M/T EMERALD

Tilbake til søk
EMERALD
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr 58903
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal LAOS
Byggeår 1953/05
Leveringsmåned Mai
Byggenr 147
Bruttotonn/BT 9.951
Dødvekt/TDW 15.934
Skrog LOA 515’
Skrog LBP 495,5’
Bredde 64,1’
Dybde (i riss) 38,5'
Skipsbeskrivelse Motorskip Tanker
Skipsfunksjon/bruk Tankskip for oljelast
Hastighet 14,5
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 29 x lastoljetanker (10SB/9CT/10BB)
Kjeletype 2 x hjelpekjeler (ildrørskjele/fire tube boilers), oljefyrt
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 2 x dieselgen, Gøtaverken 4 takt/8 syl.,. 1 x nøddiesel, Lister.
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Gyro-kompass, automatisk pilot, radar, ekkolodd, og SAL-logg, radiopeiler.
Manøvreringssystem 1 x elektro/hydraulisk styremaskin, Hastie
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Götaverken 680/1.500 VGS-8. 2-takt, enkltv., 8-sylindret, syl. dim.: 680 x 1.500 mm. 7.350 IHK (6.000 BHK) ved 112 o. min
Maskin-/motorbygger AB Gøtaverken, Gøteborg, Sverige
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Sandefjord
Reg havn Oslo

1953 Bygget som motor tanker EMERALD av A/S Framnæs mek. Værksted, Sandefjord på regning av Willy Oppens Rederi A/S (Willy Oppen), Oslo.

Sjøsatt 29/01 og teknisk prøvetur 19/05. Overlevert 21/05-1953. Befraktet med en 8 års kontrakt til Anglo Saxon Oil Company. Ved avgang var ansatt Arnold W, Norvall som skipper. Han hadde også vært tilstede under byggingen. Som 1. styrmann var Kåre Mathisen, Lillesand, 2. styrmann Hjalmar Holter Jørgensen, Sandar og Jan Jansen, Mandal som telegrafist. Maskinsjef var Wilfred Mjelva og 2. mask. Var Trygve Hartford, Kristiansand.

1962 Solgt til Jan F. Tenvig & Co.A/S, Oslo. Videresolgt samme år Simonsen & Astrup, Oslo. Omdøpt MORGEDAL.

1964 Solgt til Ugland Shipping Co.A/S, Grimstad. Omdøpt FERMITA.

1969 Solgt til Constantine S. Efthymiadis, Hellas. Omdøpt EFTHYCOSTA II.

1970 Sterkt skadet i kollisjon med ESSO IPSWICH utenfor Wales 08/04. Ble tatt til Piræus, Hellas hvor hun ble ombygget til Ro/ro-ferge med samme navn. Ny tonnasje: 3.346 tdw, 9.957 brt.

1977 Solgt til Co-ownership A.N.E.K. & Minoan Lines Shipping S.A., Hellas. Omdøpt ZAKROS.

1985 Overlevert til huggere i Split, Jugoslavia 30/09.


1953 Built as motor tanker EMERALD by A/S Framnæs mek. Værksted, Sandefjord on behalf of Willy Oppens Rederi A / S (Willy Oppen), Oslo.
1962 Sold to Jan F. Tenvig & Co.A/S, Oslo. Resold the same year to Simonsen & Astrup, Oslo. Renamed MORGEDAL.
1964 Sold to Ugland Shipping Co.A/S, Grimstad. Renamed FERMITA.
1969 Sold to Constantine S. Efthymiadis, Greece. Renamed EFTHYCOSTA II.
1970 Severely damaged in collision with ESSO IPSWICH off Wales 08/04. Was taken to Piraeus, Greece where she was converted to a Ro/ro ferry and kept the name.
New tonnage: 3,346 tdw, 9,957 brt.
1977 Sold to Co-ownership A.N.E.K. & Minoan Lines Shipping S.A., Greece. Renamed ZAKROS.
1985 Sold to demolition and handed over to breakers in Split, Yugoslavia 30/09.

