FRA BUTIKK TIL FABRIKK
I Ã¥rene som farvehandler var grynder Odd Gleditsch Âblant annet agent for Gimle Oljemølle.Den var etablert av Johan Bryde i 1907 og produserte først og fremst linolje. I 1909 startert Bryde Jotun kemiske Fabrikk – ogsÃ¥ denne pÃ¥ Gimle – for produksjon av skipsmaling. Begge fabrikkene gikk imidlertid konkurs i 1925. Gleditsch som hadde forhandlet produktene fra begge fabrikker i sin forretning, sÃ¥ nÃ¥ muligheten for selv Ã¥ produsere noen av de varer han solgte. Ikke minst sÃ¥ han muligheten som lÃ¥ i omlegging og effektivisering av malingfabrikken. Etter en tids forhandlinger med fabrikÂkens kreditorer, først og fremst AktieÂkreditbanken i Sandefjord, ble det funnet frem til en mulig løsning. Den 12. mars 1926 kunne innbydelse til aksjetegning signert av Odd Gleditsch, konsul Lars klavenes og direktor O. Wegger sendes ut. En aksjekapital pÃ¥ 60.000 kroner ble reist, og den 17. april samme Ã¥r ble Jotun Kjemiske Fabrikk A/S stiftet. Odd Gleditsch fikk med seg sine gode venner direktor Ole Aanderud Larsen og skipsmegler Jean B. Linaae i selskaÂpets styre. Førstnevnte ble styrets - eller Directionens som det het i de dager - formann og Odd Gleditsch ble ansatt som selskapets disponent. Disse tre utgjorde selskapets styre i mer enn 25 Ã¥r.. Det var for øvrig Aanderud Larsen som skaffet tilveie det meste av aksjekapitaÂlen i det nye selskapet.
Konkursboet etter den tidligere Jotun Kemiske Fabrikk ble overtatt. I protoÂkollen fra det første styremøtet kan vi lese at «Selskapets avtale med AktieÂkreditbanken innebærer at bÃ¥de kreÂditorer som debitorer overføres til det nye selskap mot Aktiekreditbankens garanti». Selskapet overtok i tillegg til bygninger og maskiner ogsÃ¥ beholdÂninger av rÃ¥varer og ferdigvarer - først og fremst et stort parti bunnstoff. Siden dette var i april, og hvalf1Ã¥ten var venÂtet hjem i mai passet dette bra. HvalflÃ¥ten skulle stoffes og males før ny sesong. Nødvendig personell ble ifølge styreprotokollen ansatt: Driftsbestyrer Birger Lystad med en lønn av kr. 416,67 pr. mnd. Bokholder Halvor Vold med en lønn av kr. 150,- pr. mnd. Ved behov ansettes kontordame Maggi Nielsen for kr. 200,- pr. mnd.
Videre kan vi i styreprotokollen lese at «Man besluttet at yde disponenten et rimeÂliq vederlag for 'den benyttelse av hans bil som fabriken mÃ¥tte ha bruk for.»
I fabrikken var det bare to mann, en ganske ung gutt samt Adolf Gulliksen. Han fikk jobben som formannen og altÂmuligmann. Adolf Gulliksen hadde vært ansatt hos Johan Bryde - bÃ¥de pÃ¥ Gimle Oljemølle og i malingfabrikken før disse gikk konkurs og hadde i den perioden arbeidet sammen med Birger Lystad og den østerrikske kjemikeren Manfred Ragg.
Det var primitive forhold i fabrikken.
Maskineriet besto av en elektrisk moÂtor, tre traktorm¢ller, en valse-mølle og tre smÃ¥ prøvemøller samt dunker og tomfat hvor man rørte malingen med Ã¥rer av tre. Det ble installert to mindre valsemøller - det var alt det var plass til. Og det ble etter hvert ansatt to unge gutter til, slik at bemanningen i fabrikÂken kom opp i fire personer. ProdukteÂne som ble laget den første tiden var rød blymønje, bunnstoff, romsmaling, blyhvittpasta, sort pasta og sinkhvittÂpasta. I sannhet et enkelt sortiment.
