Rederi: Løvenskiolds & Høyers Rederi (Fredrik Høyer)

Tilbake til søk
Eier
Etablert
Sted/By SKIEN
Fylke Telemark
Land Norge

NILS P. HØYER & SØN
1837
startet Hans Thomas sin forretning. Nils P. Høyer overtok forretningen etter Hans Thomas Houen i februar 1880, etter at hans pleiefar døde. Houen hadde vært en kjent og aktet borger av Skien. Han drev i mange år som reder. Han hadde kun seilskip med treskrog i sin flåte. Nils P. Høyer fortsatte forretningen uforandret inntil det kom et skifte i 1894 da også skip av jern og stål kom inn i bildet.

Nils P. Høyer var født i Larvik 06/08-1849. Han kom til huset hos skipsreder Hans Houen som ble hans pleiefar, som 4 åring. Senere, etter et par års opphold i England og Frankrike gikk Nils P. inn i sin pleiefars forretninger, som han ved dennes død i 1880 overtok for egen regning. I 1896 ble Høyer utnevnt til spansk visekonsul for Skiensfjorden. Nils P. Høyer var dyktig og med stor arbeidskapasitet, ble også benyttet utenfor hans forretning. Skipsrederiet var i høy grad avhengig av skiftende konjunkturer, og firmaet, som så mange andre gjennomgå mange vanskelige tider. Etter hvert så fant innehaveren det nødvendig å realisere det ene skip etter det andre, og i august 1910 utvidet han i stedet sin virksomhet til å omfatte skipsmegling, befraktning, ekspedisjon, samt kjøp og salg av tonnasje og overlot så denne avdelingen til sin sønn Hans Høyer, som siden 01/01-1912 var tatt inn som kompanjong i firmaet.

Siden den gang har firmanavnet vært Nils P. Høyer & Søn. Etter at Nils P. Høyer døde i 1913 var Hans Høyer eneeier av firmaet. Alle skip var drevet etter eneeier prinsippet. Siste skip ble solgt i 1914. Firmaet var agenter for store selskaper som "Deutsche DampfsciffahrtsGesellschaft Hansa" og "Canadian Pacific Railway Company". Til firmaet var også tilknyttet en betydelig assuranseavdeling med agentur for Arendals Sjøforsikringselskab og Norske Lloyd. Nils P. Høyer var i mange år medlem av Skiens bystyre og formannskap. Siden 1880 var han medlem av Skiens Sparebanks forstanderskap, senere også av styret. Han var med på å stifte forsikringsforeningen "Jørd". Hvor han var direktør til sin død. Videre var han formann i Skiens sjømannsforening i 19 år. I en årrekke direktør i Skien Cellulosefabrik styreformann i A/S Lundetangens Bryggeri, medlem av rådet for Skiens Brændvinshandels uddelingskomite, samt medlem av Skiens Børskomite. Han var også medlem av Nordisk Skibsrederforening og Norges Rederforbund.

Konsul Niels P. Høyer døde i Skien 03/06-1913. Han var av en solid karakter og en god borger av Skien by. Han var i en lang rekke år eier av Søndre Brekke, som i 1909 ble innkjøpt for å gi lokale til det store nye Fylkesmuseum for Telemark og Grenland. Neste generasjon var Hans Houen Høyer (1887-1968), født i Skien, og Christian Høyer (1873-1966) som utviklet virksomheten mot skipsmegling og agentur. Hans Houen Høyer fullførte ved Kristiania Handelsgymnasium og dro så til England og Belgia for en periode av 5 år, hvor han var ansatt i skipsreder- og meglerforretninger.

Etter hans fars død ble Hans Høyer kst. som spansk visekonsul. Firma Nils P. Høyer & Søn var blant annet agenter for Kockums Mek Verksted i Malmø. Under tredje generasjon, Fredrik Høyer (født 1919), ble det i 1952 startet rederi med godseier Leopold Løvenskjold som hovedinteressent. Sameiet Fossum, senere Løvenskjold & Høyers Rederi, kom til å eie fem skip inntil 1976, da Løvenskjold innløste Høyers andel; den siste FOSSUM fra 1979 var eiet av et KS ved Jacob Løvenskjold og var under management av Høyer. I tillegg ble MS HIMING drevet og befraktet for regning av Tinfos Jernverk AS og HERA for Tinfos Papirfabrikk.

Siden 1969 har firmaet hatt fast kontor i Porsgrunn som i dag omfatter skipsmegling og spedisjon, mens Skiens-avdelingen står for investeringssiden. Firmaet er betydelig medeier i flåten som drives av Kopervik Shipping.

Kilde: www.skipet.no, Samlet og bearbeidet av Steinar Norheim og Ragnar Iversen.

Ingen bilder er lagret for dette rederet

Følgende skip er lenket til rederiet:

Navn Bygget Innkjøpt Bilder Type Disponent
ARIADNE 1852 1883 0 SS/BRK Nils P. Høyer m. fl.
ADELE & SABINA 1874 1884 0 SS/BRK Nils P. Høyer m. fl.
CLEVELAND 1873 1884 0 SS/JFG Nils P. Høyer m. fl.
EINAR TAMBARSKJÆLVER 1855 1884 0 SS/JFG Nils P. Høyer m. fl.
CORIOLAN 1849 1888 0 SS/BRK Nils P. Høyer m. fl.
ANTARES 1875 1894 2 SS/BRK Nils P. Høyer m. fl.
PARAMATTA 1880 1896 0 SS/BRK Rederiselskapet Paramatta
BASS ROCK 1863 1897 1 SS/BRK Rederiselskapet Bass Rock
JUMNA 1867 1898 1 SS/BRK Rederiselskapet Jumna
SYDENHAM 1870 1898 1 SS/BRK Rederiselskapet Sydenham
EOS 1893 1899 2 SS/BRK Rederiselskaper Eos
MAGDA 1863 1900 0 SS/BRK Rederi A/S Magda
NIOLA 1868 1901 0 SS/BRK Rederiselskapet Niola
MONTGOMERYSHIRE 1877 1903 2 SS/JFG Rederiselskapet Montgomeryshire
SKIEN 1888 1906 1 SS/BRK Rederi-A/S Skien
CARL 1884 1907 1 SS/BRK A/S Carl
FOSSUM (1) 1953 1953 1 MS Sameiet m/s Fossum
HIMING 1956 1956 1 MS Tinfos Papirfabrikk
FOSSHEIM (1) 1960 1960 1 MS Løvenskiold & Høyers Rederi
HERA 1962 1962 2 MS Tinfos Papirfabrikk
FOSSUM (2) 1965 1965 2 MS Løvenskiold & Høyers Rederi
FOSSUM (III) 1966 1966 2 MS Løvenskiold & Høyers Rederi
FOSSHEIM (2) 1969 1969 2 MS Løvenskiold & Høyers Rederi
FOSSUM (4) 1979 1979 1 MS K/S Fossum A/S
   
https://www.sandefjordshistorie.no