D/S ORLAND

Tilbake til søk
ORLAND
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr Nummer ikke registert
Kallesignal MCVN
Byggeår 1906
Bruttotonn/BT 1.466
Nettotonn/NT 905
Skrog LOA L: 255,1’ – B: 36,7’ – D: 17,8’
Skrog LBP L: 255,1’
Bredde 36,7’
Dypgående 17,8’
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Tørrlast, stykkgods
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype Dampkjel (ildrørskjel/fire tube boiler), kullfyrt
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motortype Dampmaskin Tripel 3 Cylinder
Maskin-/motorytelse NHK 181 IHK 890
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl.
Maskin-/motorbygger MacColl & Pollock Ltd., Sunderland, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Middlesbrough
Reg havn Sandefjord

1906 Bygget som ORLAND av W. Harkess & Son Ltd., Middlesbrough for D/S A/S Orland (H. Fredriksen), Sandefjord. Sjøsatt 04/09-1906 som HONEY DEW. Levert i oktober.
1912:Solgt til D/S A/S Orland (Thor Thoresen jr.), Kristiania. Omdøpt KATFOS
1916 Solgt til A/S Brask (Nilssen & Sønner), Tønsberg i februar. Omdøpt BRASK. Stanset og sprengt 08/12 av tysk ubåt U 38 i pos. 37.46 N, 09.26 V, på reise Glasgow – Gibraltar med kull

 

Gullik Arnold Gulliksen var kokk om bord i nesten 3 år.Fra 28/9-1906 til 29/4-1909.

1906 Built as ORLAND by W. Harkess & Son Ltd., Middlesbrough for D/S A/S Orland (H. Fredriksen), Sandefjord. Launched 04/09-1906 as HONEY DEW. Delivered in October.
1912 Sold to D/S A/S Orland (Thor Thoresen jr.), Kristiania. Renamed KATFOS
1916 Sold to A/S Brask (Nilssen & Sønner), Tønsberg in February. Renamed BRASK. Stopped and blown up 08/12 by German submarine U 38 in pos. 37.46 N, 09.26 W, traveling from Glasgow, Scotland to Gibraltar with a load of coal

Ingen bilder er lagret for denne båten

1906-1909 Kokk Gullik Arnold Gulliksen

Gullik Arnold Gulliksen var kokk om bord i nesten 3 år.Fra 28/9-1906 til 29/4-1909.

Kilde: Foreningen «Skipet»/forlis,
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen og Tor Gulliksen
   
https://www.sandefjordshistorie.no