Transporten av ferdigvarene gikk stort sett med en gammel motorsnekke og en drakjerre. NÃ¥r maling skulle leÂveres til hvalkokeriene eller til Framnæs mekaniske Værksted, ble den transporÂtert med motorsnekka fra Jotuns kai. Skulle malingen lenger avsted slik at jernbane mÃ¥tte benyttes, brukte man ogsÃ¥ motorsnekka. Drakjerra ble lagt pÃ¥ toppen av lasset, hvoretter snekka dro inn til kai i Sandefjord. Der ble malingen lastet over pÃ¥ drakjerra hvoretter turen gikk gjennom byen til jernbanestasjonen – med en mann foran og en mann til Ã¥ dytte.
Stort enklere var ikke transporten av råvarer. På fabrikkområdet fantes en tralle som gikk på skinner fra råvarelagret til fabrikkbygningen. Den ble skjøvet for hånd. Om sommeren var det greit, men når sneen kom måtte en hesteslede benyttes. Hest måtte de imidlertid være selv. De tre guttene fikk hvert sitt tau å dra i, og så gikk formann Gulliksen bak for å skyve.
Da Adolf Gulliksen døde den 1. januar 1972 skrev Odd Gleditsch senior følgende i firmaposten Paletten: Adolf Gulliksens betydning for bedriften som vokste frem, og for det endelige resultat, kan ikke vurderes høyt nok. Han var en av mine beste venner og nærmeste medarbeidere. Han var den siste som var med fra starten av.
Gleditsch bygget en egen bolig for Gulliksen og kona som takk for innsatsen gjennom mang år, der de kunne bo gratis resten av deres leveår.
VANSKELIGE TIDER
Det var vanskelige tider for skipsÂfarten før andre verdenskrig, med mange skip i opplag, og hard konkurranse om leveranser til dem som fortsatt seilte.
FUSJONEN I 1971
Tidlig morgen den 27. august 1971 var Odd Gleditsch jr. pÃ¥ vei til Oslo. MÃ¥let for turen var Hotell Continental Oslo hvor det var innkalt til presseÂkonferanse. Der skulle man offentligÂgjøre planene om fusjonering av de fire største malingprodusentene i Norge,
Alf Bjercke NS, Fleischers Kjemiske Fabrikker NS, maling-og kunstharÂpiksvirksomheten til NS De-No-Fa og Lilleborg Fabrikker samt NS Jotun Odd Gleditsch.
Bilradioen sto pÃ¥. Plutselig hørte Odd Gleditsch jr. daværende statssekretær i IndustriÂdepartementet, Arve Johnsen, uttale seg i positive vendinger om den planlagte fusjonen. Han sa rett ut at fusjonen virket fornuftig med tanke pÃ¥ de muligheter et slikt stort selskap kunne fÃ¥ nÃ¥r det gjaldt internasjonal ekspansjon. Dette var gode nyheter. Det hadde selvfølgelig vært underhÃ¥ndskontakt med departementet pÃ¥ forhÃ¥nd. Eierne av de fire selskapene var avhengig av rnyndighetenes godkjennelse, blant annet av skattemessige forhold, og for Ã¥ sikre at myndighetene ikke skulle stopppe det hele pÃ¥ grunn av den dominerende posisjon det nye selskapet ville fÃ¥ med en markedsandel pÃ¥ ca. 70 %. OmÂtalen i NRK illustrerte ogsÃ¥ det tidspresset ledelsen i de fire selskapene hadde arbeidet under, spesielt den siste tiden. Forberedelsene hadde pÃ¥gÃ¥tt i ca. ett Ã¥r i dypeste hemmelighet. Det var blitt lagt stor vekt pÃ¥ at intet skulle lekke ut pÃ¥ forhÃ¥nd. Da kunne hele fusjonen gÃ¥tt i vasken. Ikke minst var ledelsen i de fire selskapene opptatt av at informasjonen til de ansatte skulle hÃ¥ndteres pÃ¥ en korrekt mÃ¥te. Samtidig var det viktig at ogsÃ¥ markedet, særlig farvehandlerne, ble informert pÃ¥ en riktig mÃ¥te.
