DS/HVB VIKINGEN VII

Tilbake til søk
VIKINGEN VII
Nasjonalitet
Panama
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering Lloyds BS* Whaling Purpose
Byggeår 1936/09
Leveringsmåned September
Byggenr 1010
Bruttotonn/BT 355
Nettotonn/NT 128
Skrog LBP 134,7’
Bredde 26,2’
Dybde (i riss) 14,7’
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet ca. 14,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 1 x hoved dampkjel (ildrørskjel/fire tube boiler)
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 2 x damp stempelmaskiner m/generatorer.
El-kraft 110VdC
Navigasjonsutstyr Kompass, kronometer, peileapparat (DF)
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 15"-26"-44,5", slag 27", 103 NHK
Maskin-/motorbygger Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1936 Bygget som hvalbåt VIKINGEN VII ved Smith's Dock Company Ltd., South Bank and Stockton for Viking Corporation (Johan Rasmussen & Co, Sandefjord). Sjøsatt 17/08-1936, levert i september. Satt i fangst for kokeriet VIKINGEN fra sesongen 1936/37. Avgår Sandefjord sammen med kokeriet og hvalbåtene VIKINGEN I, II, III, IV, V, VI
1937 Resultatet av fangsten sesongen 1936/37 ble 70.800 fat hvalolje og 3000 far spermolje. Ankom Sandefjord 10/04.
Sesongen 1937/38 i fangst for kokeriet VESTFOLD (Vestfold Corporation, Panama City). Til sammen 9 hvalbåter. VESTFOLD går fra Sandefjord 12/10. VIKINGEN VI og VII gikk fra Sandefjord 21/10 via Dakar 03/11 før ankomst Walvis Bay 16/11 for å møte kokeriet. Hele ekspedisjonen satte kurs for fangstfeltet 20/11.
1938 Resultatet av fangsten for VESTFOLD-ekspedisjonen 1937/38 ble 117.091 far hvalolje og 550 fat spermolje.
Kokeriet VIKINGEN og 5 hvalbåter solgt til Hamburger Walfang-Kontor GmbH, Hamburg. Kokeriet omdøpt til WIKINGER.
Sesongen 1938/39 leid ut til fangst for tyske WIKINGER (ex VIKINGEN). VIKING VII førte Panama flagg. WIKINGER hadde 8 hvalbåter denne sesongen. Av disse var to innleid fra Viking Co (VIKING VI (1935) og VII) og en fra Vestfold Corporation (VESTFOLD IV (1927)).
1939 Etter endt fangst 1938/39 gikk WIKINGER til Tønsberg via Las Palmas. Ankom Tønsberg med norske hvalfangere 12/04. Gikk tilbake til Tyskland samme dag. Innleide hvalbåter gikk via Las Palmas og ankom Rendsburg 11/04. VIKINGEN VI og VII gikk videre til Sandefjord og ankom Sandefjord 06/06. Forøvrig de eneste to som var igjen av Viking Corporation (Johan Rasmussen & Co) flåten.
Overført til Vestfold Corporation (Johan Rasmussen & Co), Panama. Omdøpt VESTFOLD IX.
Fanger for kokeriet VESTFOLD sesongen 1939/40. Sperm fangsten startet 24/11 og langhvalsesongen 08/12.
1940 Sesongen avsluttes 01/04. Produksjonsresultatet ble totalt 113.000 fat olje.
1941 Innleid av British Admirality som anti-ubåt fartøy.
1942 Ferdig utstyrt i januar. Overført til den Syd Afrikanske marine. Omdøpt VEREENIGING (T-62).
1945 Tilbakelevert til eier i mars. I oktober solgt til Nederlandsche Maats. voor de Walvischvaart N.V. (Vinke & Co.), Amsterdam og omstilt til hvalbåt i Montevideo.
1946 Satt i fangst for WILLEM BARENTSZ og omdøpt ROBERT W. VINKE (AM-4) i april.
1951 Gikk på grunn. Ble tatt under slep av tankeren BARENDRECHT til Montevideo for reparasjon.
1957 Lagt opp i Cape Town, Syd-Afrika.
1959 Solgt til huggere 09/04 og hugget i oktober i Cape Town ved South African Metal & Machinery Pty. Ltd.

