DS/HVB HMS SOUTHERN FIELD (FY-1790)

Tilbake til søk
HMS SOUTHERN FIELD (FY-1790)
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Syd-Afrika
Off nr 156376
Klassifisering Lloyds BS* Whaling purposes
Byggeår 1929/09
Byggenr 900
Bruttotonn/BT 250
Nettotonn/NT 88
Skrog LOA L: 116’ – B: 24,2’ – D: 12,7’
Skrog LBP L: 116’
Bredde 24,2’
Dypgående 12,7’
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 1 x hoveddampkjel (ildrørskjel/fire tube boiler), oljefyrt (oil fired)
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Shields Engineering & Dry Docks Co. Ltd., North Shields, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1940 - 1941
Storbritannia
1941 - 1946
Storbritannia
1946 - 1961
Syd-Afrika
Sted Middlesbrough
Reg havn Durban

1929 Bygget som hvalbåt SOUTHERN FIELD av Smith’s Dock Co. Ltd., South Bank-on-Tees, Middlesbrough for Southern Whaling & Sealing Co. Ltd., London. Sjøsatt 06/08-1929. Overlevert i september. Registrert i Port Stanley, F.I.
1937 Utleid til Hvalfangerselskapet Blaahval A/S (Jørgen Krag, Oslo. Magnus Konow, Oslo, agent) for sesongen 1937/38 for fangst med C. A. LARSEN. SOUTHERN FIELD gikk fra Durban og møtte kokeri og hvalbåter i sjøen 20/11 på vei til fangstfeltet.
1938 Fangstbåt for kokeriet SOUTHERN EMPRESS sesongen 1938/39.
1939 Fangstbåt for kokeriet SOUTHERN PRINCESS sesongen 1939/40. Fangst av spermhval tok til 16/12
1940 Fangsten ble avsluttet 15/03. Resultatet for ekspedisjonen var 78.000 fat hvalolje.
Rekvirert i mars av Royal Navy. Registrert som HMS SOUTHERN FIELD (FY-1790)
1941 SOUTHERN FIELD overtatt på eiersiden av Salvesen i september sammen med resten av flåten til Southern Whaling & Sealing. Flåten bestod av to kokerier og 15 hvalbåter. Southern Whaling & Sealing trakk seg herved fra hvalfangsten. Hvalflåten var fremdeles under militær kontroll. Navn uendret.
1946 I april tilbakelevert Salvesen. SOUTHERN FIELD kom aldri i fangst for Salvesen.
Solgt måneden etter til Union Whaling Co. i Durban og tilbakestilt som hvalbåt. Ikke i fangst for sesongen 1946/47.
1947 Omdøpt UNI 5.
Fangstbåt for Fl/k EMPIRE VICTORY i sesongen 1947/48. Skytter var Alf Lie.
1948 Fangstbåt for Fl/k EMPIRE VICTORY i sesongen 1948/49.
1949 Overført til selskapets landstasjon Premier ved Durban, Natal provinsen.
1961 Solgt til hugging 05/09. Hugget av Nathan’s Ltd., Durban.

1929 Built as whale catcher SOUTHERN FIELD by Smith’s Dock Co. Ltd., South Bank-on-Tees, Middlesbrough, England. Launched on 06/08-1929. Delivered in September to Southern Whaling & Sealing Co. Ltd. (Lever Bros.), Liverpool. N. C. Watts as managers. Registered with Port Stanley FI as homeport.
1937 Hired out to the Hvalfangerselskapet Blaahval A/S (Jørgen Krag, Oslo. Magnus Konow, Oslo, agent) for season 1937/38 as catcher for C. A. LARSEN. SOUTHERN FIELD left Durban and joined factory and catchers at sea 20/11 on their way to the whaling ground.
1938 Catcher for factory SOUTHERN EMPRESS season 1938/39.
1939 Catcher for factory SOUTHERN PRINCESS season 1939/40. Whaling started with sperm whale 16/12.
1940 Whaling season called off 15/03. Total result for the expedition was 78.000 barrels of whale oil.
Requisitioned by Royal Navy in March. Recorded as HMS SOUTHERN FIELD (FY-1790).
1941 SOUTHERN FIELD taken over on the owner's side by Salvesen in September together with the rest of the fleet of Southern Whaling & Sealing. The fleet consisted of two factories and 15 whale catchers. Southern Whaling & Sealing hereby withdrew from whaling. The whale fleet was still under military control. Name unchanged.
1946 In April returned to Salvesen. SOUTHERN FIELD never used as catcher for Salvesen.
Sold the following month to Union Whaling Co., Durban. Repaired and re-stored as catcher. Not in operation season of 1946/47.
1947 Renamed UNI-5.
Catcher for Fl/F EMPIRE VICTORY the season of 1947/48. Shooter was Alf Lie.
1948 Catcher for Fl/F EMPIRE VICTORY the season of 1948/49
1949 Transferred to the company’s Premier shore station near Durban, Natal, SA.
1961 At 05/09, sold for scrapping to Nathan’s Ltd. Durban.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: «From 70North to 70South» Graeme Somner 1984, «Hvalfangsten, eventyret tar slutt» Dag Bakka Jr. 1992, «Norsk Hvalfangst Tidende» årbøker, www.uboat.net
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ulf W. Gustavsen og Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no