Det er ingen klare grenser mellom områdene Lasken, Pindsle, Nygård, Elgesem, Krokemoa, Bugården og Solberg. Flere av områdene støter også opp imot Haukerød, Mo og Furustad. Vi har valgt å «plassere» Lasken mellom E18 i vest/nordvest, Elgesem i vest og Haukerød og Mo i øst/nordøst. «Grensen» mot Krokemoa og Bugården trekker vi langs Nygårdsveien, ned til toppen av bakken ovenfor jernbanebrua ved Sandefjord videregående skole. Derfor omtales og «avbildes» også Pindsle og Nygård under» Lasken. Navnet Lasken kommer for øvrig av «laskr», som betyr kile, strimmel; sannsynligvis en beskrivelse av et område som var kileformet.
Som mange andre områder i Sandar, var også Lasken fra gammelt av dominert av gårdsdrift, mens boligområder, industri o.a. kom til atskillig senere.
Trekanten Raveien – Laskenveien – Beintegata tilhørte opprinnelig Skjelberg gård ved Kodalveien, på vei ned mot Goksjø, i gamle dokumenter kalt Skjelberg-Lasken. I 1660 ble området kalt «et skogstykke». 1808 kjøpte Ole Thommesen Paust gården. Senere delte arvingene gården mellom seg. Husene lå da der Laskenveien 97 nå ligger. I 1863 eide styrmann Hans Wilhelmsen gården. Da strakte den seg helt opp til Raveien, med teiger som nærmest var utmark. Etter århundreskiftet ble gården solgt flere ganger, før Edvard Nilsen kjøpte den i 1918, men dessverre døde han samme år. Enken drev så gården fram til 1944, da sønnen Bjarne Nilsen overtok. Etter krigen ble jordene attraktive for boligutbygging, først områdene langs Raveien mellom Lasken og Haukerød skole, og ved Jarleveien. Senere ble resten av jordene også bebygd.
Lasken gård tilhørte i gammel tid Bugårdsgodset, men ble selveierbruk i 1725. Senere skiftet gården eier flere ganger. Vi vet også at hovedbygningen på i 1856 var en staselig bygning i 2 etasjer, bygd ut med bryggerhus og drengestue mot sør. I 1884 kjøpte Jørgen Hansen Jahre gården, etter å ha bodd der fra 1875. Jahre var en dyktig gårdbruker; og var bl.a. den første som kjøpte slåmaskin i Sandar, tidlig i 1880-årene. I hans tid ble Lasken-gården en av de mest veldrevne gårdene i Sandar. Jahre drev også omsetning med trelast og var partsreder i skuter. Sønnen Anders ble senere ble Sandefjords og en av landets største skipsredere. Etter århundreskiftet byttet gården eier flere ganger, før Salve Galteland overtok den i 1947. Allerede året før var 55 mål fradelt og regulert til boligbygging. Senere fortsatte oppdelingen. Fra 1945 til 1970 ble i alt 110 bruksnummer skilt ut, og hele området ble etter hvert disponert til boligformål. Dermed opphørte også driften av gården.
Pindsle er et av de eldste, kjente gårdsnavnene i Sandar. Navnet kan ha flere opphav. Noen peker på at Pindsle i norrøn mytologi var stedet der smeden som skodde hesten til Odin, bodde. Andre anfører at det gammelnorske navnet Pindslar betyr å bli pint, og mener at navnet kan skyldes at gården var et pinsomt sted, dvs. lite fruktbart. Skipper Jonas Andersen kjøpte Pindsle gård av Treschow i 1837. Senere ble gården delt i flere bruk, og fra begynnelsen av 1960-årene ble store arealer skilt ut til industri og veier, og til tilleggsjord.