Fremdrift: 1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), tre trinns ekspansjon (triple exp.), 3-sylindret, syl. dia.: 15"-26"-44,5", slag/stroke: 27", 103 NHK. Bygget av Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough

1936 Built as the whaling catcher VIKINGEN VII at Smith's Dock Company Ltd., South Bank and Stockton for Viking Corporation (Johan Rasmussen & Co., Sandefjord). Launched 17/08-1936, delivered in September. Catching for the whaling factory VIKINGEN from the season 1936/37. VIKINGEN left Sandefjord with her catchers VIKINGEN I, II, III, IV, V (all b. 1929) and VI (b. 1935) for a new season.
1937 The result of the 1936/37 whaling season was 70.800 barrels of whale oil and 3.000 barrels of sperm oil. Arrived at Sandefjord 10/04.
Season 1937/38 catching for the whaling factory VESTFOLD (Vestfold Corporation, Panama City). A total of 9 catchers involved. VESTFOLD left Sandefjord 12/10. VIKINGEN VI and VII left Sandefjord 21/10 via Dakar 03/11 before arrival Walvis Bay 16/11 to meet the factory. The whole expedition set course for the whaling ground 20/11.
1938 The result of the VESTFOLD expedition 1937/38 season was 117.091 barrels of whale oil and 550 barrels of sperm oil.
The VIKINGEN and five catchers was sold to the Hamburger Walfang-Kontor GmbH, Hamburg. The factory is renamed WIKINGER.
The 1938/39 season hired out as catcher for German WIKINGER (ex VIKINGEN). VIKING VII carrying the Panama flag. WIKINGER had 8 catchers this season. Of these, two were from Viking Co (VIKING VI (1935) and VII) and one from Vestfold Corporation (VESTFOLD IV (1927)).
1939 After the end of 1938/39, WIKINGER went to Tønsberg via Las Palmas. Arrived at Tønsberg with Norwegian whalers 12/04. Went back to Germany the same day. Hired catchers went via Las Palmas and arrived at Rendsburg 11/04. VIKINGEN VI and VII continued to Sandefjord and arrived at Sandefjord 06/06. The only two remaining of the Viking Corporation (Johan Rasmussen & Co) fleet.
Transferred to Vestfold Corporation (Johan Rasmussen & Co.), Panama. Renamed VESTFOLD IX.
Catching for the factory VESTFOLD season of 1939/40. Sperm whale catch commenced 24/11 while baleen whale season started 08/12.
1940 The whaling was called off 01/04. Total production result was 113.000 barrels of oil.
1941 Hired by British Admirality as anti-submarine vessel.
1942 Completely equipped in January. Transferred to the South African Navy. Renamed VEREENIGING (T-62).
1945 Returned to owner in March. In October sold to Nederlandsche Maats. voor de Walvischvaart N.V. (Vinke & Co.), Amsterdam and converted to whale catcher in Montevideo, Uruguay.
1946 Set in as catcher for factory WILLEM BARENTSZ and renamed ROBERT W. VINKE (AM-4) in April.
1951 Grounded in February. Towed by tanker BARENDRECHT to Montevideo for repair.
1957 Laid up in Cape Town, South Africa.
1959 Sold to breakers 09/04 and broken up in October in Cape Town at South African Metal & Machinery Pty. Ltd.

  • VIKINGEN VII

    VIKINGEN VII
Kilde: «Hvalfangernes Assuranceforings årbok 1937 og 39. www.teesbuiltships.co.uk, www.warsailors.com.
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no