TT WIND EAGLE

Tilbake til søk
WIND EAGLE
Nasjonalitet
Norge (NSI)
Skipstype Tankturbin
Off nr 7389481
Klassifisering DnV +1A1 Tanker for Oil, EO, INERT, BIS, COW
Kallesignal LFGV (senere LAHM2)
Byggeår 1977/06
Leveringsmåned Juni
Byggenr 554
Bruttotonn/BT 178.586
Nettotonn/NT 145.047
Dødvekt/TDW 357.650
Skrog LOA 1.189,6’ (362,59 m)
Skrog LBP 1.148,5’ (350,08 m)
Bredde 196,9’ (60,04m)
Dypgående 73,3’ (22,363 m)
Dybde (i riss) 94,78’ (28,89 m)
Skipsbeskrivelse Beskrivelse ikke registert
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for frakt av råolje (ULCC)
Hastighet 15,5 knop
Drivstoffkapasitet 206,0 t pr døgn v/15,5 knop
Lasthåndtering 31 x lastoljetanker (11SB, 9C, 11BB),(hvorav nr.9CTK også kunne benyttes til bunkers gjennom en sinnerik operasjon med blindflenser!). 4 x turbindrevet lossepumpe, Shinko/Shinko, 5.500 kub.mtr/time 1 x turbindrevet ballastpumpe, Shinko/Shinko. 2 x Howd
Kjeletype 2 x dampkjeler (vannrørskjel/water tube boiler) type CE V2M8 m/overheter. Oljefyrt, toppfyrt m/3 brennere i hver (Hamworthy). Arbeidstrykk 74/60 kp/cm2, damptemp.: 513 oC. Utstyrt m/røkgass fødevannsforvarmer (economiser)
Kjelebygger Svenska Maskinverken AB, Sverige, Sverige
Hjelpemaskineri 1 x turbogenerator, Stal-Laval, 2.000 kW, 2 x dieselgen. Hedemora, 14-sylindret V-motor, 1.400 kW. 2 x turbindrevede fødevannspumper, type Coffin
El-kraft 4.800kW/440-220VAC/60Hz
Navigasjonsutstyr 2 x radar (en Raytheon TM 1660/15S og en RM 1645/12), SAL-24 logg, dybdemåler Simrad, kursskrivere radiopeileapparat type ITT ADF 2200, gyrokompass Sperry MK 37, Klargjort for montering av antikollisjon (NorControl) og sat.navigasjon, Raytheon Doppler spe
Manøvreringssystem Styremaskin, Elektro-hydraulisk, ram type. Bygget av Hastie, Greenock, Skottland.
Kommunikasjonsutstyr Radiostasjon m/trådløs telefoni/telegrafi. Senere også SATCOM og Siemens Simcall Selective callinq
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampturbin (HP+LP+AST) Stal-Laval type AP40/86, 40.000 ahk v/86 o/min
Maskin-/motorbygger Kockums mek. Verkstads AB, Malmø, Sverige
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Malmø
Reg havn Oslo

