D/S YARRA
Tilbake til søk
1910 Bygget som lasteskip ARTEMIS av Ropner & Sons Ltd., Stockton (Yard No. 453) for Akties. Chr. Michelsen & Co., Bergen. Sjøsatt 22/08, overlevert 09/09.
1915 Innkjøpt av Wilh. Wilhelmsen Tønsberg, i juli og omdøpt YARRA. Pris betalt var NOK 2.189.000,00. Første fartøy i tjeneste på Fjerne Østen linjen.
1920 Overført til A/S Norge Mexico Gulf Linjen (Wilh. Wilhelmsen og Fearnley & Eger), Wilh.Wilhelmsen, Kristiania blir ene disponenter for A/S Norge Mexico Gulf Linjen..
1923 Overført til Wilh.Wilhelmsen, Tønsberg.
1927 Skadet av brann 03/12 ved Gizo, Solomon Islands, under lasting av copra (kokos) på reise fra Newcastle, NSW. til Antwerpen med elfenben og zinc malm. Kjørt på land 09/12 og forlatt som total havari.
1928 Bragt flott 26/04 og solgt. Tatt under slep til Kobe for hugging.
Maskin:
1 x stempel dampmaskin (steam resiprocating), tre-trinns ekspansjon (triple exp.), 3-sylindret, 395NHK/2000IHK. Bygget ved George Clark Ltd., Sunderland.
1910 Built as steam ship ARTEMIS by Ropner & Sons Ltd., Stockton (Yard No. 453) for Akties. Chr. Michelsen & Co., Bergen. Launched 22/08, completed 09/09.
1915 Purchased by Wilh. Wilhelmsen, Tønsberg, in July and subsequently renamed YARRA. Price paid NOK 2.189.000,00. First ship on the Far East service.
1920 Transferred to A/S Norge Mexico Gulf Linjen (Wilh. Wilhelmsen og Fearnley & Eger). Wilh.Wilhelmsen, Kristiania became solo manager for A/S Norge Mexico Gulf Linjen..
1923 Transferred to Wilh.Wilhelmsen, Tønsberg.
1927 Severely damaged by fire 03/12 at Gizo, Solomon Islands, whilst loading copra during a voyage from Newcastle, N.S.W. to Antwerp with ivory and zinc ore. Beached and 09/12 abandoned as a constructive total loss.
1928 Refloated 26/04 and subsequently sold. Towed to Kobe for demolition.