Rederiselskap: Nordic American Tankers
Tilbake til søkFrakt av olje
Nordic American Tankers Limited (“NAT”) ble stiftet i Bermuda i 1995. I september 1995 solgte NAT verdipapirer til publikum i USA og Europa. Aksjene handles i dag på New York Stock Exchange ('NYSE').
Inntektene fra den første emisjonen ble brukt til å erverve tre nye Suezmax bygget hos Samsung Heavy Industries Co. Ltd. De tre fartøyene Nordic Hawk, Nordic Hunter og Nordic Harrier ble alle levert sommer/høst 1997 og påbegynte en syv-års bareboat-charter til British Petroleum umiddelbart etter levering. NATs vedtekter begrenset selskapet fra å anskaffe flere fartøy eller avslutte annen virksomhet i løpet av charteret til BP.
Siden BP-charter nærmer seg utløp, ble det innkalt til en ekstraordinær generalforsamling i mars 2004 for å avgjøre om NAT skulle fortsette som et aktivt driftsselskap i oktober 2004. Et overveldende flertall av aksjonærene stemte for å fortsette, og i oktober 2004 til BP utløp, ble restriksjonsvedtektene i praksis endret og NAT ble et aktivt driftsselskap.
Opprinnelsen til NAT var imidlertid Nordic American Shipping AS(«NAS»), etablert av Herbjørn Hansson og Jean P.Sissener i 1989. NAS sin modell var lektring i US Gulf og det første ervervede skipet var Panmax-tankeren Nordic Freedom, tidligere Anders Jahre skipet M/T Viking Chief(1980), som ble bort befraktet på en lengre kontrakt til Coastal. I 1991 inngikk NAS en avtale om et lagringsskip og bøyelaster til Canada’s første offshore felt Cohasset Panuke utenfor Halifax. Skipene Nordic Apollo og Nordic Challenger ble ervervet og bygget om for dette oppdraget (1992-1999).
Den tekniske driften og bemanning ble utført av C.H. Sørensen & Sønner i Arendal.
1993 ble NAS tatt opp til notering på Oslo børs og i 1996 kom Andreas Ugland familien inn som største aksjonær, med betaling blant annet i de 4 skipene Akarita, Savonita, Sarita og Torinita. Selskapet skiftet navn til Ugland Nordic Shipping («UNS») samme år.
NAT, som ble opprettet i 1995 var et separat selskap med NAS/UNS som største eier med de tre Suezmax tankerne i sin flåte.
De påfølgende årene ble selskapet utviklet gjennom fusjoner og ombygging av tankskip til bøyelastere. Vinteren 2001 talte flåten 21 bøyelastere samt to byggekontrakter, og UNS stod da som et av verdens tre store rederier innen omlasting av olje fra produksjonsenhet på feltet. I februar/mars 2001 ble Ugland Nordic Shipping gjenstand for en kamp mellom Einar Rasmussen i Kristiansand og Teekay Shipping Corp. i Vancouver. Det endte med at Teekay ’s tilbud ble anbefalt og godtatt.
Ugland Nordic Shipping ble formelt overtatt av Teekay våren 2001 og lagt inn i Teekay Shipping Norway AS. Sandefjord ble nå Teekay’s tyngdepunkt i Norge. Selskapet overtok i to skritt også kontrollen i lnterocean Ugland Management i Grimstad som ble til Teekay Marine Services.
Kjøpet av UNS hadde ført Teekay inn i det lønnsomme nisjemarked for bøyelastere og siden overtagelsen i 2001 hadde nå selskapet også etablert seg som bøyelasteoperatør både i Sør-Afrika, Brasil og hele Nordsjø-bassenget inkludert West of Shetland.
Erfaringene i Norge gav blod på tann, og i desember 2003 ble selskapet valgt som kjøper av Statoils rederi Navion i Stavanger. Med overtagelsen av Navion’s organisasjon var Sandefjords tid som Teekay’s norske hovedkontor ute. I løpet av 2004/05 ble funksjonene i Sandefjord gradvis overført til Stavanger og integrert med driftsorganisasjonen i Grimstad.
Hva ble tilbake i Sandefjord av Herbjørn Hanssons entreprenørskap? Da Teekay flyttet ut, med hovedformål for offshore bøyelasting, men ikke interessert i de 3 Suezmax skipene kunne Hansson skille ut og erverve NAT og overta som forretningsfører av Nordic American Tanker Shipping Inc, Bermuda. Det var selskapet han hadde etablert i 1995 og som eiet tre 151.000-tonns tankskip bygget for bareboat befraktning til oljeselskapet BP. Skipene hadde fungert godt gjennom T/C-perioden på 7 år og var godt nedbetalt da befrakterne etter avtalen leverte skipene tilbake i oktober 2004.
Timingen var gunstig. I løpet av 2005/06 ble NATS finansiert opp og anskaffet ni Suezmax-tankere på 150.000 dwt; den største flåte av slike skip drevet fra Norge. Om NATS var formelt et Bermuda-rederi, kom dets organisasjon til å ligge i Sandefjord. Etter flere anskaffelser teller flåten i 2023 20 skip.
Følgende skip er lenket til rederiselskapet:
| Navn | Bygget | Innkjøpt | Avhendet | Bilder | Type | Disponent |
|---|---|---|---|---|---|---|
| NORDIC APOLLO | 1976 | 1991 | 2 | Nordic American Tankers | ||
| NORDIC FREEDOM | 1980 | 1991 | 1999 | 1 | Nordic American Tankers | |
| NORDIC VOYAGER | 1968 | 1995 | 1996 | 1 | Nordic American Tankers | |
| NORDIC SVENITA | 1997 | 1997 | 3 | Nordic American Tankers | ||
| NORDIC APOLLO | 2003 | 2003 | 1 | Nordic American Tankers | ||
| NORDIC POLLUX | 2003 | 2017 | 3 | Nordic American Tankers | ||
| NORDIC CASTOR | 2004 | 2017 | 2 | Nordic American Tankers | ||
| NORDIC LUNA | 2004 | 2017 | 1 | Nordic American Tankers | ||
| NORDIC FREEDOM | 2005 | 2005 | 3 | Nordic American Tankers | ||
| NORDIC SKIER | 2005 | 2017 | 3 | Nordic American Tankers | ||
| NORDIC SPRINTER | 2005 | 2017 | 3 | Nordic American Tankers | ||
| NORDIC CROSS | 2010 | 2017 | 1 | Nordic American Tankers | ||
| NORDIC LIGHT | 2010 | 2017 | 3 | Nordic American Tankers | ||
| NORDIC VEGA | 2010 | 2010 | 2 | Nordic American Tankers | ||
| NORDIC BREEZE | 2011 | 2011 | 1 | Nordic American Tankers | ||
| NORDIC ZENITH | 2011 | 2011 | 3 | Nordic American Tankers | ||
| NORDIC STAR | 2016 | 2016 | 3 | Nordic American Tankers | ||
| NORDIC SPACE | 2016 | 2016 | 3 | Nordic American Tankers | ||
| NORDIC AQUARIUS | 2018 | 2018 | 1 | Nordic American Tankers | ||
| NORDIC CYGNUS | 2018 | 2018 | 1 | Nordic American Tankers | ||
| NORDIC TELLUS | 2018 | 2018 | 3 | Nordic American Tankers | ||
| NORDIC HARRIER | 2022 | 2022 | 3 | Nordic American Tankers | ||
| NORDIC HUNTER | 2022 | 2022 | 1 | Nordic American Tankers |