KOSMOS ble i 1929 bygget som hvalkokeri og tanker ved Workman Clark (1928) Ltd., Belfast, N-Irland for Hvalfangerselskapet Kosmos A/S (A. Jahre), Sandefjord.
Hun var verdens største hvalkokeri (og tankbåt!) da hun ble sjøsatt i Belfast 30/05-29. Prøvetur forgikk i tiden 30-31/07-1929.
Ankommer Sandefjord 04/08-1929 uten komplett innrednng. En streik blant de engelske snekkere truet hele ekspedisjonen. Avgikk verkstedet til Sandefjord hvor norske snekkere skulle ferdigstille kokeriet. Streiken ble en sympatistreik, men Anders Jahre greide å få forhyrt 20 snekkere til å bli med til isen som alt mulig menn og greide på den måten å få kokeriet klar til fangst..
10/08-1929 drar KOSMOS til iskanten med de nye hvalbåtene KOS I, II, III, IV, V, VI og VII. Skipet blir verdens første nybygde spesialkonstruerte hvalkokeri med opphalingsslip. Dette innleder en ny epoke i hvalfangstens historie.
KOSMOS avgikk Sandefjord med kurs Falmouth. Ankom 14/08 for dokking og ettersyn. KOSMOS hadde stor bunkerskapasitet og kunne derfor bunkre denne ene gangen på nedturen for hele sesongen. Løftet 21.200 tonn bunkers i Curacao før hun via Panamakanalen satte kursen mot Wellington på New Zealand. Ankom Wellington 08/10. Gikk fra Wellington til iskanten utefor Rosshavet hvor hun ankom 19/10. Fangsten ble i gang satt ved ankomst. 20/10 var fangsten i gang. KOS VI var den første båten som kom med i ekspedisjonens første hval. En blåhval. Skytter var Markus Hytten. Hvalen kunne være vrien å få opp brekken den gang. Hvalkloen var enda ikke oppfunnet.
KOSMOS hadde også et annet uvanlig hjelpemiddel. Det var et fly. Men flyet forsvant med flyver og skipslege 26/12.
1930 Fangsten avsluttet 02/03. 1820 hval var fanget siden 20/10. Med sine 7 nybygde hvalbåter produsererte KOSMOS på sin første sesong 1929/30 nær 120.000 fat hvalolje. Kursen ble satt for Wellington hvor hvalbåtene ble etterlatt for overhaling og ettersyn før neste sesong. KOSMOS går via Panamakanalen til Norge. Bunkret på Curacao og ankom Sandefjord 01/05. Kokeriet går på lossetur til Vlaardingen i Nederland 09/05 og er tilbake 17/05. Etter denne første turen var selskapet A/S Kosmos omtrent gjeldfritt og bevis på at valget var riktig.
Forhales til Framnæs mek. Værksted 30/05 for ettersyn. Dokkes inn 26/06 og ut igjen 02/07.
Drar til feltet 21/07 med hvalbåtene KOS I-VII. Også denne gang med kurs for Wellington via Panama. To nye hvalbåter, KOS VIII og KOS IX ankommer isen 11/10-1930. Dette året var antall kokerier som deltok i Sydishavet vokst til 41 ekspedisjoner.
Kosmos-ekspedisjonen til Rosshavet 1929-30
Følgende hvalbåter var med Kos I-II-III-IV-V-VI og VII
KOSMOS avgikk Sandefjord med kurs Falmouth. Ankom 14/08 for dokking og ettersyn. KOSMOS hadde stor bunkerskapasitet og kunne derfor bunkre denne ene gangen på nedturen for hele sesongen. Løftet 21.200 tonn bunkers i Curacao før hun via Panamakanalen satte kursen mot Wellington på New Zealand. Ankom Wellington 08/10. Gikk fra Wellington til iskanten utefor Rosshavet hvor hun ankom 19/10. Fangsten ble i gang satt ved ankomst. 20/10 var fangsten i gang. KOS VI var den første båten som kom med i ekspedisjonens første hval. En blåhval. Skytter var Markus Hytten. Hvalen kunne være vrien å få opp brekken den gang. Hvalkloen var enda ikke oppfunnet.
KOSMOS hadde også et annet uvanlig hjelpemiddel. Det var et fly. Men flyet forsvant med flyver og skipslege 26/12.
1930 Fangsten avsluttet 02/03. 1820 hval var fanget siden 20/10. Med sine 7 nybygde hvalbåter produsererte KOSMOS på sin første sesong 1929/30 nær 120.000 fat hvalolje. Kursen ble satt for Wellington hvor hvalbåtene ble etterlatt for overhaling og ettersyn før neste sesong. KOSMOS går via Panamakanalen til Norge. Bunkret på Curacao og ankom Sandefjord 01/05. Kokeriet går på lossetur til Vlaardingen i Nederland 09/05 og er tilbake 17/05. Etter denne første turen var selskapet A/S Kosmos omtrent gjeldfritt og bevis på at valget var riktig.
Forhales til Framnæs mek. Værksted 30/05 for ettersyn. Dokkes inn 26/06 og ut igjen 02/07.
Drar til feltet 21/07 med hvalbåtene KOS I-VII. Også denne gang med kurs for Wellington via Panama. To nye hvalbåter, KOS VIII og KOS IX ankommer isen 11/10-1930. Dette året var antall kokerier som deltok i Sydishavet vokst til 41 ekspedisjoner.
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Totalt bilder i artikkelen: 7
Byrd-ekspedisjonen
-
Totalt bilder i artikkelen: 4
Curacao
-
Totalt bilder i artikkelen: 3
Diverse
-
Totalt bilder i artikkelen: 31
Kokeriet og hvalbåtene
-
Totalt bilder i artikkelen: 4
Panamakanalen
-
Totalt bilder i artikkelen: 16
Persongalleri