D/S ODLAND
Tilbake til søk_20230910_2323039757.jpeg)
1906 Rederiet flyttet til Kristiania og fartøy registreres i Kristiania i 1906.
1908 Bygget som dampskip ODLAND ved Sunderland Shipbuilding Co Ltd., South Dock, Sunderland for regning av Dampsk.-A/S «Odland» (H. Fredriksen), Sjøsatt 14/04/1908 og fredigstilt 09/05/1908. Registrert i Kristiania.
1918 Solgt til Nils M. Thomas i Kristiania/Bendix J. Grepsted, Oslo.
1920 Solgt til A/S D/S Odland (J. A. Jespersen), Tønsberg.
1921 Solgt til A/S Orange (N. Bugge), Tønsberg.
1922 Solgt til A/S D/S Borre (Louis Hannevig), Oslo. Omdøpt ODLAND I.
1924 Solgt til A/S D/S Martha (Hans Hannevig), Oslo.
1928 Solgt til Vasby Rederi A/S, Lerberget. Omdøpt BRITA.
1931 Solgt til Vasby Rederi A/S (Joel Fange), Lerberget.
1936 Solgt til Vasby Rederi A/S (Fanges & Pahlssons rederier).
1940 Skipet ble beslaglagt 09/04 av tyskerne i Bergen under en reise mellom Uddevalla og Rouan, Frankrike med pulp. Dømt i priseretten , prisedømt og solgt. Omdøpt DESIDERIUS SIEDLER og overførte til tysk flagg.
1945 Overtatt av England. Ministry of Transport, Willie & Co, London
1947 Solgt til Irish Bay Lines Ltd., Belfast. Omdøpt BALLYHOLME BAY.
1951 Solgt til Pattison Orient Line Ltd., Belfast. Omdøpt LAURE PATTISON.
1952 Hugget i Hong Kong 3.dje kvartal.
Fremdrift: 1 x stempel dampskip (steam reciprocating), trippel ekspansjon (triple exp.), 3-sylindret, syl. dia.: 17,5”-29,0”-48,0”, slag/stroke: 33,0”. 142 NHK. Bygget ved North Eastern Marine Engineering Co. Ltd.
1906 Company and ships moved to Christiania (Oslo) and all ships recorded in the Christiania register of ships.
1908 Built as steam ship ODLAND by Sunderland Shipbuilding Co Ltd. on behalf of Dampsk.-A/S «Odland» (H. Fredriksen), Launched 14/04 and completed 09/05. Registered in the ship register of Christiania.
1918 Sold to Nils M. Thomas in Kristiania/Bendix J. Grepsted, Oslo.
1920 Sold to A/S D/S Odland (J. A. Jespersen), Tønsberg.
1921 Sold to A/S Orange (N. Bugge), Tønsberg.
1922 Sold to A/S D/S Borre (Louis Hannevig), Oslo. Renamed ODLAND I.
1924 Sold to A/S D/S Martha (Hans Hannevig), Oslo.
1928 Sold to Vasby Rederi A/S, Lerberget. Renamed BRITA.
1931 Sold to Vasby Rederi A/S (Joel Fange), Lerberget.
1936 Sold to Vasby Rederi A/S (Fanges & Pahlsson's shipping companies).
1940 Seized by the Germans and brought in to Bergen on route from Uddevalla, Sweden to Rouen, France with pulp wood. Taken to praise court and damned as pries. Renamed DESIDERIUS SIEDLER and carried put under German flag.
1945 Taken over by British Allies and under control of Ministry of War Transport (MoWT) with Willie & Co, London as managers.
1947 Sold to Irish Bay Lines Ltd., Belfast. Renamed BALLYHOLME BAY.
1951 Sold to Pattison Orient Line Ltd., Belfast. Renamed LAURE PATTISON.
1952 Broken in Hong Kong in 3.rd quarter.