1977 Bygget som turbintanker WIND EAGLE ved Kockums mek. Verkstads A/B, Malmø (554) for P/R Wind Tankers (Lars Krogh & Co, Koppang), Oslo.
Dette fartøyet kom inn i Lars Krogh & Co da Kockums mek. Verksted hadde en kontrakt opprinnelig bestilt av amerikanske interesser, men kansellert. Kockums hadde kommet så langt i forberedelser at de måtte bygge fartøyet ferdig. WIND EAGLE avvek fra de andre to på enkelte punkter. Hovedsakelig på maskineri komponenter. Firma Lars Krogh & Co fikk overta kontrakten mot at Kockums fikk del i WIND ENTERPRISE og WIND ESCORT. (Lars Krogh & Co, 53 1/3%, Kockums via deres selskap Rederi AB Malmoil, 46 2/3%).
1979 WIND EAGLE går i opplag i Ålesund fra 08/02. 14.000 aksjonærer overdrar sine Kockums aksjer til Svenska Varv AB 15/06-1979. Eiere av 46 2/3% eies nå av den svenske stat via Svenska Varv AB.
Bryter opplaget 17/07. Fortsatte ut året i løsfart.
1980 WIND EAGLE, som den første i flåten, får om bord datamaskin og programmet «Predikt-10» for måling av fart og forbruk for optimalisering av driften.
WIND EAGLE var den første turbintanker som fikk betegnelsen COW i sitt sertifikat utstedt av DnV.
Dokksettes i mars.
1981 Rederiet inngår en kreditoravtale med det svenske Rederi A/B Zenit som nå er selskapets hovedkreditor. Dette for å sikre driften av selskapets tre ULCC’er. Avtalen går frem til 01/01-1986.
1982 Ombygging av turbinanlegget. Redusert fra 40.000 AHK v/86 o.min til 27.000 AHK v/60 o.min. Installert elektrisk fødepumpe med kapasitet til å ta belastning av en kjele på full fart. En betydelig besparelse. Rørdeler pre-fabrikkert på Kockums og montert av skipets besetning.
1985 Solgt til John Fredriksen og omdøpt W EAGLE.
1986 Solgt til K/S Smedvig Tankers I A/S (Peder Smedvig A/S), Stavanger og omdøpt MIMOSA.
1989
Overført til K/S Smedvig Tankers I/S-Norge.
1991 Etter havari på styremaskin utenfor østkysten av Syd-Afrika ble den tidligere Hastie modellen utskiftet med en styremaskin fra Porsgrund Steering Gear (type 650-400/2) ved Dubai Drydock, Dubai.
1994 Overført til Mimosa Navigation Inc.,
1996 Solgt/overtatt av Bona Shipholding Ltd.-Norge.
1999 Kjørt på land i Gandani Beach i mai. Magne Kristiansen som var kaptein på WIND ENTERPRISE da den var ny, var med å WIND EAGLES siste ferd.

Fremdrift. 1 x turbinanlegg, STAL-LAVAL type AP, HT+LT+AST koblet til felles propell aksel via gear. 40.000 BHK v/86 o. min til fremdrift. Bygget ved Kockums mek. Verkstads AB, Malmø på lisens fra Stal-Laval Finspong.

1977 Built as turbine tanker WIND EAGLE by Kockums mek. Verkstads A/B, Malmø (554) for P/R Wind Tankers (Lars Krogh & Co, Koppang), Oslo.
This ship came in to the Wind Tankers fleet because of cancellation of contract from an American customer. The construction of the ship had gone too far, so it was more convenient to complete her. WIND EAGLE was a little different from her two sisters in the Wind-fleet. Mainly at machinery components. Firma Lars Krogh & Co invited to take over the ship. The deal was that Kockums had a part in WIND ENTERPRISE and WIND ESCORT.
1979 14,000 shareholders transfer their Kockums shares to Svenska Varv AB 15/06-1979. Owners of 46 2/3% are now owned by the Swedish Government via Svenska Varv AB.
1980 WIND EAGLE, as the first in the fleet, gets on board a computer and the program "Predikt-10" for measuring speed and consumption for optimizing operations.
1982 Main engine retrofitted. Output reduced from 40.000 SHP at 86 rpm to 27.000 SHP at 60 rpm. An additional electric driven feed pump with capacity to take the load of one boiler on full production. A real fuel saver. Pipe components pre-fabricated at Kockums, Malmø, and installed by the ship crew.
1985 Sold to John Fredriksen, renamed W EAGLE. 1986 Sold to K/S Smedvig Tankers I A/S (Peder Smedvig A/S), Stavanger, renamed MIMOSA.
1989
Taken over by K/S Smedvig Tankers I/S-Norway.
1991 After a major breakdown on her steering gear, the previous Hastie model replaced by a steering gear from Porsgrund Steering Gear (type 650-400/2) at Dubai Drydock, Dubai.
1994 Sold/transferred to Mimosa Navigation Inc.,
1996 Sold/taken on management by Bona Shipholding Ltd.-Norway.
1999 Beached at Gadani Beach in May.

  • WIND EAGLE

    WIND EAGLE
  • WIND EAGLE

    WIND EAGLE
  • WIND EAGLE

    WIND EAGLE
  • WIND EAGLE

    WIND EAGLE
  • WIND EAGLE

    WIND EAGLE
  • WIND EAGLE

    WIND EAGLE
21 pers
Kilde: DnV reg 1982, Magne Kristiansen, EHS-Glimt
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no