ABU
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Tankskip
Off nr 2246558
Klassifisering T2-SE-A1
Kallesignal LMOI
Byggeår 1944/10
Byggenr 58
Bruttotonn/BT 10.441
Nettotonn/NT 6.249
Dødvekt/TDW 16.557
Skrog LBP 523,5'
Bredde 68,2
Dypgående 39,2'
Skipsbeskrivelse Tankskip
Skipsfunksjon/bruk Damp turboelektrisk skip, tanker
Hastighet 13,5
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 25 tanker; 8 bb–9 c–8 sb. 1 pumperom. 3 lossepumper med samlet kapasitet 1.350 m3/time.
Kjeletype 2 oljefyrte vannrørskjeler (oil fired water tube boilers) med overhetere. Arbeidstrykk 500-450 psi. Samlet heteflate 11.354 ft²
Kjelebygger Combustion Engineering Co., Inc., Chattanooga, Tennesee, USA
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motordetaljer Dampturbin AHK 6600 NHK 1256
Maskin-/motorbygger Elliot Co., Jeanette, Pennsylvania, USA.
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Sausalito
Reg havn Oslo

1943 Kontrahert 01/03.
1944 Kjølstrukket 04/07.
Bygget som LOST HILLS av Marinship Corporation, Sausalito, Calififornia, USA for U. S. War Shipping Administration (Pacific Tankers Inc.), San Francisco, California, USA. Sjøsatt 29/08, ferdigstilt 30/09. Gudmor Mrs. Donald G. Maxson. Buggekostnad USD 1.732.889.
1946 Overført til U. S. Maritime Commission, Washington DC, USA. Lagt opp i Beaumont, Texas, USA som en del av reserve fleet.
1947 Solgt for USD 1.716.365 til Skibs-A/S Abu (Magnus Konow & Co.), Oslo. Omdøpt til ABU.
1957 Solgt til Trinity Transportation Corporation (Marine Transport Lines, New York, NY, USA), Monrovia, Liberia. Omdøpt til TRINITY TRANSPORTER.
1960 Ankom 11/11 til Hong Kong for hogging som begynte 30/12 ved Hong Kong Chiap Hua Manufactory Co. (1947).

1943 Contracted 01/03.
1944 Keel laid 04/07.
Built as LOST HILLS by Marinship Corporation, Sausalito, Calififornia, USA for U. S. War Shipping Administration (Pacific Tankers Inc.), San Francisco, California, USA. Launched 29/08, completed 30/09. God mother Mrs. Donald G. Maxson. Building costs USD 1.732.889.
1946 Transferred to U. S. Maritime Commission, Washington DC, USA. Laid up at Beaumont, Texas, USA as a part of reserve fleet.
1947 Sold for USD 1.716.365 to Skibs-A/S Abu (Magnus Konow & Co.), Oslo. Renamed ABU.
1957 Sold to Trinity Transportation Corporation (Marine Transport Lines, New York, NY, USA), Monrovia, Liberia. Renamed TRINITY TRANSPORTER.
1960 Arrived 11/11 at Hong Kong for demolition thet began 30/12 by Hong Kong Chiap Hua Manufactory Co. (1947).

  • ABU

    ABU

1943 Contracted 01/03.
1944 Keel laid 04/07.
Built as LOST HILLS by Marinship Corporation, Sausalito, Calififornia, USA for U. S. War Shipping Administration (Pacific Tankers Inc.), San Francisco, California, USA. Launched 29/08, completed 30/09. God mother Mrs. Donald G. Maxson. Building costs USD 1.732.889.
1946 Transferred to U. S. Maritime Commission, Washington DC, USA. Laid up at Beaumont, Texas, USA as a part of reserve fleet.
1947 Sold for USD 1.716.365 to Skibs-A/S Abu (Magnus Konow & Co.), Oslo. Renamed ABU.
1957 Sold to Trinity Transportation Corporation (Marine Transport Lines, New York, NY, USA), Monrovia, Liberia. Renamed TRINITY TRANSPORTER.
1960 Arrived 11/11 at Hong Kong for demolition thet began 30/12 by Hong Kong Chiap Hua Manufactory Co. (1947).

 

 

Kilde: DnV, Lloyd’s, Starke
Den norske Libertyflåten av Stein-Erik Dagsland & Tor Inge Vormedal
Utarbeidet av: Ragnar Iversen og Steinar Norheim
   
https://www.sandefjordshistorie.no