De siste dagene hadde vært spesielt hektiske for de relativt fÃ¥ som var involÂvert. Selve prinsippbeslutningen om fusjonen var tatt den 24. august, bare tre dager tidligere. Informasjonsmateriell var utarbeidet, tilÂlitsmannsapparatet var orientert, pressemelding var utarbeidet, og det var altsÃ¥ sendt ut innbydelse til pressekonferanse i Oslo. Denne innbydelsen var meget forsiktig utformet for Ã¥ unngÃ¥ lekkasjer. Men lekkasjen hadde likevel kommet kvelden før. Nyheten om at noe var i gjære kom i NRK dagsnytt klokken ti pÃ¥ kvelden den 26. august.
EN «VELLYKKET» LEKKASJE
Jeg var spent pÃ¥ hvordan fremmøtet til pressekonferansen ville bli. Det viste seg at nesten «alle» var der. En journaÂlist fortalte at dette skyldtes nettopp lekkasjen dagen før. Innbydelsen til pressekonferansen hadde vært sÃ¥ vagt utformet at de fleste redaksjoner trodde det dreide seg om et nytt produkt eller en markedsgimmick de fire skulle lanÂsere i fellesskap, noe som for aviser og NRK ville være mindre spennende. SÃ¥ egentlig var det flaks at en liten lekkasje hadde oppstÃ¥tt. Dermed møtte vi et stort og spørrelystent pressekorps som var opptatt av Ã¥ fÃ¥ med seg alt. Men det manglet ikke pÃ¥ kritiske spørsmÃ¥l. Som en journalist uttrykte det: «Det er vanÂskelig Ã¥ fusjonere to selskaper pÃ¥ en vellykket mÃ¥te. Ã… fusjonere tre selskaÂper vurderes som noe nær umulig. Hvordan kan dere regne med Ã¥ fÃ¥ dette til pÃ¥ en god mÃ¥te nÃ¥r tre av de fire selÂskapene attpÃ¥ til er familiebedrifter? Tror dere pÃ¥ mirakler?» Odd Gleditsch jr. besvarte spørsmÃ¥let med Ã¥ si at det ikke var noen økonomisk nødvendighet for de fire bedriftene Ã¥ søke sammen. De var alle sterke pÃ¥ sine omrÃ¥der. Man ønsket Ã¥ gjennomføre fusjonsproÂsessen uten Ã¥ være i tidsnød, og uten et økonomisk press som muligens ville meldt seg pÃ¥ et senere tidspunkt.
ANSATTES REAKSJONER VARIERTE
Mens pressekonferansen pÃ¥gikk i Oslo var alle ansatte i Sandefjord, Bergen, Fredrikstad og Oslo samlet til informaÂsjonsmøter. Nyheten ble tatt i mot med fatning alle steder, men spenning oppsto raskt. Det var mange spørsmÃ¥l som ble stilt, men som ikke kunne besvares. Hvor ville hovedkontoret bli plassert? Hvem fikk beholde jobbene sine? Hvem ville fÃ¥ plass i de ulike toppstillingene? Hvilke produkter skulle man fortsette med? Det svaret som beroliget de fleste var at de fire selskapene hadde solide posisjoner i markedet, at økonomien var god, og at man hadde rimelig god tid pÃ¥ seg til den praktiske gjennomføring av fusjonsplanene.
Men reaksjonene var nok noe ulike i de fire selskapene. I Denofa Lilleborg var det en avslappet holdning. Det var bare ett av selskapets mange aktivitetsÂomrÃ¥der som ville bli berørt. De ansatte fikk stort sett valget mellom Ã¥ bli i Denofa Lilleborg, eller gÃ¥ over i det nye firmaet. I Bergen hadde det lenge vært kjent at det ikke var noen naturlig arvÂtakere etter I. B. Fleischer eller broren K. G. Fleischer. Dette skyldtes at I. B. Fleischers sønn, som var tiltenkt Ã¥ ta over etter sin far som bedriftens leder, ganske nylig var omkommet i en meget tragisk ulykke.
