D/S BENGAL

Tilbake til søk
BENGAL
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 1067368
Kallesignal HNBR
Byggeår 1872/11
Leveringsmåned November
Byggenr 42
Bruttotonn/BT 1.522
Nettotonn/NT 977
Skrog LOA L: 250,1’ (76,23 m)
Bredde 33,2’ (10,11 m)
Dybde (i riss) 19,5’ (5,94 m)
Skipsbeskrivelse Beskrivelse ikke registert
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods/general cargo
Hastighet ca. 10,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 1 x hoveddampkjel (ildrørskjel/fire tube boiler), kullfyrt
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Sekstant, kart, kompass og kronometer
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 2-trinns ekspansjon, 2-sylindret, syl. dia.: 30,0" - 58,0", slag 36,0", 98 HK
Maskin-/motorbygger C. D. Holmes & Co., Ltd., Hull
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1872 Bygget som JOHN DIXON av Schlesinger, Davis & Co., Wallsend, Newcastle, UK for Kirby & Gilles, Newcastle-Upon-Tyne, UK. Sjøsatt 21/08-1872. Dåpen foretatt av frk av frøken Blanche Ada Dixon. Dette er det fjerde fartøyet Schlesinger, Davis og Co. har bygget i løpet av en kort periode for samme firma. Overlevert 06/11.
1874 Kolliderte 10/11 med skotske dampskip QUEEN ANNE ved Isola Point, Valetta, Malta under reise fra Shields, UK til Odessa, Ukraina med kull. Senere brakt flott og reparert.
1876 Solgt til H. Bucknall & Sons, Newcastle-upon-Tyne, UK.
1881 Kolliderte 14/01 med LENORE i tåke utenfor Whitby. LENORE sank og gikk tapt
1889 Solgt 20/11 til North of England Shipping Co. Ltd. (G. Nelson & Sons), Liverpool, UK.
1894 Solgt til Hagerup, Doughty & Co., Liverpool, UK. Registrert i Grimsby, UK. Videresolgt til D/S A/S Bengal (Hans Fredriksen), Sandefjord. Omdøpt til BENGAL.
1899 Solgt til O. Mohn (E. Ellingsen), Kristiania
1901 Solgt til D/S A/S Bengal (O. Mohn), Kristiania.
1907 Kr. Aug. Retvedt, Drammen ble disponenter.
1910 Forsvant etter avgang Kirkenes 11/10-1910 under reise til Rotterdam, Nederland med jernmalm.
Vrakgods drev senere i land ved Berlevåg i Finnmark. Forsvant med hele besetningen på 17 mann. Fartøyet sank trolig utenfor Sletnes fyr 13/10.

Fremdrift: 1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), to-trinns ekspansjon (comp. exp.), 2-sylindret, syl. dia,: 30”-58”, slag/sstroke: 36”. 134 NHK. Bygget ved CD Holmes & Co, Hull

1872 Built as JOHN DIXON at Schlesinger, Davis & Co., Wallsend, Newcastle, UK for Kirby & Gilles, Newcastle, UK. Launched 21/08-1872. As the vessel left the berth she was gracefully named by Miss Blanche Ada Dixon. This is the fourth vessel Messrs. Schlesinger, Davis, and Co. have launched within a short period for the same firm. Handed over to her owners 06/11.
1874 Collided on 10/11 with the Scottish steam ship QUEEN ANNE at Isola Point, Valetta, Malta on voyage from Shields, UK to Odessa, Ukraina with coal. Later refloated and repaired.
1876 Sold to H. Bucknall, Sons, Newcastle, UK.
1881 Collided 14/01 with LENORE on a foggy day off Whitby. LENORE sank and went lost.
1889 Sold to North of England Shipping Co. Ltd.  (G. Nelson & Sons), Liverpool, UK.
1894 Sold to Hagerup, Doughty & Co., Liverpool, UK. Registered in Grimsby, UK. Resold to D/S A/S Bengal (Hans Fredriksen), Sandefjord. Renamed BENGAL.
1899 Sold to O. Mohn, Kristiania.
1901 Sold to A/S D/S Bengal (O. Mohn), Kristiania.
1907 Kr. Aug. Retvedt, Drammen became manager.
1910 Disappeared after depature Kirkenes on 11/10 on voyage to Rotterdam, Netherland with a load of iron ore.
Wreckage drifted later ashore at Berlevåg in Finnmark.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Shields Daily Gazette, Friday, 23/08/1872
JERNSKIPSBYGGING PÅ VEI —På Onsdag ble en fin propell drevet damper på ca. 2000 tonn brutto sjøsatt av Schlesinger, Davis og Co., fra deres verft i Wallsend. Dette fartøyet er bygget etter ordre fra Mrs Kirby & Gillies, Newcastle, og klasser 18 år i Liverpool Underwriters’ Registry, under spesiell oppsikt. Hennes dimensjoner er som følger: —Lengde mellom perpendikularer (Lbp), 250 fot; bredde (moulded), 33 fot; dybde (depth). 20 fot 6 tommer. Hun er spesialdesignet etter eiernes krav, og er utstyrt med patentert ankerspill, vinsjer, styreutstyr og alle de siste forbedringene, sammen med et hoveddekk i jern som i stor grad øker fartøyets styrke. Maskineri er på 130 hestekrefter nominelt, av en to-trinns ekspansjons typen med sylindre med en diameter på 30 og 58 tommer og en slaglengde på 36 tommer. Den vil bli levert av C. D. Holmes og Co., fra Hull. Da fartøyet forlot beddingen ble hun grasiøst kalt John Dixon (etter en av eierne) av frøken Blanche Ada Dixon. Dette er det fjerde fartøyet Schlesinger, Davis og Co. har bygget i løpet av en kort periode for samme firma.

Kilde: Boken "DAMP-Dampskipets æra i Vestfold", http://www.tynebuiltships.co.uk/, Shields Daily Gazette, Friday, 23/08/1872
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no