Gården Nygård, mellom Laskenveien 64 og 66, hørte opprinnelig til den store Solvanggården, men ble i 1880 skilt ut som egen gård. 4 år senere ble en mindre del ved Nygårdsveien skilt ut fra Nygård, der Bergs gartneri senere ble liggende. Senere ble gården solgt og delt opp, arealene ble etter hvert regulert til boligformål og gårdsdriften opphørte. Gården avsto også grunn til Nygård sykehjem, som ble tatt i bruk høsten 1977. Med 180 sengeplasser fordelt på 6 avdelinger, ergoterapi og fysioterapi, hår- og fotpleie, storkjøkken og vaskeri, var Nygård ikke bare kommunens største sykehjem, men også et av de største i landet. I dag (2021) er navnet Nygård bo- og behandlingssenter, og nye, store tilbygg er under oppførelse.
Laskenveien er en av de eldste innfartsveiene til Sandefjord by. På et kart fra 1801 ser vi Konge Vej fra Larvigen til Sandefjord, som følger samme trasé som dagens vei, fortsetter ned Laskenbakken, forbi Bugården til Rukla-bekken, som dannet grensen mot Sandar prestegård.
Den nåværende Bøveien ble bygd sist i 1880-årene, mens den korte strekningen over skogen, Laskenbakken, først ble bygd i 1918. I gammel tid gikk det også en smal sti gjennom skogen over Laskenbakken, og delte seg i to; en til Skjelbredgårdene og en til Hem. Denne stien ble imidlertid ikke så mye brukt; ifølge gammel overtro kunne en nemlig risikere å møte djevelen her, dersom en ikke hadde ren samvittighet. Den nåværende Klavenesveien ble også anlagt på slutten av 1880-tallet. Den gamle veien gikk lenger vest, fra Raveien ved Lasken, over skogen til krysset Hemsgata/Bøveien, og videre nordover. I dag heter denne veien Hemsgata.
Etter andre verdenskrig var det boligmangel i Sandar, men også mangel på materialer til boligbygging. Kommunen satte først i gang provisoriske løsninger; bl.a. ble flere tyskerbrakker bygget om til leiligheter. Fra slutten av 1940-årene ble det så reist såkalte «hvalfangerhus» og «finskehus» flere steder i Sandar, bl.a. på Lasken. Etter hvert vokste det også fram store områder med eneboliger.
Industriutbyggingen på Pindsle skjøt fart i andre halvdel av 1960-årene. Senere har området vokst til et av kommunens største handels- og bedriftsområder. Gjennom årene har det også vært flere andre bedrifter og butikker i Lasken-området. Her nevner vi bl.a. Lasken Kolonial, på oppsiden av Laskenkrysset, og bensinstasjon og bilverksted rett vest for det samme krysset.
Kilder: Møller, Vilhelm: Sandar, bind I, 1978; Davidsen, Roger: Et sted i Sandefjord, 2010; Olstad, Finn: Sandefjords Historie, bind II, 1997.
-
Lasken gård i Lasken-krysset i 1899. Gården tilhørte i gammel tid Bugårdsgodset, men ble selveierbruk i 1725. I 1884 kjøpte Jørgen Hansen Jahre gården, etter å ha bodd der siden 1875. Bildet viser Jahre og hans kone Susanne. Til venstre datteren Aagot, sammen med venninnen Valborg Wilhelmsen på gården Skjelberg-Lasken, lenger nede ved Laskenveien (Laskenveien 97), på vogna i bakgrunnen sønnen Harald. De andre er gårdsfolk, som vi ikke kjenner navnene på. Jahre var en dyktig gårdbruker, og gården ble i hans tid en av de mest veldrevne i Sandar. Jahre drev også omsetning med trelast og var partsreder i skuter. Sønnen Anders ble senere ble Sandefjords og en av landets største skipsredere. Uthuset på bildet ble bygget etter at det gamle uthuset brant ned i 1884.
År: 1899
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Bildet viser en del av områdene på Krokemoa og Bugården. Til høyre går Krokemoaveien nedover mot byen. På tvers i forgrunnen, i en svak bue, går Ringveien i retning Laskenveien. I forgrunnen til venstre ligger Krokemoa skole. Helt i bakgrunnen ses høyspentstrekket over Gamle Travbanen til venstre og Storstadion i Bugårdsparken til høyre; mellom dem ligger Bugården ungdomsskole.
