-
Nils Bernhard Gustavsen Bilruter og Bensinstasjon
Bernhard Gustavsen drev vognmannsvirksomhet, etablerte Prestehagens Kull Koks og Vedforretning ved Gokstadveien (bildet) og begynte på 1920-tallet 'omnibusfart', altså rutebilvirksomhet.
Første bussen ble til ved at en lastebil, som på vinterstid fraktet ved, kull og koks, om sommeren ble rengjort, malt og påsatt et spesiallaget karosseri av tre, med langbenker for passasjerene. Senere ble kjøretøyene spesialbygget og understell importert. Å være passasjer var en rystende opplevelse, for det var massiv gummi, ikke luft, i dekkene. Ikke var det fast dekke noe sted heller. Bussene konkurrerte med Framnesferja om trafikken over/rundt fjorden ut til Rød og Vesterøya. '25 øre på alle veier' var reklamen malt på bussene. Det var fristende for folk til og fra byen å bruke bussen, for da slapp man den tunge bakken opp Ferjeveien. Sønnene Birger og Odd overtok virksomheten, mens den tredje broren Nils Bernhard startet fargehandel.
Kilde og bilde er fra Knut Sørhaug, barnebarnet til N. B. Gustavsen.
År: ca 1920
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Dette bildet rommer mye Sandefjordshistorie. Nils Bernhard Gustavsen drev vognmannsvirksomhet, etablerte Prestehagens Kull Koks og Vedforretning ved Gokstadveien (bildet) og begynte på 1920-tallet 'omnibusfart', altså rutebilvirksomhet. Første bussen ble til ved at en lastebil, som på vinterstid fraktet ved, kull og koks, om sommeren ble rengjort og malt og påsatt et spesiallaget karosseri av tre, med langbenker for passasjerene. Senere ble kjøretøyene spesialbygget og understell importert. Å være passasjer var en rystende opplevelse, for det var massiv gummi, ikke luft, i dekkene. Ikke var det fast dekke noe sted heller. Bussene konkurrerte med Framnesferja om trafikken over/rundt fjorden ut til Rød og Vesterøya. '25 øre på alle veier' var reklamen malt på bussene. Det var fristende for folk til og fra byen å bruke bussen, for da slapp man den tunge bakken opp Ferjeveien.
Sønnene Birger og Odd overtok virksomheten.
År: 1920
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Min far som sjåfør på en litt nyere modell da han var 15 år gammel. Han hadde jo ikke sertifikat og min farfar hadde en gang besøk av bilsakkyndig fra Larvik og ut på kvelden spurte han min far om han kunne kjøre han hjem. Min far gjorde det. En stund senere skulle han ta sertifikatet og dro til Larvik og traff selvsagt samme mann igjen som sa: har ikke du sertifikat da? Nei sa min far, som fikk sertifikatet uten mer spørsmål.
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Bildet så typisk for Julius at det er nesten som han sitter foran på skjerm med brillene på panna slik han alltid hadde de.
Julius H. Dalen blir født i 1894 i Dalen i Andebu.
Utdannet seg til snekker og snekret har han holdt på med hele livet fortalte Julius.
I 1924 kjøper han den første ruten av sin fetter Hjalmar Jøransen, den gikk fra Kodal til Sandefjord. Det var en 5-seters personbil som det var bygget et slags hus på og det liknet mest på et 'Hønehus' med regnr. G-1029.
Etter tre år kjøpte han en gammel bil i Oslo og snekret selv karosseriet på den, den hadde 13 seter.
I 1935 selger han Kodal-ruta til brødrene sine og kjøper sammen med Birger Gustavsen fire ruter og to gamle rutebiler av Halvard Wold. En av rutene gikk til Lahelle, den andre til Skogan, en til Aarø og Knattholmen. Dette drev de sammen i to år da Julius løste ut Birger Gustavsen.
Etter hvert kom sønnen Håkon Dalen med og overtok i 1961, Håkon Dalens Bilruter.
Ved Håkons død i 1988 fortsatte hans kone Anne Marie og datteren Inger rutebilselskapet frem til 1.10.1994 da de solgte selskapet til Rutebilene Farmand i Tønsberg.
Kilde: Johannessen, Finn Egil.
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Håkon Dalen ble eier av selskapet etter sin far, Julius H. Dalen, i 1961 og drev selskapet som da ble hetende Håkon Dalens Bilruter frem til sin død i 1988. Hans kone Anne Marie og datteren Inger drev bilruten frem til 1994 da selskapet ble solgt til Rutebilene Farmand i Tønsberg.
År: ca 1961
Kilde: sandefjordshistorie.no
Søk på gater, steder, bedrifter, personer og shipping