  • EMERALD

    EMERALD
  • EMERALD

    EMERALD
  • EMERALD

    EMERALD

Fra Sandefjords Blad 30/01-1953

«EMERALD»s stabelavløpning blev meget vellykket

Alt gikk som om det var en dagligdags ting ved Framnæs mek. Værksted

Ca. 2000 mennesker tilstede for å se sjøsettingen


— Måtte hell og lykke følge deg på de syv hav, sa fru skipsreder Ingrid Oppen da hun igår døpte «EMERALD» som gikk av stabelen ved Framnæs mek. Værksted, og skal skipets fart bli like vellykket som stabelavløpningen i går tror vi rederiet, Willy Oppens Rederi A.s, Oslo, vil få megen glede av sitt skip. Stabelavløpningen blev i alle deler vellykket, og det store skipet på 15.750 tonn gled av beddingen som «en svane glir i vannet». Alt gikk som det var en dagligdags sak ved Framnæs mek- Værksted.

       I det hele tatt lå alt vel til rette for en vellykket stabelavløpning ved verkstedet i går. Vannstanden var akkurat passe, og den sterke vinden fra onsdag var løyet. Det hadde neppe latt seg gjøre å sette skipet på vannet i det været vi hadde onsdag.

       Til stede ved stabelavløpningen var skipsreder Willy Oppen og frue, styret i Willy Oppens Rederi A.s, direktør Arnt Wegger, underdirektør Leif Aanderud, overingeniør Gunnar J. Hoff, og de fleste i styret for A/S Framnæs mek. Værksted, samt en rekke innbudte.

       Stabelavløpningen samlet en mengde mennesker, nærmere et par tusen, og flere skoler hadde gitt sine elever fri så de kunne få overvære høytideligheten. Framnes Guttemusikkorps under sin dirigent Arne Hoelseth, spilte før selve stabelavløpningen, og straks efter at båten havnet i sitt rette element spilte det Fedrelandssangen.


       Det var tydelig at noe ekstra! skulle foregå på Framnæs mek. Værksted. Folk fra byen og distriktet søkte til verkstedet. «FRAMNÆS II» måtte gå ékstraturer for å få alle passasjerene med, og Auto-Buss satte, inn en ekstra vogn. Elevene ved Breili skole hadde fått fri, og sammen med sine lærere marsjerte de ut til verkstedet.

       Verkstedets folk var i fullt arbeide med å fjerne de siste hindringer før stabelavløpningen. «EMERALD» var pyntet med signalflagg, og på ærestribunen foretok riggmester Laurits Hansen Nygård de siste forberedelser før gjestene og verkstedets folk kom. Riggmester Hansen Nygård har vært med på alle stabelavløpninger ved Framnæs mek. Værksted de siste 25 år, og det er hans oppgave blant annet å sørge for at champagneflasken henger som den skal, og det gjorde den også denne gang.

       Kaptein A. W. Norvalis, som har fulgt byggingen helt fra kjølen blev strukket, var blant de første som innfant seg på ærestribunen, og han uttrykte sine store tilfredshet med arbeidet. Kapteinen har vært i Willy Oppens Rederi A.s i 7 år, og bortsett fra et kortere vikariat på et av rederiets skip i sommer, blir «EMERALD» hans første. Han har tidligere ført en rekke tankskip før og under krigen for andre rederier.

       Straks før kl. 13 kom så de innbudte og inntok sine plasser på ærestribunen. Fru Ingrid Oppen, som var skipets gudmor, hevet champagneflasken og i det samme den rammen baugen begynte «EMERALD» å gli av beddingen.


«SLEAN» GLED AV SEG SELV

Tømmermannsgjengen, med' Bjarne Langnes hadde bygd opp «slean» og den satte seg i bevegelse straks låsen var slått vekk. Bjarne Langnes var et eneste stort smil da han så «EMERALD» vel på vannet. — Det kunne ikke gå bedre, sa han til Sandefjords Blad, og det var ikke nødvendig med noe ekstra kraft for å få «slean» til å gli.

       Da båten vel var på vannet, stemte Framnes Guttemusikkorps i med Fedrelandssangen.

       Fru Ingrid Oppen blev fra verkstedet overlevert en stor bukett roser og hun tok straks en av rosene og plasserte den i direktør Weggers frakke oppslag.

       Slepebåtene «FORLANDET» og «DAVID» fikk slepere ombord i «EMERALD» og i fellesskap fikk de buksert skipet inn til verkstedets utrustningskai, som vil bli skipets plass en tid fremover.