Foto: Akselsen, Olaf
År: 1981
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Fram til ca. 1850 var norsk jordbruk preget av stillstand, og driftsmåten var primitiv. De fleste bønder hadde bare hørt snakk om landbruksmaskiner, grøfting forekom nesten ikke, og avkastningen var lav. Etter hvert forsto en at bøndene måtte lære bedre stell av jord og husdyr, og mekaniseringen skjøt fart på 1860- og 1870-tallet. Tegningen er hentet fra en annonse for landbruksmaskiner rundt 1870, og viser en slåmaskin, utstyrt med meieapparat til bruk i skuronna. Gårdbruker Jørgen Hansen Jahre på Lasken gård, var dyktig, og skal ha vært den første i Sandar som kjøpte slåmaskin, tidlig på 1880-tallet.
År: ca 1900
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Etter århundreskiftet (1900) byttet Lasken gård eier flere ganger, men i 1932 overtok Hans Mathisen Lasken gård, og drev den fram til 1947, da Salve Galteland overtok den. På bildet ser vi Mathisen sammen med sin kone Gudrun. Mathisen utvidet og bygde om uthuset som ses på bildet.
År: Ca1935
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Bildet er tatt på Raveien, ved Pindsle, i retning nordover mot Lasken, søndag 4. august 1946.. På denne tiden var det mange trafikkulykker langs veien, fordi bilene ofte holdt høy fart. Mange beboere langs veien mente at biler med A-skilt, dvs. biler fra Oslo, var verst. Denne søndagen var en fin sommerdag., og ny tildeling av bensin (som var rasjonert etter krigen), gjorde at mange kjørte tur med bil. Bildet er tatt i forbindelse med en trafikkulykke, som bl.a. medførte at en bil havnet i grøfta på Pindsle. Bilen ble imidlertid fjernet før bildet ble tatt.
År: 1946
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Bildet er tatt på Raveien, ved Pindsle, i retning Skolmerødkrysset, søndag 4. august 1946. Huset til høyre (huset er eg. rødt) er Raveien 114, mens det hvite huset i bakgrunnen, ligger ved Skolmerødkrysset, på «Solberg-siden». På denne tiden var mange trafikkulykker, fordi bilene ofte holdt høy fart. Mange beboere langs veien mente at biler med A-skilt, dvs. biler fra Oslo, var verst. Denne søndagen var en fin sommerdag., og ny tildeling av bensin (som var rasjonert etter krigen), gjorde at mange kjørte tur med bil. Bildet er tatt i forbindelse med en trafikk-ulykke, som bl.a. medførte at en bil havnet i grøfta på Pindsle. Bilen ble imidlertid fjernet før bildet ble tatt.
År: 1946
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Bildet viser den gamle kiosken som lå ved Raveien 179 på Pindsle i 1962. Kiosken var eid og drevet av familien Haavaldsen. På denne tiden lå det mange slike kiosker etter veien, og bilistene stoppet ofte for å kjøpe brus, sjokolade og is. Bildet er tatt i forbindelse med et innbrudd i kiosken den 3. september 1962.
År: 1962
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Tråbiler var populære på 1950-tallet. Bildet er tatt ved/natur dagens kryss Laskenveien/ Stensveien. Huset til høyre ligger mellom Stensveien og den korte «veistubben» mellom Laskenveien og Ringveien, og har vel i dag adresse Markveien 28. I bakgrunnen ses jordene som da tilhørte gården i Laskenveien 97, tidligere kalt «Trekanten Raveien – Laskenveien – Beintegata», som tilhørte Bjarne Nilsen. På denne tiden var jordene ennå ikke bebygd. Utbyggingen skjøt først fart noen år senere. Helt i bakgrunnen ses Haukerød skole.
