Folehavna som ligger ytterst på Vesterøya er i utgangspunktet et privat eiendomsområde som ble rekvirert av den tyske okupasjonsmakten i 1941.
Området var avstengt som tysk fort fra 1941 og hadde på det meste en bemanning på ca 200 mann. Stedet ble overtatt av Forsvaret og frigitt i 1995.
I dag et meget populært turområde på sørspissen av Vesterøya.
Folehavna Fort er et tidligere tysk kystfort på den sydligste delen av Vesterøya i Sandefjord kommune. Området ble beslaglagt av okkupasjonsmakten den 8. mai 1941.
Fortet, som ble kalt HKB 5/980 Vesterøen av okkupasjonsmakten, var ved krigens slutt bestykket med fire belgiske 12 cm K370(b) feltkanoner[1] med skuddvidde på 15 000 meter, samt flere luftvern- og panservernkanoner. Det meste av skytset var krigsbytte fra tyskernes invasjoner i andre land i Europa. Selve fortet ble opprettet i mai 1941 og fungerte fram til januar 1993 som skolebatteri for hærens kystartilleri, da denne funksjonen ble flyttet til Stavern.[1]
Anlegget hadde ellers flere tunneler i fjellet, den lengste omtrent 120 meter lang. I tillegg kommer blant annet bunkere, forlegningsbrakker, løpegraver, lyskastere, piggtrådgjerde, nærforsvarstillinger, brystvern og minefelt.
Fra fortet er det fri sikt over sjøen mot Onsøy og Hvaler i øst. Mot sør er det åpent hav, mens det i vest er sikt mot Svenner fyr og kyststrøkene av Telemark og Vestfold.
Fortet skal aldri ha vært i direkte kamp, men deltok ved flere anledninger i beskytning av allierte fly.
Etter krigen ble det meste av anlegget tatt over av Kystartilleriet, mens enkelte deler raskt ble frigitt.
I 1957 ble Folehavna Fort modernisert, og hovedskytset ble byttet ut med tre 10,5 cm kanoner montert i grube med paddeskjold.
Den militære aktiviteten ved anlegget ble lagt ned i 1993.
Kilde Wikipedia.
-
Holtskjæra er en samling av 10 holmer pg skjær rett syd vest for Folehavna, og med en fyrlykt som ble satt opp i 1914.
Det er bare et smalt sund - Holtskjærgapet - mellom land og fastlandet på Folehavna. Det finnes ikke en enesste busk der, så navnet kan neppe komme av Holt (skog) eller Holtz. Her ute ved Holtskjæra og Leikrane kan det bryte skikkelig i uvær. Flere bedrifter i Sandefjord har brukt havbunnen her som avfallsplass i mange tiår. Det er blant annet dumpet flere tusen fat med malingavfall her. Beholderne har rustet i stykker og avfallet er spredt ut over sjøbunnen.
Området var også en populær fiskeplass, den gang man sto på land og kastet med slukstang og det var fisk å få.
Kilde Roger Davidsen: Steder i Sandefjord.
Holtskjæra ytterst og på østsiden av Sandefjordsfjorden. Sommerstid kan de 10 skjær og holmer være en idyllisk plass for solslikkere og badere - som bildet viser. Mellom fastland og de innerste skjæra er det et smalt og farbart sund som heter Holtskjærgapet.
På en annen holme står det en fyrlykt som ble satt opp i 1914 og som viser trygg vei inn til Sandefjord, og her er Fyrvesenets spesifikasjoner for Holtskjær Fyr:
Posisjon 59 02.1701 010 (Breddegrad) 16.2182 (lengdegrad). Type lykt:Fl WRG Karakter: ett blink hvert 5.sekund
Lyktehus på stativ
Høyde over havet: 8.0 meter - Lyshøyde 13 meter.
År: 1965
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Stillingen til kanon 3 ligger midt på fortet og hadde opprinelig en 12 cm Cokerill kanon på dreieskive. Denne ble byttet ut i 1958 og erstattet med en 10,5 cm eks tysk kanon som skulle være en enhetskanon på de fleste fortene rundt Oslofjorden. Denne kanonen sto på en søyle og kunne dreies om sin egen akse og lette følgingen av et mål som beveget seg. kanonen ble beskyttet av et paddeskjold som dekket hele kanonen.
Foto: Halvorsen, Yngvar
År: 1994
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Motorlekter Tommy var den 28. august 1958 på reise fra Halden til Brevik da hun ble lekk og vann begynte å strømme inn i skipet. Kapteinen ombord satte kursen mot Sandefjord for å få assistanse, men det tok ikke lang tid før motorene stoppet på grunn av oversvømmelsen i skipet. Uten motorkraft kunne ikke kapteinen gjøre stort, og skipet drev avgårde uten kontroll. Ikke lenge etter traff skipet revene på Holskjærene og sank. Mannskapet på to mann kom seg i livbåten og ble plukket opp av skipet Lyngør som hadde sett nødsignalene fra mannskapet.
Og her ligger restene av motorlekteren fortsatt på en dybde av seks til tolv meters dyp. Vraket kan finnes i dag omtrent fem meter fra land i den vestre nord-sør passasjen i Holtskjærene, midt i lagunen. Vraket hviler på toppen av et annet vrak kjent som jakten Gyda, men det er ikke stort igjen av dette lille skipet. Øst for vraket av Tommy befinner det seg også et mindre ukjent vrak bygget av stål.
Vraket av Tommy har de senere år blitt brudd ned, men fortsatt kan man se akterskipet intakt.År: 1958
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Etter freden i 1945 overtok Heimevernet deler av fortet på Folehavna. Anlegget ble i stor grad brukt som øvelsesområde for Heimevernet.
Her er det norske mannskaper som får instruksjon
Bildet viser HV-soldater som øver på en av de fire kanonene som tyskerne etterlot seg etter krigen på Folehavna fort, eller HKB Vesterøen som de kalte stedet. Kanonen var en Belgisk Cockerill 12 cm. tatt som krigsbytte av tyskerne.
Foto: Oscarsborg festningsmuseum (OFM)
År: ca 1952
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Motorlekteren Tommy var den 28. august 1958 på reise fra Halden til Brevik da hun ble lekk og vann begynte å strømme in i skipet. Kapteinen ombord satt kursen mot Sandefjord for å få assistanse, men det tok ikke lang tid før motorene stoppet på grunn av oversvømmelsen i skipet. Uten motorkraft kunne ikke kapteinen gjøre stort, og skipet drev avgårde uten kontroll. Ikke lenge etter traff skipet revene på Holskjærene og sank
År: 1958
Kilde: sandefjordshistorie.no