MS TANCRED (IV)

Tilbake til søk
TANCRED (IV)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr 5351935
Klassifisering Lloyds Register +100A1
Kallesignal LNOP
Byggeår 1948
Leveringsmåned Oktober
Byggenr 372
Bruttotonn/BT 6.133
Nettotonn/NT 3.619
Dødvekt/TDW 9.740
Skrog LOA 145,9 m
Bredde 18,62 m
Dypgående 8,22 m
Dybde (i riss) 9,32 m
Skipsbeskrivelse Motorskip Stykkgods
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods og passasjerer
Hastighet 15,5
Drivstoffkapasitet 26,0 t/d
Lasthåndtering 5 x lasterom med en luke til hver. Lugarer for 12 passasjerer. Lastekapasitet 649.000 kub.ft inkludert 21.294 kub.ft i 4 kjøle/fryserom. 19 bommer; 1 x 25 t, 4 x 10 t, 14 x 3 t. 17 vinsjer.
Kjeletype 1 x hjelpekjel (aux. boiler) med arbeidstrykk 100 PSI.
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Radar, selvstyring, SAL-logg, gyrokompass, ekkolodd.
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Burmeister & Wain, 2-takt/enkeltv., 9-syl., dia: 740 x 1.400 mm, 6.900 BHK
Maskin-/motorbygger A/S Burmeister & Wain, København, Danmark
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1948 - 1971
Norge
Sted Gøteborg
Reg havn Tønsberg


1948 Bygget som TANCRED ved Eriksberg Mekaniska

Verkstads A/B, Göteborg, Sverige for Wilhelmsens D/S A/S

(Wilh. Wilhelmsen), Oslo. Registrert i Tønsberg. Sjøsatt 06/07,

levert 21/10. Byggesum NOK 12.189.924,32.

1971 Solgt 01/09 til Skips-A/S Solnes & Co. (Johannes

Solstad), Skudeneshavn. Omdøpt til SOL JEAN.

1974 Overført til Skips-A/S Solhav & Co. (Johannes Solstad),

Skudeneshavn.

1976 Solgt til Saudi Europe Line Ltd (M. Orri), Jeddah, Saudi

Arabia. Omdøpt til AL HADA.

Kom i brann 08/10 i rom 5 i Jeddah mens hun var på reise fra

Helsinki, Finland til Jeddah med stykkgods. Brannen ble slukket

10/12. Lagt opp.

1978 Solgt til Petrola International S.A. (Themis Shipping &

Trading Corporation S. A., Panama), Piraeus, Hellas. Forlot

28/09 Jeddah under slep. Ankom 19/10 til Piraeus for

undersøkelser. Kondemnert.

Ankom 08/03 under slep til Castellon, Spania for hugging ved

I. M. Varela Davalillo.



Fremdrift: 1 x dieselmotor, Burmeister & Wain. 2-takt/enkltv., 9-sylinder, syl. dim.: 740 x 1.400 mm. 6.642 BHK. Bygget av Eriksberg Mekaniska Verkstads A/B, Göteborg, Sverige

1948 Built as TANCRED at Eriksberg Mekaniska Verkstads A/B, Göteborg, Sweden for Wilhelmsens D/S A/S (Wilh. Wilhelmsen), Oslo. Registered in Tønsberg. Launched 06/07, delivered 21/10. Building costs NOK 12.189.924,32.
1955 Explosion on board 13/08 claimed 5 fatalities.
1971 Sold 01/09 to Skips-A/S Solnes & Co. (Johannes Solstad), Skudeneshavn. Renamed SOL JEAN.
1974 Transferred to Skips-A/S Solhav & Co. (Johannes Solstad), Skudeneshavn.
1976 Sold to Saudi Europe Line Ltd (M. Orri), Jeddah, Saudi Arabia. Renamed AL HADA. Transferred to Saudi States Lines (Orri Nav.) Jeddah, Saudi Arabia.
Came on fire 08/10 in hold 5 in Jeddah whilst unloading in Jeddah from a voyage from Helsinki, Finland to Jeddah with general cargo. Fire was extinguished 10/12. Laid up.
1978 Sold to Petrola International S.A. (Themis Shipping & Trading Corporation S. A., Panama), Piraeus, Greece. Left Jeddah by tug 28/09. Arrived 19/10 in Piraeus for inspection. Condemned
Arrived 08/03 in tow at Castellon, Spain for demolition by I. M.
Varela Davalillo.

  • TANCRED

    TANCRED
  • TANCRED

    TANCRED
  • TANCRED (IV)

    TANCRED (IV)
Kilde: DnV, Lloyd’s, Starke, Wilh. Wilhelmsen History & Fleet List 1861-1994
Utarbeidet av: Myhre Jørn
   
https://www.sandefjordshistorie.no