Barna på bildet er Wenche Jensen og Per Stensgård som bodde o Laskenveien 74
År: Ca 1950
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
I løpet av 1960- og 1970-årene gikk Pindsle-området fra å være jordbruksland til å bli industriområde. I forgrunnen nederst ser vi Nygårdsveien, til høyre Ringveien og oppe til venstre Raveien. På dette tidspunktet var Ringveien ennå ikke sammenhengende på Lasken. Bak ser vi boligområdene på Lasken og jordene på Mo.
År: Ca 1975
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Thorstein Hansen etablerte sitt murmesterfirma på Botten i 1946. Fra en beskjeden start, økte antall ansatte og oppdrag betydelig og bedriften var et solid entreprenørfirma da sønnen Thorbjørn overtok ledelsen i 1974, etter at Thorstein Hansen døde. 1971 ble en milepæl i firmaets historie. Da kunne Thorstein Hansen ta i bruk sitt nye verksted og kontorbygg på Pindsle. Med en grunnflate på 375 kvadratmeter representerte dette romslige bygget en stor overgang fra kontoret i Hansens bolig på Botten.
År: 1971
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Ole Herman Elgesem startet Elgesem Trevarefabrikk i 1955, i Skiringssalsveien 37. Etter en stund flyttet fabrikken til Peder Bogens gt 6A. Senere bygde han en større fabrikk i Gneisveien på Lasken/Pindsle. Fabrikken produserte i hovedsak vinduer og dører, senere også vinterhager. Bildet viser grunder og daglig leder Ole Hermann Elgesem.
År: 1980
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
NIKA ble etablert på 1960-tallet av Nils Kjærnes og Karsten Jørgensen. Firmaet spesialiserte seg på vedlikehold av skip, med rensing av skrog og tanker, sandblåsing av overbygg og lastetanker. Noen år senere startet produksjon av Norclean rense- og rengjøringsmidler for laste- og oljetanker, midler som firmaet solgte til både bensinstasjoner og bilverksteder. NIKA ble senere solgt til et svensk firma, og Norclean-avdelingen ble overtatt av Erik Torbjørnsen og Reidar Feen, som også overtok produksjonen av store industristøvsugere.
År: Ca 1960
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Bildet viser Lasken bilverksted og bensinstasjon ved Raveien, rett sør for Lasken-krysset, der Johan Evensen & Sønner holder til. Bensinstasjonen ble drevet av Brødrene Solbakken, som også forhandlet Scania -Vabis lastebiler, som underforhandler for Bjørgulfsen i Larvik. Da firmaet gikk konkurs i 1958, ble eiendommen overtatt av Johan Evensen Transport, som primært bruke verkstedet til vedlikehold av sine egne lastebiler. Bildet er tatt i 1959. På denne tiden var stasjonen en Mobil-stasjon. Senere ble den en BP-stasjon, og en av Johan Evensens sønner - Hunnar drev bensinstasjonen
År: 1959
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Midt i bildet ser vi Nygård sykehjem under bygging, i 1976. Året etter, i september 1977 ble bygget overlevert til Sandefjord kommune, og noe senere samme år flyttet de første pasientene inn. Dette var da fylkets største sykehjem, og de fleste som flyttet nn var i god fysisk form, og noen av den kom også i egne biler
År: 1976
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Nygård sykehjem ble tatt i bruk høsten 1977. Med 180 sengeplasser fordelt på 6 avdelinger, ergXoterapi og fysioterapi, hår- og fotpleie, storkjøkken og vaskeri, var Nygård ikke bare kommunens største sykehjem, men også et av de største i landet. I dag (2021) er navnet Nygård bo- og behandlingssenter, og nye, store tilbygg er under oppførelse. Artikkelen er hentet fra Sandefjords Blad 16. september 1977.
År: 1977
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Nygård sykehjem ble overlevert til kommunen i september 1977. Med 180 sengeplasser fordelt på 6 avdelinger, ergoterapi og fysioterapi, hår- og fotpleie, storkjøkken og vaskeri, var Nygård ikke bare kommunens største sykehjem, men også et av de største i landet.
Foto: Ørnelund, Leif
År: 1977
Kilde: sandefjordshistorie.no