AILSA
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr 5006164
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal JWRY
Byggeår 1958^/01
Byggenr 27
Bruttotonn/BT 4.584
Nettotonn/NT 2.537
Dødvekt/TDW 6.080 T.
Skrog LOA Loa; 373,9’-Lbp: 355,8’-B: 50.6’-D: 32’ 0¾’’.
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Funksjon ikke registert
Hastighet 14
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 3 lasterom med 4 luker. 11 bommer; 1 x 20 t, 10 x 5 t. 10 vinsjer.
Kjeletype 1 x hjelpekjele (aux. boiler) med arbeidstrykk 170 psi.
Kjelebygger Burmeister & Wain A/S, København, Danmark
Hjelpemaskineri 3 x dieselgen. hver 160 kW. 1 x dieselgen. (nød) 30 kW.
El-kraft 480kW/440-220VAC/60Hz.
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Burmeister & Wains Maskin og Skibsbyggeri, København, Danmark
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Sarpsborg, Greåker
Reg havn Drammen

1957 Bygget som AILSA av Sarpsborg mek. Verksted A/S,
Greåker, Sarpsborg for A/S Acadia & A/S Bruusgaard (Sigurd
Bruusgaard & Sigurd Bruusgaard Jr.), Drammen. Sjøsatt 11/10.
1958 Levert i januar.
1965 Overført til A/S Acadia (Sigurd Bruusgaard), Drammen.
1968 Solgt for GBP 926.300 til Pollux Schiffahrtsgesellschaft
Schmidt & Co. K.G. (Reed. Heinrich Schmidt), Flensburg, Vest-
Tyskland. Omdøpt til POLLUX.
1973 Solgt til Compania de Navegacion Carina S.A. (Pietro
Lofaro Shipping Agency, Napoli, Italia), Panama. Omdøpt til
CARINA.
1975 Solgt til Compania de Navegacion Aquilamar S.A.,
Panama. Samme manager. Omdøpt til MAURITIUS.
1976 Solgt til Compania de Navegacion y Financiera Bosnia
S.A. (Elefterios Kavallaris), Panama. Omdøpt til BOSNIA.
1979 Solgt til Compania Naviera Sergina S.A. (Intermar Ship
Management S.A., Aten, Hellas), Panama. Omdøpt til
SERGINA.
1981 Solgt til Almena Naviera S.A. (Pan Nautic S.A., Lugano,
Sveits), Panama. Omdøpt til CONSTANZA.
1982 Solgt til Dongara Inc. (Ermioni Shipping, Piraeus,
Hellas), Panama. Omdøpt til GOLDEN UNITY.
1982 Solgt til Al Sabah Maritime Services Co. Ltd, Jeddah,
Saudi Arabia. Omdøpt til AL FAJR AL SAUDI.
1983 Omdøpt til AL-FAJR AL SAUDI IV.
1983 Solgt i desember som skrap for USD 90/LDT.
Ankom 20/12 til Gadani Beach, Pakistan for hugging ved
Dada Steel Mills.

1957 Built as AILSA at Sarpsborg mek. Verksted A/S,
Greåker, Sarpsborg for A/S Acadia & A/S Bruusgaard (Sigurd
Bruusgaard & Sigurd Bruusgaard Jr.), Drammen. Launched
11/10.
1958 Delivered in January.
1965 Transferred to A/S Acadia (Sigurd Bruusgaard),
Drammen.
1968 Sold for GBP 926.300 to Pollux Schiffahrtsgesellschaft
Schmidt & Co. K.G. (Reed. Heinrich Schmidt), Flensburg,
West Germany. Renamed POLLUX.
1973 Sold to Compania de Navegacion Carina S.A. (Pietro
Lofaro Shipping Agency, Neapel, Italy), Panama. Renamed
CARINA.
1975 Sold to Compania de Navegacion Aquilamar S.A.,
Panama. Same manager. Renamed MAURITIUS.
1976 Sold to Compania de Navegacion y Financiera Bosnia
S.A. (Elefterios Kavallaris), Panama. Renamed BOSNIA.
1979 Sold to Compania Naviera Sergina S.A. (Intermar Ship
Management S.A., Athens, Greece), Panama. Renamed
SERGINA.
1981 Sold to Almena Naviera S.A. (Pan Nautic S.A., Lugano,
Switzerland), Panama. Renamed CONSTANZA.
1982 Sold to Dongara Inc. (Ermioni Shipping, Piraeus,
Greece), Panama. Renamed GOLDEN UNITY.
1982 Sold to Al Sabah Maritime Services Co. Ltd, Jeddah,
Saudi Arabia. Renamed AL FAJR AL SAUDI.
1983 Renamed AL-FAJR AL SAUDI IV.
1983 Sold in December as scrap for USD 90/LDT.
Arrived 20/12 at Gadani Beach, Pakistan for demolition by
Dada Steel Mills.

  • 1958 MS AILSA

    1958 MS AILSA
  • 1958 MS AILSA

    1958 MS AILSA
Kilde: Lloyd’s, DnV, Starke, Skipet 1/86- ved Arne Ingar Tandberg & Per H. Kjærvik, Boka Tramp av Dag Bakka jr.
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Steinar Norheim.
   
https://www.sandefjordshistorie.no