Tønsberg via Las Palmas. Arrived at Tønsberg with Norwegian whalers 12/04. Went back to Germany the same day. Hired catchers went called Las Palmas and arrived at Rendsburg 11/04. VIKINGEN VI and VII went on to Sandefjord and arrived at Sandefjord 06/06. These was the only two remaining from the Viking Corporation (Johan Rasmussen & Co) fleet.
Transferred to Vestfold Corporation and renamed VESTFOLD X.
Catching for the factory VESTFOLD season of 1939/40. Sperm whale catch commenced 24/11 while baleen whale season started 08/12.
1940 The whaling was called off 01/04. Total production result was 113.000 barrels of oil.
1941 Hired by British Admiralty as a minesweeper in November. Obtains identity no. J-51.
1942 Later employed as a danlayer from June. Renamed HMS SQUALL.
1945 Returned to owners Vestfold Corporation, Panama.
1947 Sold to N.V. Nederl. voor de Walvischvaart (Vinke & Co.), Amsterdam. Converted as a catcher and renamed ELLY W. VINKE.
1959 Sold to South African Metal & Machinery Pty. Ltd 09/04 and broken up at Cape Town.

  • VIKINGEN VI

    VIKINGEN VI
Kilde: «Hvalfangernes Assuranceforings årbok 1937 og 39. www.teesbuiltships.co.uk
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no