PÃ¥ Alnabru var nok reaksjonene sterÂkere. Det kom blant annet som en overÂraskelse pÃ¥ de fleste at Bjerckefamilien kun ville bli sittende med 18,8 % eierÂandel i det nye selskapet. I Sandefjord var det pÃ¥ den annen side en lettelse Ã¥ spore da det ble opplyst at Jotuns eiere ville fÃ¥ en andel pÃ¥ 58,2 % av aksjene, samt at det nye selskapets styre ville beÂstÃ¥ av fem personer hvorav to skulle velges blant Jotuns eiere. Formannen skulle velges blant disse. De øvrige selÂskaper skulle ha ett medlem hver i styÂret.
Den 27. august 1971 ble en dag som huskes av mange - dagen da loddet ble kastet. NÃ¥ var prinsippbeslutningen beÂkjentgjort. Man kunne ta fatt pÃ¥ den møysommelige og krevende oppgaven Ã¥ bygge opp den nye organisasjonen, finne frem til hvilke produkter og merÂker man skulle satse pÃ¥, og hvordan man best kunne utnytte produksjonsÂanleggene pÃ¥ Alnabru, i Fredrikstad, i Bergen, pÃ¥ Manger og i Sandefjord.
HVORFOR FUSJON ?
For Ã¥ forstÃ¥ den situasjonen norsk malingindustri var i rundt 1970 da de første ideer til et samarbeide begynte Ã¥ ta form, er det er riktig først Ã¥ gÃ¥ noe tilbake i tiden. I Ã¥rene etter den 2. verÂdenskrig var det lite konkurranse. Landet var preget av gjenoppÂbygging. Det var stort behov for blant annet maling. Alt som ble produsert, ble solgt med gode marginer. Det eneste problemet var Ã¥ skaffe nok rÃ¥Âstoffer. Det er neppe Ã¥ ta for sterkt i Ã¥ si at man mÃ¥tte være lite kompetent for ikke Ã¥ tjene gode penger i 1950-Ã¥rene.
Men etter hvert glemte man at en stor del av markedet i 50-Ã¥rene skyldtes oppussing av en bygningsmasse som ikke var blitt vedlikeholdt under kriÂgen. Folk hadÂde ogsÃ¥ dÃ¥rlig rÃ¥d, men samÂtidig et behov for Ã¥ legge de mørke, tunge Ã¥rene bak seg. Maling var et rimelig middel til Ã¥ fornye sine interiører - langt billigere enn for eksemÂpel tapeter.
Av nyere dato er det åpnet flere fabrikker i utlandet:
5. mars 2008 åpnet Jotun sitt første produksjonsanlegg i India. Fabrikken, som ligger i Ranjangaon utenfor Pune, utgjør en investering på cirka USD 25 millioner og vil ha en produksjonskapasitet på 50 millioner liter maling og 5000 tonn pulverlakk. India ventes å bli det neste store markedet i Asia-Stillehavsregionen for malingssektoren. Økonomisk oppgang, byggevekst og lavt malingforbruk per innbygger vil bidra til veksten. Jotun har operert i India gjennom lisensvirksomhet og har aktivt overvåket sektoren og styrket sitt nærvær i de siste to årene.
Mars 2009 var det åpning av ny fabrikk i Busan i Sør-Korea. Jotun har vært etablert i Sør-Korea siden slutten av 1970-tallet og dagens anlegg erstatter et produsjonsanlegg hvor kapasiteten var blitt for liten. Den årlige produksjonskapasiteten vil være på 37 millioner liter maling.
Jotun er en industribedrift som produserer maling og pulverlakk. Konsernet har hovedkontor i Sandefjord og ble kåret til Årets Vestfoldbedrift i 1990 og i 2007. I Norge har Jotun produksjonsanlegg i Sandefjord, Larvik, Fredrikstad og Manger.
I 2009 ble det besluttet at produksjonsanleggene i Fredrikstad og Manger skal legges ned. I stedet skal det bygges en større fabrikk i Sandefjord. Senere er ogsÃ¥ produksjon i Larvik lagt ned. Konsernet har 9800 ansatte hvorav ca. 1000 ansatte i Norge.Rederne mÃ¥tte snu og vende pÃ¥ skillingen. Gleditsch gikk imidlertid løs pÃ¥ oppgaven med all sin glød, og resultatene kom. Allerede mot slutten av det første driftsÃ¥ret ble aksjekapitalen øket til 85.000 kroner. Denne ble uforandret helt til 14. februÂar 1940 da den ble fordoblet. Selv om Gleditsch var den fødte selÂger mÃ¥tte han etter hvert ha hjelp. Han ansatte derfor agenter i en rekke byer langs kysten, men fortsatte ogsÃ¥ selv Ã¥ reise kysten rundt for Ã¥ besøke redere og forhandlere. Det var Bjercke og Alna som var de store konkurrentene, og de fleste var avvisende til nykomÂlingen fra lille Sandefjord.
