MS SEAWAY PELICAN

Tilbake til søk
SEAWAY PELICAN
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr 8420244
Kallesignal JWWJ (C6RE7 Bahamas)
Byggeår 1985/12
Leveringsmåned Desember
Byggenr 200
Bruttotonn/BT 4,479
Nettotonn/NT 1.343
Dødvekt/TDW 2.000
Skrog LOA 92,3 m
Skrog LBP 89,30 m
Bredde 18,00 m
Dypgående 6,25 m
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Dykkerskip / Offshore Diving Support Vessel
Hastighet 14,0
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Sammenleggbart helikopter dekk over baugen. Kan operere med dykkere ned til 450 meters dyp. 2 x dykkerklokker for tre dykkere i hver. 3 x trykkammer for 16 dykkere på heltid
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem Styrt via et dynamisk posisjoneringssystem som kan styres fra to forskjellige steder: 3 x tunnel thrustere i forskipet 3 x thrustere i akterskipet
Kommunikasjonsutstyr Satelite (SAT-com)
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1986 - 2006
Norge
Sted Sandefjord
Reg havn Harstad

1985 Bygget som SEAWAY PELICAN ved Framnæs mek. Værksted, Sandefjord på regning av K/S A/S Nevi-SNS Diver VII (Stolt Nielsen Seaway Constructing A/S ) Bergen. Første prøvetur 15/12. Overlevert i slutten av desember.

1986 Dåp 03/01. Gudmor var Elisabeth Laursen Smith gift med direktøren for Mobile Exploration Norway. Mobilselskapet er operatører på Statfjord feltet og skulle være skipets brukere. Kostprisen var 250 mil. Og var verdens mest avanserte i sitt slag.

Teknisk tegner Hanne Skorge ved Framnæs mek. Værksted hadde fått i oppdrag å lage den kunstneriske utsmykning om bord etter en forespørsel fra en av skipets kapteiner.

SEAWAY PELICAN ble det siste skip bygget ved Framnæs mek. Værksted, Sandefjord.

Overført til K/S A/S Nevi-SNA Diver VII ( Stolt Nielsen Seaway A/S ) Harstad med Harstad som hjemmehavn.

1990 Ombygget ved Haugesund mek. Verksted, Haugesund. Ny måling av tonnasje og dimensjoner: 4.763 brt, 1.993 nrt. Lengde 93,20 mtr

1995 Overført til Pelican Diver K/S (Stolt Comex Seaway A/S ) Harstad i juli.

1998 Solgt til DSND Shipping A/S (DSND Subsea A/S ) Oslo i juni.

2000 Overtatt 04/03 i Haugesund av DSND Shipping A/S, Grimstad.

Nytt navn DSND PELICAN. Utflagget til Bahamas i mai. Hjemmehavn Nassau. Ommalt med blått skrog og hvit overbygning. Kallesignal: C6RE7

2002 Nytt navn i mai. Omdøpt SUBSEA 7. En 2 åravtale inngått om 50/50% med Siem Offshore Inc. og Halliburton.

2003 I dokk i Kristiansand. Skrog skifter farge til grått.

2006 I juli solgt til Subsea 7 Ltd ( Subsea 7 Vessel Management Group ) Nassau, Bahamas.

2008 Omdøpt SEVEN PELICAN i februar. Skroget blir rødt. I operasjon i UK sektor hovedsakelig mellom Skottland/Shetland. Fremdeles med Nassau som hjemmehavn.

2012 Overført til Subsea 7 Ltd ( Subsea 7 International Contracting Ltd ) Nassau, Bahamas i oktober.

2020 Solgt til Tyrkia i mars for hugging. Begynte sin siste reis under slep av den italienske taubåt GAGLIARDO med kurs for Aliaga 08/05. Ankom Aliaga 18/05-2020


4 x dieselmotorer, Wichman type WX28V10, hver på 2.750 kW (totalt 16.320 BHK) I to forskjellige maskinrom.

Til fremdrift 2 x diesel/elektrisk type Liaaen Azimuth 


1985 Built as SEAWAY PELICAN at Framnæs mek. Værksted, Sandefjord on behalf of K/S A/S Nevi-SNS Diver VII (Stolt Nielsen Seaway Constructing A/S ) Bergen. First sea trail 15/12. Handed over at the end of December.

1986 Name given on 03/01. Godmother was Elisabeth Laursen Smith married to the director of Mobile Exploration Norway. The mobile operator is the operator of the Statfjord field and was supposed to be the ship's users. The cost price was NOK 250 mill. She was the world's most advanced of its kind at the time.

Technical draughtsman Hanne Skorge at Framnæs mek. Værksted had been commissioned to make the artistic decoration on board following a request from one of the ship's captains.

The SEAWAY PELICAN was the last ship built at Framnæs mek. Værksted, Sandefjord.

Transferred to K/S A/S Nevi-SNA Diver VII ( Stolt Nielsen Seaway A/S ) Harstad with Harstad as home port.

1990 Rebuilt at Haugesund mek. Verksted, Haugesund. New measurement of tonnage and dimensions: 4,763 grt, 1,993 nrt. Length 93.20 mtr

1995 Transferred to Pelican Diver K/S (Stolt Comex Seaway A/S) Harstad in July.

1998 Sold to DSND Shipping A/S (DSND Subsea A/S) Oslo in June.

2000 Taken over 04/03 in Haugesund by DSND Shipping A/S, Grimstad. New name DSND PELICAN. Flagged out to the Bahamas in May. Home port Nassau. Repainted with blue hull and white superstructure. Call sign: C6RE7

2002 New name in May. Renamed SUBSEA 7. A 2 year agreement signed for 50/50% with Siem Offshore Inc. and Halliburton.

2003 In dock in Kristiansand. The hull changes color to gray.

2006 In July sold to Subsea 7 Ltd (Subsea 7 Vessel Management Group) Nassau, Bahamas.

2008 Renamed SEVEN PELICAN in February. The hull turns red. In operation in the UK sector, mainly between Scotland/Shetland. Still with Nassau as its home port.

2012 Transferred to Subsea 7 Ltd (Subsea 7 International Contracting Ltd) Nassau, Bahamas in October.

2020 Sold to Turkey in March for scrapping. Began it’s last voyage under the tow of the Italian tugboat GAGLIARDO towards Aliaga 08/05. Arrived in Aliaga on 18/05/2020.

  • SEAWAY PELICAN

    SEAWAY PELICAN
  • SEAWAY PELICAN

    SEAWAY PELICAN
  • SEAWAY PELICAN

    SEAWAY PELICAN
Kilde: sjøhistorie.net v/ H. Larsson-Fedde, Sandefjords Blad, Shipsspotting
Utarbeidet av: Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no