BRK FREMAD I

Tilbake til søk
FREMAD I
Nasjonalitet
Norge
Off nr 90058
Klassifisering Lloyds 100 A 1 L
Kallesignal WJKB
Byggeår 1885/05
Leveringsmåned Mai
Byggenr 225
Bruttotonn/BT 1.554
Nettotonn/NT 1.502
Skrog LOA 236,6`
Bredde 39,2`
Dybde (i riss) 22,8'
Skipsbeskrivelse Seilskip Bark
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for bulklast
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Maskin-/motortype Seil, Bark rigget
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Seilskip, bark m/ jern skrog
Maskin-/motorbygger
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Glasgow
Reg havn Sandefjord

1885 Bygget som stålbark ALBUERA av James & George Thompson, Clydebank, Glasgow, Skottland, UK på vegne av John Hardie & Co., Glasgow, UK. Levert i mai.
1911 Solgt i august til Partrederi Th. Brøvig, Farsund. Omdøpt CIS
1916 I februar solgt til Skibs-A/S Fremad (J. M. Jacobsen & Co.), Sandefjord. Omdøpt FREMAD I i august.
1917 FREMAD I gikk fra Kirkwall 08/04, første påskedag. Reisen fortsattes til den påfølgende dag, da man plutselig ved 3-tiden om ettermiddagen ble beskutt av en ubåt Stanset og sprengt 09/04 av tysk ubåt U 59 ca 200 nautiske mil øst av Lindesnes i pos. 58.47 N, 0.52 Ø Hun var på reise fra Savannah GA, US østkyst til Korsør, Danmark med oljekaker. Situasjonen var kritisk da barometeret stod på storm. Skipets fører, kaptein Emil Hansen, Sandefjord protesterte og sa at man ikke kunne forlate to livbåter i åpen sjø som dette. Ble møtt med likegyldighet fra den tyske offiseren som etterlot dem på havet. Etter hvert mistet båtene kontakten med hverandre. Båten med kapteinen ombord kom i land 11/04 ved Obrestad etter 38 timer. Her ble de tatt om bord i dampskipet HERCULES av Kristiania. Sjørett ble satt i Bergen 13/04. Den andre livbåten ble aldri funnet. Under sjøforklaringen ga 2. styrmann Magnus Kristian Martinsen, Sandefjord det samme bilde av hendelsen.
Total assuranse NOK 460.000. Krigsassuranse NOK 400.000

1885 Built as steel barque ALBUERA by James & George Thompson, Clydebank, Glasgow, Scotland, UK on behalf of John Hardie & Co., Glasgow, UK. Delivered in May.
1911 Sold in August to Partrederi Th. Brøvig, Farsund. Renamed CIS.
1916
In February sold to Skibs-A/S Fremad (J. M. Jacobsen & Co.), Sandefjord. Renamed FREMAD I in August.
1917 FREMAD I left Kirkwall 08/04, Easter Sunday. The journey continued until the following day, when suddenly at 3 o'clock in the afternoon one was shelled by a submarine. Stopped and blown up with bomb and gun fire on 09/04 by German submarine U 59 approx. 200 nautical miles east of Lindesnes in pos. 58.47 N, 0.52 E She was traveling from Savannah GA, US east coast to Korsør, Denmark with oil cakes. The situation was critical when the barometer indicated a storm. The ship's master, Captain Emil Hansen, Sandefjord protested and said that you could not leave two lifeboats in the open sea like this. Were met with indifference from the German officer who left them at sea. Eventually the boats lost contact with each other. The boat with the captain on board came ashore on 11/04 at Obrestad after 38 hours. Here they were taken on board the steamship HERCULES of Kristiania. Maritime law was imposed in Bergen on 13/04. The other lifeboat was never found. During the sea explanation, 2nd mate Magnus Kristian Martinsen, Sandefjord, gave the same picture of the incident as the captain.
Total insurance NOK 460,000. War insurance NOK 400,000

  • FREMAD I

    FREMAD I
  • FREMAD I

    FREMAD I
Skipsførere:
H. Isaksen 1911-16
H. Horntvedt 1916-17

Reddet de overlevende fra norsk bark URANIA etter at den ble senket eller gikk på mine 28/03-1917 i Nordsjøen. Se bark URANIA 1891.

Kilde: DnV, Lloyd’s, Starke, Sandefjords Blad, www.skipshistorie.net, Malmsteinregisteret, boka T. H. Brøvig 1890-1965, Jern & Stålskuter
Utarbeidet av: Bearbeidet: Marita S. Austenå, Steinar Norheim og Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no