Konsernet har 37 fabrikker i 21 land, og totalt har Jotun-konsernet 64 selskaper i 45 land. Tar man med agenter, salgkontorer, distributører etc er konsernet representert i over 120 land på alle kontinent. Konsernet er eid av familien Gleditsch med 53,7 % og Orkla med 42,5 %.
Jotun AS
PÃ¥ Gimle i 1947
Av nyere dato er det åpnet flere fabrikker i utlandet:
5. mars 2008 åpnet Jotun sitt første produksjonsanlegg i India. Fabrikken, som ligger i Ranjangaon utenfor Pune, utgjør en investering på cirka USD 25 millioner og vil ha en produksjonskapasitet på 50 millioner liter maling og 5000 tonn pulverlakk. India ventes å bli det neste store markedet i Asia-Stillehavsregionen for malingssektoren. Økonomisk oppgang, byggevekst og lavt malingforbruk per innbygger vil bidra til veksten. Jotun har operert i India gjennom lisensvirksomhet og har aktivt overvåket sektoren og styrket sitt nærvær i de siste to årene.
Mars 2009 var det åpning av ny fabrikk i Busan i Sør-Korea. Jotun har vært etablert i Sør-Korea siden slutten av 1970-tallet og dagens anlegg erstatter et produsjonsanlegg hvor kapasiteten var blitt for liten. Den årlige produksjonskapasiteten vil være på 37 millioner liter maling.
Jotun er en industribedrift som produserer maling og pulverlakk. Konsernet har hovedkontor i Sandefjord og ble kåret til Årets Vestfoldbedrift i 1990 og i 2007. I Norge har Jotun produksjonsanlegg i Sandefjord, Larvik, Fredrikstad og Manger.
I 2009 ble det besluttet at produksjonsanleggene i Fredrikstad og Manger skal legges ned. I stedet skal det bygges en større fabrikk i Sandefjord. Senere er ogsÃ¥ produksjon i Larvik lagt ned. Konsernet har 9800 ansatte hvorav ca. 1000 ansatte i Norge.Rederne mÃ¥tte snu og vende pÃ¥ skillingen. Gleditsch gikk imidlertid løs pÃ¥ oppgaven med all sin glød, og resultatene kom. Allerede mot slutten av det første driftsÃ¥ret ble aksjekapitalen øket til 85.000 kroner. Denne ble uforandret helt til 14. februÂar 1940 da den ble fordoblet. Selv om Gleditsch var den fødte selÂger mÃ¥tte han etter hvert ha hjelp. Han ansatte derfor agenter i en rekke byer langs kysten, men fortsatte ogsÃ¥ selv Ã¥ reise kysten rundt for Ã¥ besøke redere og forhandlere. Det var Bjercke og Alna som var de store konkurrentene, og de fleste var avvisende til nykomÂlingen fra lille Sandefjord.
Konsernet har 37 fabrikker i 21 land, og totalt har Jotun-konsernet 64 selskaper i 45 land. Tar man med agenter, salgkontorer, distributører etc er konsernet representert i over 120 land på alle kontinent. Konsernet er eid av familien Gleditsch med 53,7 % og Orkla med 42,5 %.
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Totalt bilder i artikkelen: 21
Jotun Gimle
-
Totalt bilder i artikkelen: 29
Jotun Nybyen
-
Totalt bilder i artikkelen: 5
Jotun Vindal
-
Totalt bilder i artikkelen: 35
Ansatte
-
Totalt bilder i artikkelen: 42
Branner
-
Totalt bilder i artikkelen: 2
Annonser
-
Totalt bilder i artikkelen: 18
Museum