SKIPETS HOVEDDIMENSJONER

er følgende: lengde over alt: 515 fot, lengde mellem pp: 488 fot og 4 3/8 tommer, bredde på spant er 64 fot og dybde til hoveddekk er 38 fot og 2 tommer. Skipet skal utstyres med 9 sentertanker og 10 wingtanker. Hovedmaskinen leveres av A/B Gøtaverken. Det er en 8-cylindret enkeltvirkende 2-takts dieselmotor og utvikler 6.000 EHK ved 112 omdreininger pr. minutt. Dessuten skal monteres 2 hjelpemotorer, også av Gøtaverkens fabrikat, hver av dem 6-sylindret, 4- takt enkeltvirkende.

       Skipets fart er beregnet til ca. 14.5 knop på full last. Lastetankenes kapasitet blir ca. 730 000 kub. fot. og tørrlastkapasiteten ca. 30 000 kub. fot.

       «EMERALD» blir ellers moderne utstyrt i alle henseender. Det er arrangert mest mulig en-manns lugarer for mannskap, og lyse og luftige dagrom for både offiserer, mannskap, underoffiserer og kjøkkenpersonale. Det er kjøleskap i alle penterier og store kjøle- og fryserom for proviant. — Skipet får gyrokompass og automatisk pilot, dessuten radar, ekkolodd og sal-logg.

       Efter stabelavløpningen holdt Framnæs mek. Værksted en lunch for rederiets representanter, styret for verkstedet og en rekke innbudte


19/05-1953

 

EMERALD GÅR TEKNISK PRØVETUR IDAG

       Framnæs mek. Værksteds tankbåt nr. 2 på 15.750 tonn, bygd for Willy Oppens rederi A/S i Oslo går idag teknisk prøvetur. Over 100 personer deltar i den tekniske prøvetur, de fleste er ingeniører og teknikere som har vært med på byggingen av båten. Torsdag går båten offisiell avleveringstur.

Av store begivenheter på havnen idag vet vi ikke annet å nevne enn den tekniske prøveturen som går i formiddag. Nybygningen la ut fra verkstedet kl. 07.15 med Framnæsvimpelen på stortoppen


20/05-1953

M/T «EMERALD» gjorde 14,5 mil på prøveturen som gikk teknisk prøvetur fra Framnæs igår oppnådde kontraktsmessig fart under de foretatte prøver, nemlig ca. 14,5 knop



Fra Sandefjords Blad 21/05-1953

Framnæs mek. Værksteds annen store tankbåt ferdig 15.765 tonneren «EMERALD» blir overlevert til rederiet idag


Kl. 11.30 idag går M/T «EMERALD» overleveringstur fra Framnæs mek. Værksted.

       Sandefjords Blad har i anledning prøveturen viet «EMERALD» spesiell omtale idag og bringer foruten en utførlig omtale av båten og detaljer fra innredningsarbeidene, også intervjuer med skipets reder, Willy Oppen, Oslo, samt kapteinen og maskinsjefen.

       De slår alle fast at Framnæs mek. Værksted har gjort godt arbeide og at båten er en utmerket reklame for verkstedet og dets kvalitet.

       M.t «EMERALD» er på 15.765 tonn d.w. og bygges for Willy Oppens rederi A/S, Oslo.

Skipets tekniske data er følgende:

       Lengde overalt: 515 fot, lengde mellom pp: 488 fot og 4 3/8 tomme, bredde på spant: 64 fot, dybde til .hoveddekk: 38 fot og 2 tommer. Skipet er utstyrt med 9 sentertanker og 10 wingtanker.

       Hovedmaskinen er levert av A/B Gøtaverken. Det er en 8-sylindret enkeltvirkende 2-takts dieselmotor. Maskinen utvikler 6.000 EHK ved 112 omdreininger pr. minutt. Videre er det 2 hjelpemotorer, også av Gøtaverken fabrikat, hver av dem 6-sylindret, 4-takts enkeltvirkende.

       Skipet oppnådde under prøveturen 14.5 knop. Lastetankenes kapasitet er ca. 730.000 kub.fot og tørrlastkapasiteten ca. 30.000 kub.fot.

       «EMERALD» er utstyrt med gyro-kompass, automatisk pilot, radar, ekkolodd og sal-logg. Det er ut-rustet med 4 livbåter, hvorav to med motor. De forskjellige deler av skipet står i forbindelse med hverandre gjennom hustelefonanlegg.

Kilde: Arne Sognnes, Sandefjords Blad
Utarbeidet av: Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no