SKUM
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal MJBL
Byggeår 1913/02
Bruttotonn/BT 158,92 brt
Nettotonn/NT 56,33 nrt
Skrog LOA L: 103,6'
Bredde 20,1'
Dypgående 11,9'
Skipsbeskrivelse Beskrivelse ikke registert
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 1 x hoved dampkjel (ildrørskjel/fire tube boiler), kullfyrt.
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl.
Maskin-/motorbygger
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1915 - 1916
Russland
1916 - 1918
Russland
1918 - 1932
Russland
1932 - 1956
Russland
1956 - 1957
Russland
Sted Kristiansand
Reg havn Oslo

1913 Bygget som hvalbåt SKUM av Christianssands Mek. Værksted, Kristiansand for South Pacific Whaling Co Ltd. (Rich. Osmundsen), Kristiania. Levert i februar.
1914 Innleid av Norske Marine til bevoktningstjeneste 02/12. Leien var satt til kr 1.500 pr måned. En 76 mm kanon av type Bofors L/28 HAK M.III ble satt om bord. Besetningen bestod av 13 mann. Marinekommandoen ble heist i Sandefjord 08/12-1914 kl 0800.
Grunnstøter på Gravskjærene ved Kristiansand 28/12. Kom løs ved hjelp fra Norsk Bjergningskompani.
1915 Marinekommandoen strøket 15/08 kl. 1200. Solgt til Henrik H. Henriksen, Tønsberg/Oslo (norsk agent for Chr. Salvesen, Leith) 06/07. Senere, i november under russisk kommando i Arkhangelsk. Omdøpt Minesveiper NO. 1. Forlatt i isen ved Mudiuga 20/12.
1916 Om våren oppdaget drivende i Hvitehavet. Slept inn til Arkangelsk og reparert. Omdøpt T8 23/06.
1918 Russisk kommando strøket, tatt i bruk som fiskefartøy under navnet KERET. I august, overtatt av de "hvite" i Arkhangelsk.
1920 Overtatt av Sovjetunionen 25/02. Fra 18/04 benyttet som oppmålingsskip.
1922 Russisk kommando strøket 15/06.
1923 Overdratt til jernbaneforvaltningen.
1928 Tilbakelevert.
1932 Omdøpt MASSTAB 01/01.
1956 Opptrer som varmelekter OT.30.
1957 Hugget 29/04-1957.

1913 Built as a whale catcher SKUM by Christianssands Mek. Værksted, Kristiansand for South Pacific Whaling Co. Ltd. (Rich. Osmundsen), Kristiania. Delivered in February.
1914 Hired by Norwegian Navy for Guardian Service 02/12. The rent was set at kr 1.500 per month. A 76 mm cannon type Bofors L/28 HAK M.III was put on board. The crew consisted of 13 men. Marine command was hoisted in Sandefjord 08/12-1914 at 0800.
Foundry at Gravskjærene at Kristiansand 28/12. Get off the ground assisted by Norsk Bjergningskompani.
1915 The naval commission expired 15/08 at 12.00.
Sold to Henrik H. Henriksen, Tønsberg/Oslo (Norwegian agent for Chr. Salvesen, Leith) 06/07. Later, in November under Russian command in Arkhangelsk. Renamed Minesweeper No. 1. Left in the ice at Mudiuga 20/12.
1916 In spring discovered drifting in the White Sea. Towed into Arkhangelsk and repaired. Renamed T8 23/06.
1918 Russian military duty ended, adopted as a fishing vessel under the name KERET. In August, taken over by the "white" in Arkhangelsk.
1920 Taken over by the State of Soviet Union 25/02. From 18/04 used as survey vessel.
1922 Russian command expired 15/06.
1923 Transferred to the Soviet railway administration.
1928 Returned.
1932 Renamed MASSTAB 01/01.
1956 Appears as a heating supplying vessel OT.30.
1957 Broken up 29/04-1957.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: Fra boken "Den Norske Marines BEVOKTNINGSFARTØYER under første verdenskrig" av Atle Wilmar
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no