SALUS
Nasjonalitet
Norge
Off nr Nummer ikke registert
Byggeår 1873 Lahelle
Bruttotonn/BT 259
Nettotonn/NT 247
Skrog LOA 100,7'
Bredde 26,8'
Dypgående 14,6'
Skipsbeskrivelse Seilskip Brigg
Skipsfunksjon/bruk Seilskip
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Sandefjord, Lahelle
Reg havn Sandefjord

HISTORIKK:

v/H. Larsson-Fedde.

1873: Anders Hansen m.fl., Sjuve, Sandefjord - SALUS

1881: Karl Nielsen Bærevar Bjørndal m.fl., Sandefjord - SALUS

1891: K. Nielsen Bærevar Bjørndal m.fl., Sandefjord - SALUS

1904: H. M. Hansen, Alonso, Sandefjord - SALUS

1905: Gerhard Næss, Sandefjord - SALUS

1906  Strandet i Storm 1/11 på Middelgrund, Øresund, på reise Uleåborg - Sunderland. Trelast. Refloated.

1909: A/S Salus(Gunerius Sjertsen) Sandefjord - SALUS

1911: Solgt til Fredrikstad og nedrigget til lekter 

Sandefjords Tidene 11/1 1873, sees følgende notis: Den 4de ds. løb paa vandet fra værftet i Lahelle en Brigg paa ca. 150 K,-læster.Den fik Navnet ' SALUS ' ,Bygget for Regning af A. Hansen,Sjuve m.fl.       


 Den best kjente av Bjørndalskutene var briggen «Salus», 247 tonn, bygd i Lahelle 1873. Karl Nilsen eide «Salus» fra 1881—1904. Når nedskriveren herav kjenner denne skuten nokså godt, kommer det av de mange ganger jeg så den lastet med props og kullskarp ved Sandefjords brygger, eller når den losset retur-last av kull og koks i samme by. Delvis kommer det av at i briggens unge år farte min nærmeste nabo på Liverød, Jørgen Borgersen, med den, og at min bror farte med «Salus» i 1909. Da var «Salus» en gammel og skrøpelig skute på 36 år. Det er disse karene som har fortalt meg mangt om «Salus». I 1909, det året min bror var med den, hadde Karl Nilsen Uranienborg, dit Karl Nilsen flyttet fra Bjørndal, solgt «Salus» til kaptein Gerhard Ness, som var både eier og skipper på den. «Salus» var da kjølsprengt og hadde dårlig rigg, og det gikk ikke bedre enn at da de før avreisen skulle binde under fokken så røk fokkeråen tvert av og ble hengende i topplentene. Men de seks som lå oppe på råen hadde livet kjært og holdt seg fast til de kom ned den vanlige veien — i fokkevantet.

  • SALUS

    SALUS
  • SALUS

    SALUS
KAPTEINER:
Fra 1874 - O. Hansen
Fra 1891 - H.M. Andersen
Fra 1896 - M. Andersen
Fra 1903 - S. Hansen
Fra 1905 - H.M. Hansen
Fra 1906 - G. Næss
Fra 1908 - A. Kristiansen
og fra 1911 - Gerhard Næss

Den best kjente av Bjørndalskutene var briggen «Salus», 247 tonn, bygd i Lahelle 1873. Karl Nilsen eide «Salus» fra 1881—1904. Når nedskriveren herav kjenner denne skuten nokså godt, kommer det av de mange ganger jeg så den lastet med props og kullskarp ved Sandefjords brygger, eller når den losset retur-last av kull og koks i samme by. Delvis kommer det av at i briggens unge år farte min nærmeste nabo på Liverød, Jørgen Borgersen, med den, og at min bror farte med «Salus» i 1909. Da var «Salus» en gammel og skrøpelig skute på 36 år. Det er disse karene som har fortalt meg mangt om «Salus». I 1909, det året min bror var med den, hadde Karl Nilsen Uranienborg, dit Karl Nilsen flyttet fra Bjørndal, solgt «Salus» til kaptein Gerhard Ness, som var både eier og skipper på den. «Salus» var da kjølsprengt og hadde dårlig rigg, og det gikk ikke bedre enn at da de før avreisen skulle binde under fokken så røk fokkeråen tvert av og ble hengende i topplentene. Men de seks som lå oppe på råen hadde livet kjært og holdt seg fast til de kom ned den vanlige veien — i fokkevantet.

Kilde: Boka: Seilskip i Sandar og Sandefjord av Haakon Hansen og Johan Knap og sjohistorie.no
Utarbeidet av: Bearbeidet: Marita S. Austenå
   
https://www.sandefjordshistorie.no