BRK ATACAMA

Tilbake til søk
ATACAMA
Nasjonalitet
Norge
Off nr 1097791
Klassifisering Lloyd’s +100A1
Kallesignal KDTM
Byggeår 1890
Byggenr 128
Bruttotonn/BT 1.155
Nettotonn/NT 1.068
Skrog LOA L: 223,8’-B: 34,4’-D: 20,1’.
Skipsbeskrivelse Seilskip Bark
Skipsfunksjon/bruk Seilskip, bark, stål skrog
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Maskin-/motortype Seil, Bark rigget
Maskin-/motorytelse
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Liverpool
Reg havn Drammen

1890 Bygget som ATACAMA av R. & J. Evans & Co., Liverpool,
England for Samuel Wakeham & Son, Liverpool. Sjøsatt 07/05, levert i juni.
1909 Solgt til A/S Atacama (Sigurd Bruusgaard), Drammen.
1910 Solgt til A/S Atacama (Peder Wiborg), Kristiania.
1915 Solgt for NOK 200.000 til Skibs-A/S Stjernen (Herman
Jacobsen), Sarpsborg. Omdøpt til POLARSTJERNE.
1920 Grunnstøtte 21/02 utenfor Tvedestrand mens hun var
på reise fra Savannah, GA, USA til Århus, Danmark med oljekaker.

1890 Built as ATACAMA by R. & J. Evans & Co., Liverpool,
England for Samuel Wakeham & Son, Liverpool. Launched 07/05, delivered in June.
1909 Sold to A/S Atacama (Sigurd Bruusgaard), Drammen.
1910 Sold to A/S Atacama (Peder Wiborg), Kristiania.
1915 Sold for NOK 200.000 to Skibs-A/S Stjernen (Herman
Jacobsen), Sarpsborg. Renamed POLARSTJERNE.
1920 Wrecked 21/02 off Tvedestrand whilst on a voyage from
Savannah, GA, USA to Århus, Denmark with oilcake.

  • 1909 Bark ATACAMA

    1909 Bark ATACAMA
Skipsførere: A. Gundersen 1909-1915 Ole B. Eriksen 1916-1920.
Kilde: Lloyd’s, DnV, Starke Reg, Malmstein Reg., Seilskuter i Jern & Stål 1868 – 1916.
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Steinar Norheim.
   
https://www.sandefjordshistorie.no