Rederi: Løvenskiolds & Høyers Rederi (Fredrik Høyer)
Tilbake til søkNILS P. HØYER & SØN
1837 startet Hans Thomas sin forretning. Nils P. Høyer overtok forretningen etter Hans Thomas Houen i februar 1880, etter at hans pleiefar døde. Houen hadde vært en kjent og aktet borger av Skien. Han drev i mange år som reder. Han hadde kun seilskip med treskrog i sin flåte. Nils P. Høyer fortsatte forretningen uforandret inntil det kom et skifte i 1894 da også skip av jern og stål kom inn i bildet.
Nils P. Høyer var født i Larvik 06/08-1849. Han kom til huset hos skipsreder Hans Houen som ble hans pleiefar, som 4 åring. Senere, etter et par års opphold i England og Frankrike gikk Nils P. inn i sin pleiefars forretninger, som han ved dennes død i 1880 overtok for egen regning. I 1896 ble Høyer utnevnt til spansk visekonsul for Skiensfjorden. Nils P. Høyer var dyktig og med stor arbeidskapasitet, ble også benyttet utenfor hans forretning. Skipsrederiet var i høy grad avhengig av skiftende konjunkturer, og firmaet, som så mange andre gjennomgå mange vanskelige tider. Etter hvert så fant innehaveren det nødvendig å realisere det ene skip etter det andre, og i august 1910 utvidet han i stedet sin virksomhet til å omfatte skipsmegling, befraktning, ekspedisjon, samt kjøp og salg av tonnasje og overlot så denne avdelingen til sin sønn Hans Høyer, som siden 01/01-1912 var tatt inn som kompanjong i firmaet.
Siden den gang har firmanavnet vært Nils P. Høyer & Søn. Etter at Nils P. Høyer døde i 1913 var Hans Høyer eneeier av firmaet. Alle skip var drevet etter eneeier prinsippet. Siste skip ble solgt i 1914. Firmaet var agenter for store selskaper som "Deutsche DampfsciffahrtsGesellschaft Hansa" og "Canadian Pacific Railway Company". Til firmaet var også tilknyttet en betydelig assuranseavdeling med agentur for Arendals Sjøforsikringselskab og Norske Lloyd. Nils P. Høyer var i mange år medlem av Skiens bystyre og formannskap. Siden 1880 var han medlem av Skiens Sparebanks forstanderskap, senere også av styret. Han var med på å stifte forsikringsforeningen "Jørd". Hvor han var direktør til sin død. Videre var han formann i Skiens sjømannsforening i 19 år. I en årrekke direktør i Skien Cellulosefabrik styreformann i A/S Lundetangens Bryggeri, medlem av rådet for Skiens Brændvinshandels uddelingskomite, samt medlem av Skiens Børskomite. Han var også medlem av Nordisk Skibsrederforening og Norges Rederforbund.
Konsul Niels P. Høyer døde i Skien 03/06-1913. Han var av en solid karakter og en god borger av Skien by. Han var i en lang rekke år eier av Søndre Brekke, som i 1909 ble innkjøpt for å gi lokale til det store nye Fylkesmuseum for Telemark og Grenland. Neste generasjon var Hans Houen Høyer (1887-1968), født i Skien, og Christian Høyer (1873-1966) som utviklet virksomheten mot skipsmegling og agentur. Hans Houen Høyer fullførte ved Kristiania Handelsgymnasium og dro så til England og Belgia for en periode av 5 år, hvor han var ansatt i skipsreder- og meglerforretninger.
Etter hans fars død ble Hans Høyer kst. som spansk visekonsul. Firma Nils P. Høyer & Søn var blant annet agenter for Kockums Mek Verksted i Malmø. Under tredje generasjon, Fredrik Høyer (født 1919), ble det i 1952 startet rederi med godseier Leopold Løvenskjold som hovedinteressent. Sameiet Fossum, senere Løvenskjold & Høyers Rederi, kom til å eie fem skip inntil 1976, da Løvenskjold innløste Høyers andel; den siste FOSSUM fra 1979 var eiet av et KS ved Jacob Løvenskjold og var under management av Høyer. I tillegg ble MS HIMING drevet og befraktet for regning av Tinfos Jernverk AS og HERA for Tinfos Papirfabrikk.
Siden 1969 har firmaet hatt fast kontor i Porsgrunn som i dag omfatter skipsmegling og spedisjon, mens Skiens-avdelingen står for investeringssiden. Firmaet er betydelig medeier i flåten som drives av Kopervik Shipping.
Kilde: www.skipet.no, Samlet og bearbeidet av Steinar Norheim og Ragnar Iversen.
Ingen bilder er lagret for dette rederet
Følgende skip er lenket til rederiet:
| Navn | Bygget | Innkjøpt | Bilder | Type | Disponent |
|---|---|---|---|---|---|
| ARIADNE | 1852 | 1883 | 0 | SS/BRK | Nils P. Høyer m. fl. |
| ADELE & SABINA | 1874 | 1884 | 0 | SS/BRK | Nils P. Høyer m. fl. |
| CLEVELAND | 1873 | 1884 | 0 | SS/JFG | Nils P. Høyer m. fl. |
| EINAR TAMBARSKJÆLVER | 1855 | 1884 | 0 | SS/JFG | Nils P. Høyer m. fl. |
| CORIOLAN | 1849 | 1888 | 0 | SS/BRK | Nils P. Høyer m. fl. |
| ANTARES | 1875 | 1894 | 2 | SS/BRK | Nils P. Høyer m. fl. |
| PARAMATTA | 1880 | 1896 | 0 | SS/BRK | Rederiselskapet Paramatta |
| BASS ROCK | 1863 | 1897 | 1 | SS/BRK | Rederiselskapet Bass Rock |
| JUMNA | 1867 | 1898 | 1 | SS/BRK | Rederiselskapet Jumna |
| SYDENHAM | 1870 | 1898 | 1 | SS/BRK | Rederiselskapet Sydenham |
| EOS | 1893 | 1899 | 2 | SS/BRK | Rederiselskaper Eos |
| MAGDA | 1863 | 1900 | 0 | SS/BRK | Rederi A/S Magda |
| NIOLA | 1868 | 1901 | 0 | SS/BRK | Rederiselskapet Niola |
| MONTGOMERYSHIRE | 1877 | 1903 | 2 | SS/JFG | Rederiselskapet Montgomeryshire |
| SKIEN | 1888 | 1906 | 1 | SS/BRK | Rederi-A/S Skien |
| CARL | 1884 | 1907 | 1 | SS/BRK | A/S Carl |
| FOSSUM (1) | 1953 | 1953 | 1 | MS | Sameiet m/s Fossum |
| HIMING | 1956 | 1956 | 1 | MS | Tinfos Papirfabrikk |
| FOSSHEIM (1) | 1960 | 1960 | 1 | MS | Løvenskiold & Høyers Rederi |
| HERA | 1962 | 1962 | 2 | MS | Tinfos Papirfabrikk |
| FOSSUM (2) | 1965 | 1965 | 2 | MS | Løvenskiold & Høyers Rederi |
| FOSSUM (III) | 1966 | 1966 | 2 | MS | Løvenskiold & Høyers Rederi |
| FOSSHEIM (2) | 1969 | 1969 | 2 | MS | Løvenskiold & Høyers Rederi |
| FOSSUM (4) | 1979 | 1979 | 1 | MS | K/S Fossum A/S |