D/S NORDPOLEN
Tilbake til søk
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Klassifisering
DNV
Kallesignal
HDGK
Byggeår
1890
Byggenr
24
Bruttotonn/BT
499
Nettotonn/NT
375
Dødvekt/TDW
680
Skrog LBP
167,5
Bredde
26,0'
Dypgående
14,1'
Skipsbeskrivelse
Dampskip
Skipsfunksjon/bruk
Fartøy for stykkgods og frukt
Hastighet
Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet
Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering
Type ikke registert
Kjeletype
1 x hoved dampkjel (kullfyrt)
Kjelebygger
Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri
Maskineri ikke registert
Maskin-/motordetaljer
Dampmaskin, 2-trinns ekspansjon, 2-sylindret, syl. dia.:?
Maskin-/motorbygger
A/S Akers mek. Verksted, Oslo, Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1890 Bygget som tredamper NORDPOLEN ved Framnæs Skipsværft, Sandefjord for D. S. Meyer, Christiania. Var beregnet til vin- og fruktfart på Portugal og Spania. Sjøsatt 07/08-1890
27.10.1892 - Sank etter hun gikk på det det sunkne vraket av britisk THETFORD, i posisjon 55.32.47N-12.44.55Ø, syd for Dragør fyr, Danmark mens hun var på reise fra England til Königsberg, Tyskland med kull.
Posisjon for forlis
Breddegrad: 55.533333
Lengdegrad: 12.916667
1890 Built as a wooden steamer NORDPOLEN at Framnæs Shipyard, Sandefjord for D. S. Meyer, Christiania. Was intended for wine and fruit trading on Portugal and Spain. Launched 07/08-1890
Ingen bilder er lagret for denne båten
Kilde: Boken "70 år - Lars Christensen og hans samtid"
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen