Før jernbanelinja ble anlagt, ble områdene helt ned til dagens Gokstadveien ofte regnet med til Hasle, men vi bruker her definerer vi av praktiske grunner Hasle som området mellom Sverdstad i vest og Unneberg i øst, jernbanelinja i syd og Hovland/Hjertås/Åbol i nord. Det har vært bosettinger på Hasle i flere tusen år; bl.a. er det på Nedre Hasle gjort funn etter en boplass fra eldre steinalder (10.000 – 4.000 f. Kr.) og på Øvre Hasle etter en boplass fra yngre steinalder (4.000 f. Kr. – 1.700 f. Kr.).
Hasle- navnet antas å stamme fra Hasla, det gammelnorske navnet på Haslebekken, som startet på Goli/Botten ved Raveien, rant sørover, vest for Åbol, passerte nær dagens kryss Lingelemveien/Åbolveien/Hovlandveien, og fortsatte sørover. Øst for Breidablikk ungdomsskole ble bekken demmet opp til en dam, der det i eldre tid lå ei sag; derav det gamle navnet Sagbekken. Bekken fortsatte så ned mot Nilsesvingen og ut i sjøen ved Djupsund. I flere tusen år lå bekken åpen; med løvtrær på bredden, små fossefall, vannspeil og ørret, var den nok vakker, selv om den i perioder førte til oversvømmelser. Etter hvert begynte folk å tømme søppel langs bekken, og da utbyggingen på Hasle skjøt fart etter andre verdenskrig, var den sterkt forurenset, nesten en illeluktende kloakk og til fare for barn som lekte langs bekken. Derfor ble den lukket på 1950- og 1960-tallet, og går i dag i hovedsak i rør gjennom området. I gammel tid gikk det også en bygdevei fra Hasle, over Unneberg, til nåværende Klavens gård på Åbol. Omtrent der gartneriet på Hasle senere ble liggende, lå det en plassen og gårdsbruket «Mønstreplassen» eller «Mønsterplassen». Navnet kan ha sammenheng med at stedet ble brukt til mønstring av sjøfolk til seilskuter eller selfangere, eller som militær mønstringsplass.
Det har vært gårdsbruk på Hasle i «uminnelige tider». I middelalderen (500–1.500 e.Kr.) var Hasle en del av «Bugaaardsgodset», eid av den mektige Manvik-ætten fra Brulanes. Til godset hørte, foruten Bugaarden og Hasle, også Sverdstad, Nedre Gokstad og flere andre gårder. I 1599 ble gårdene krongods, i 1670 overtok rikskansler Peder Griffenfeldt eiendommen, og fra 1678 tilhørte de greven i Laurvigen (Larvik), før brukerne kjøpte dem av Trescow på 1800-tallet. På 1300-tallet ble gården på Hasle ble delt i to, Hasle Øvre og Hasle Nedre: Hasle Øvre øverst i området, opp imot Hjertås og Drakås, og Hasle Nedre i området der jernbanelinja nå går. Etter hvert ble gårdene delt opp i mange bruk, jord ble skiftet, kjøpt og solgt, grensene mellom gårdene endret seg, og gårdene ble helt infiltrert i hverandre. Dermed kunne en finne Hasle Øvre og Hasle Nedre både langt nord og langt sør i området. Den nordligste gården, som fra 1972 tilhørte Erling Riis, tilhørte f.eks. Hasle nedre. Hovedhuset på Hasle Nedre ble revet i 1956. Den eldste delen av huset ble sannsynligvis bygget rundt 1700, og påbygget rundt 1820. Da huset ble revet, så en at det tidligere hadde vært en liten åpning i tømmerveggen, 77 cm høy og 58-61 cm bred. Dette hadde sannsynligvis vært ei «likdør», en åpning i veggen der en tok ut et lik, i stedet for å bære det ut gjennom døra. Slike «dører» ble gjerne laget for at den døde ikke skulle ta med seg noe, og heller ikke skulle finne veien tilbake og gå igjen som et spøkelse.
Ved folketellingen i 1865 bodde det ikke folk andre steder enn på gårdene. Hasle lå imidlertid nær byen og ble etter hvert attraktivt som boområde også for andre. I 1875 bodde det 34 familier på Hasle, men allerede i 1920 var det blitt en hel liten «by» her. Etter andre verdenskrig, vokste det fram mange boligfelt i Sandefjord, et av dem på Hasle, og antall boliger økte kraftig. Rundt 1980 var det ca. 1.000 bruksnummer og boliger under de to gamle gårdene.
Da jernbanelinja gjennom Sandefjord ble bygd på slutten av 1870-tallet, ble linja lagt over nedre del av Hasle. Da ble det også laget to jernbaneoverganger her. Den ene, i Nedre Haslevei, var (og er fortsatt) svært uoversiktlig. Etter hvert som trafikken økte, skjedde det flere ulykker her, og allerede i 1935 kalte avisa overgangen for den farligste på hele Vestfoldbanen. Den andre lå sør for Kråkås, der Råstadveien krysset jernbanelinja. Der lå det også en «vaktbolig», der bomvakten bodde. Da Råstadveien ble lagt om på 1960-tallet, ble overgangen erstattet av en undergang, som fortsatt er i bruk.
Det har også ligget mange butikker og bedrifter på Hasle, og gjør det fortsatt. Mange av de gamle butikkene lå imidlertid mellom dagens jernbanelinje og Gokstadveien, og omtales under Gokstadområdet. Vi nevner likevel noen gamle bedrifter. I 1930-årene ble det bygget en hermetikkfabrikk nederst i Haslebakken. Etter andre verdenskrig ble den gjort om til en lampefabrikk, Elvarm, og produksjon av drums (jerntønner), under navnet Bison (Bernt Iversen & Sønn). Vi nevner også Hasle gartneri og Hasle Smie og Verksted. Vi har få eller ingen bilder av die gamle bedriftene i området, og tar med takk imot bilder av disse.
Fra midt på 1930-tallet og i 40 år, var Bingentårnet på Kråkås et landemerke på Hasle. Tårnet var 12 meter høyt, bygget i betong av radioamatøren Oliver Bingen i 1936. Tårnet fikk navnet Stratos og rommet en stor, avansert radiosender, laboratorium, studio og mottakerrom. Senderen hadde en effekt på 50 watt, den største effekten som var tillatt i Norge. Bingen fikk også det ærefulle oppdraget å sørge for kortbølgesending til hvalfangere i Antarktis. Under krigen beslagla tyskerne tårnet og etterlot de i svært dårlig forfatning da krigen var slutt. Samtidig gikk utviklingen innen radioteknikk så raskt at det ikke var aktuelt for Bingen å bygge ut stasjonen. Tidlig på 1960-tallet ble den benyttet radioamatørene i Sandefjordsgruppen av Norsk Radio Relæ Liga, men da Kråkås ble bygget ut som boligområde, ble tårner revet på begynnelsen av 1970-tallet.
Kilder: Wasberg, Gunnar Christie: Sandar bygdebok, 1968; Møller, Vilhelm: Sandar, bind I, II og III, 1978, 1980 og 1985; Tollnes, Roar L.: «Likdør» på Hasle, Kulturminner, Sandar Historielag, 1983; Tollnes, Roar L.: Våningshuset på Nedre Hasle, Kulturminner, Sandar Historielag, 1992; Olstad, Finn: Sandefjords historie, bind II, 1997; Davidsen, Roger: Et sted i Sandefjord, 2010; Sandefjords Blad; Slektsdata.no
-
Ved folketellingen i 1865 bodde det ikke folk andre steder på Hasle enn på gårdene. Området lå imidlertid nær byen og ble etter hvert attraktivt som boområde også for andre. I 1875 bodde det 34 familier på Hasle, men allerede i 1920 var det blitt en hel liten «by» her. Bildet er tatt fra Ragnhildbu på Gokstad mot Hasle, bak i bildet, i 1909 mot Hasle. En kan se at det har begynt å komme en del hus i området.
År: 1909
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Hasle-området ble tidlig attraktivt som boområde, og allerede i 1920 var det en liten «by» her. Det var likevel først etter andre verdenskrig at boligbyggingen skjøt fart for alvor. Bildet er tatt fra Gokstad i 1952, med Hasleområdet i bakgrunnen. En kan se at det har kommet en god del hus på Hasle, de fleste på vestsiden av Nedre Haslevei og Haslebakken.
År: 1952
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Boligbyggingen på Hasle skjøt for alvor fart etter andre verdenskrig, først lags Nedre Haslevei og Haslebakken. Senere fulgte utbygging i Hasleåsen, på østsiden av Haslebakken, mot Hjertås, og på Kråkås lenger sør, mot Unneberg. Bildet viser en del av områdene lags Nedre Haslevei og Haslebakken midt på 1970-tallet.
År: Ca1975
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Boligbyggingen på Hasle skjøt for alvor fart etter andre verdenskrig, først lags Nedre Haslevei og Haslebakken. Senere fulgte utbygging i Hasleåsen, på østsiden av Haslebakken, mot Hjertås, og på Kråkås lenger sør, mot Unneberg. Bildet viser Bjønåsen og Drakåsen på 1970-tallet.
År: Ca1975
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Boligbyggingen på Hasle skjøt for alvor fart etter andre verdenskrig, først lags Nedre Haslevei og Haslebakken. Senere fulgte utbygging i Hasleåsen, på østsiden av Haslebakken, mot Hjertås, og på Kråkås lenger sør, mot Unneberg. Bildet viser en del av Hasle-området med Kråkås på 1970-tallet. Vi ser Bingentårnet, som ble revet i 1972, så bildet er sannsynligvis tatt rundt 1970.
År: Ca1970
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Boligbyggingen på Hasle skjøt for alvor fart etter andre verdenskrig, først lags Nedre Haslevei og Haslebakken. Senere fulgte utbygging i Hasleåsen, på østsiden av Haslebakken, mot Hjertås, og på Kråkås lenger sør, mot Unneberg. Bildet viser Kråkås under utbygging. Til venstre ser vi den gamle Råstadveien, jernbanelinja og den nye Råstadveien, øverst til venstre Hasle gartneriet og Bernt Iversens fabrikk.
År: Ca1975
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Boligbyggingen på Hasle skjøt for alvor fart etter andre verdenskrig, først lags Nedre Haslevei og Haslebakken. Senere fulgte utbygging i Hasleåsen, på østsiden av Haslebakken, mot Hjertås, og på Kråkås lenger sør, mot Unneberg. Bildet viser Kråkås, sett fra lufta. Til venstre Kråkåsveien, til høyre den gamle Råstadveien og jernbanelinja.
Foto: Akselsen, Olaf
År: 1978
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Haslenavnet stammer fra det gammelnorske navnet på Haslebekken, som var Hasla. Bekken startet oppe ved Raveien, i Goli-/Bottenområdet og rant sørover, vest for Åbol, passerte nær dagens kryss Lingelemveien/Åbolveien/Hovlandveien, og fortsatte sørover, øst for dagens Breidablikk ungdomsskole. Derfra gikk bekken ned mot Nilsesvingen og ut i sjøen ved Djupsund. I flere tusen år lå bekken åpen. Med løvtrær på bredden, små fossefall, vannspeil og ørret, var den sikkert vakker, men førte i perioder også til oversvømmelser. Bildet er tatt ved Kastet på Østerøya.
Foto: Hansen, Ole Jacob
År: Ukjent
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Haslebekken lå åpen i flere tusen år åpen. Med løvtrær på bredden, små fossefall, vannspeil og ørret, var den nok vakker, selv om den i perioder førte til oversvømmelser. Etter hvert begynte folk å tømme søppel langs bekken, og da utbyggingen på Hasle skjøt fart etter andre verdenskrig, var den sterkt forurenset, nesten en illeluktende kloakk og til fare for barn som lekte langs bekken. Derfor ble den lukket på 1950- og 1960-tallet, og går i dag i hovedsak i rør gjennom området. Bildet viser arbeidet med å legge bekken i rør.
År: 1955
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
På 1300-tallet ble Haslegården delt i to, Hasle Øvre og Hasle Nedre. Hasle Øvre lå øverst i området, mens Hasle Nedre lå nede i området der jernbanelinja nå går. Etter hvert ble gårdene delt i mange bruk, jord ble skiftet, kjøpt og solgt, og grensene mellom gårdene endret seg. Dermed ble gårdene helt infiltrert i hverandre, slik at en kunne finne gårder tilknyttet Hasle Øvre og Hasle Nedre både langt nord og langt sør i området. Bildet viser gården Hasle Øvre i Sandkollveien 3, i 1955, som da tilhørte Einar Aasheim. Gården tilhørte Treschow fram til 1837, men ble da solgt til Lars Børresen Hasle, far til Anders B. Hasle, som grunnla skofabrikken «Gloria». Fabrikken skiftet senere navn til Sandefjord Skofabrikk.
År: 1955
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
På 1300-tallet ble Haslegården delt i to, Hasle Øvre og Hasle Nedre. Hasle Øvre lå øverst i området, mens Hasle Nedre lå nede i området der jernbanelinja nå går. Etter hvert ble gårdene delt i mange bruk, jord ble skiftet, kjøpt og solgt, og grensene mellom gårdene endret seg. Dermed ble gårdene helt infiltrert i hverandre, slik at en kunne finne gårder tilknyttet Hasle Øvre og Hasle Nedre både langt nord og langt sør i området. Bildet er tatt på et av brukene tilknyttet gården Hasle Nedre, i Drakeåsveien på 1870-tallet. På hesten sitter eieren David Bolt Gulliksen (1829-1884), som kjøpte gården i 1870. Til høyre står hans kone, Davidine, og mellom dem ei tjenestejente på gården.
År: Ca1875
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
David Bolt Gulliksen (1829-1884) kjøpte gården Hasle Nedre i 1870, og drev den sammen med sin kone, Davidine. Her sitter Gulliksen i karjolen, klar for en kjøretur. Skal en dømme etter klærne, er han kan hende på vei til byen eller skal på besøk hos familie eller venner. Bildet er sannsynligvis tatt en gang på 1870-tallet.
År: Ca1875
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
1868 solgte Treschow gården Hasle Nedre til Martin Eriksen, som to år senere solgte den videre til skutereder David Severin Bolt. Fram mot 1880-tallet ble gården sterkt oppdelt, men etter at Isak Riis overtok gården i 1947, ble arealet økt igjen, og gården ble etter hvert den største i Hasleområdet. Gården, som lå i Drakeåsveien, var den nordligste gården på Hasle, til tross for at den altså tilhørte Hasle Nedre. I 1972 overtok Erling Riis gården. På bildet ser vi Isak og Bergliot Riis til høyre , sammen med sønnen Erling. Til venstre døtrene Gunlaug Aakerholdt Riis og Jorunn Andersen. De øvrige er Riis’ barnebarn.
År: Ca1975
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Det gamle framhuset på dette bruket under Nedre Hasle, i Haslebakken, som ble revet i 1956. Huset lå på fjellet, like ovenfor kårboligen på Sundbys gård. Den østre delen av huset ble antageligvis bygget tidlig på 1700-tallet, mens den vestre delen ble bygget på 1800-tallet. Etter påbyggingen var dette var huset 13,7 meter langt og 7,37 meter bredt i øst og 7,25 meter i vest, og var følgelig på ca. 100 m2. Bygningen lå med lengderetningen nærmest helt øst-vest og hadde saltak dekket med krum, rød tegltakstein. Sørveggen, «stasveggen», hadde smårutede vinduer med vindusrammer delt i 8 ruter med 4 i høyden.
Foto: Tollnes, Roar L.
År: 1956
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Det gamle våningshuset på bruket tilknyttet Hasle Nedre, i Haslebakken, var bygget i to trinn. Den eldste delen ble sannsynligvis bygget på 1700-tallet, mens den nyeste delen ble bygget til på 1800-tallet. På bildet ses en skjøt mellom den eldste og den yngste delen, på nordveggen. Huset ble for øvrig revet i 1956.
Foto: Tollnes, Roar L.
År: 1956
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Denne store, åpne skorsteinen dominerte kjøkkenet i det gamle våningshuset på bruket i Haslebakken. tilknyttet gården Nedre Hasle. Skorsteinen var bygget av kraftige natursteiner, og peiskappa hvilte på en solid trekonstruksjon, som var murt inn i vangene. Huset ble for øvrig revet i 1956.
Foto: Tollnes, Roar L.
År: 1956
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Det gamle våningshuset på bruket i Haslebakken, tilknyttet gården Nedre Hasle ,ble revet i 1956. Da panelet på veggene ble tatt av, oppdaget arbeiderne flere gamle åpninger i tømmerveggen, som var blitt tettet igjen. På bildet kan en se en gammel dør, som førte rett inn i stua, og et lite vindu på loftet. Bak bakerovnen på kjøkkenet fantes en stor steinmur. Til høyre for steinmuren ser vi en gammel åpning, 77 cm høy og 58-61 cm bred, som tydeligvis var laget raskt og så tettet igjen. Dette var antageligvis en såkalt «likdør». I gamle dager var det ikke uvanlig at en, etter å ha stelt et lik, laget et hull i veggen og tok liket ut gjennom dette. Dette ble gjort for at den døde ikke skulle kunne ta med seg noe og samtidig villede ham/henne, slik at ikke skulle finne tilbake og «gå igjen».
Foto: Tollnes, Roar L.
År: 1956
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Bildet viser øvre del av det en antar var en «likdør» i veggen på våningshuset på bruket i Haslebakken, tilknyttet gården Hasle Nedre. I gamle dager var det ikke uvanlig at en, etter å ha stelt et lik, laget et hull i veggen og tok liket ut gjennom dette. Dette ble gjort for at den døde ikke skulle kunne ta med seg noe og samtidig villede ham/henne, slik at ikke skulle finne tilbake og «gå igjen». Arbeidet med åpningen har tydeligvis vært utført raskt.
Foto: Tollnes, Roar L.
År: 1956
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Da jernbanelinja gjennom Sandefjord ble bygd på slutten av 1870-tallet, ble linja lagt over Hasle. Da ble det også laget to jernbaneoverganger her, en i Nedre Halsevei og en sør for Kråkås, der Råstadveien krysset jernbanelinja. Bildet viser overgangen i Nedre Haslevei, som var (og fortsatt er) svært smal og uoversiktlig.
År: Ca 1930
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Jernbaneovergangene på Hasle har alltid vært smale og uoversiktlige. Mesteparten av trafikken går nå under jernbanelinja sør for Kråkås, etter at den gamle overgangen her ble nedlagt tidlig på 1960-tallet. Den gamle overgangen i Nedre Haslevei finnes fortsatt, men brukes i atskillig mindre grad.
Foto: Rummelhoff, Bartholomæus
År: 1935
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Jernbaneovergangene på Hasle har alltid vært smale og uoversiktlige. Mesteparten av trafikken går nå under jernbanelinja sør for Kråkås, etter at den gamle overgangen her ble nedlagt tidlig på 1960-tallet. Den gamle overgangen i Nedre Haslevei finnes fortsatt, men brukes i atskillig mindre grad.
Foto: Rummelhoff, Bartholomæus
År: 1935
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Den gamle jernbaneovergangen sør for Kråkås, der Råstadveien krysset jernbanelinja, ble tidlig på 1960-tallet bygget om til en undergang, i forbindelse med omleggingen av Råstadveien. Det meste av trafikken passerer nå jernbanelinja gjennom denne undergangen. Her lå det tidligere også en «vaktbolig», der bomvakten bodde. Bildet viser arbeidet med den nye undergangen.
År: 1961
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Den gamle jernbaneovergangen sør for Kråkås, der Råstadveien krysset jernbanelinja, ble tidlig på 1960-tallet bygget om til en undergang, i forbindelse med omleggingen av Råstadveien. Det meste av trafikken passerer nå jernbanelinja gjennom denne undergangen. Her lå det tidligere også en «vaktbolig», der bomvakten bodde. Bildet viser arbeidet med den nye undergangen.
År: 1961
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Den gamle jernbaneovergangen sør for Kråkås, der Råstadveien krysset jernbanelinja, ble tidlig på 1960-tallet bygget om til en undergang, i forbindelse med omleggingen av Råstadveien. Det meste av trafikken passerer nå jernbanelinja gjennom denne undergangen. Her lå det tidligere også en «vaktbolig», der bomvakten bodde. Bildet viser arbeidet med den nye undergangen.
År: 1961
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Jernbaneovergangene på Hasle har vært ganske så uoversiktlige. Derfor har det gjennom årene også vært flere ulykker og nesten-ulykker her. Bildet viser den ene overgangen, i forbindelse med en ulykke 3. oktober 1954, da en lastebil fra Anders Skorges firma kolliderte med et tog på Hasle.
År: 1954
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Jernbaneovergangene på Hasle har vært ganske så uoversiktlige, og det har gjennom årene vært flere ulykker og nesten-ulykker her. Bildet viser en ulykke som fant sted på den ene overgangen 3. oktober 1954, da en lastebil fra Anders Skorges firma kolliderte med et tog.
År: 1954
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Bingentårnet på Kråkås ble bygget av radioamatøren Oliver Bingen i 1936, og sto til 1972. Tårnet var 12 meter høyt og bygget i betong. Det fikk navnet «Stratos» og rommet en stor, avansert radiosender, laboratorium, studio og mottakerrom. Tårnet ses i nedre del av bildet, omtrent midt i.
År: Ca1970
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Bingentårnet på toppen av Kråkås, ble bygget av radioamatøren Oliver Bingen i 1936. Med en høyde på 12 meter ruvet tårnet i terrenget og ble et kjent landemerke i Hasleområdet. I 1972 ble tårnet revet, og i dag er åsen bebygget med boliger. Ra
Foto: Emanuelsson, Søren
År: 1963
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Bingentårnet på Kråkås hadde en grunnflat på 12 x 12 meter, var 12 meter høyt og ruvet i terrenget. Tårnet rommet en stor, avansert radiosender, laboratorium, studio og mottakerrom, og på toppen sto det en 20 meter høy antenne. Senderen hadde en effekt på 50 watt, den største effekten som da var tillatt i Norge. Bingen fikk også oppdraget med å sørge for kortbølgesending til hvalfangere i Antarktis.
År: Ca1965
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Bingentårnet, eller «Stratos» som det ble kalt, ble bygget av Oliver Bingen i 1936, og rommet bl.a. en avansert radiosender på 50 watt, den største effekten som var tillatt i Norge. Bingens radiosignatur var LA1F, og var blant de aller første lisenser som ble gitt her i landet. Bingen fikk også oppdraget med å sørge for kortbølgesending til hvalfangere i Antarktis.
År: Ukjent
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Tyskerne beslagla Bingentårnet under krigen, og etterlot det i svært dårlig forfatning. Samtidig gikk utviklingen innen radioteknikk så raskt at det ikke var aktuelt for Bingen å restaurere og bygge ut stasjonen etter krigen. Tidlig på 1960-tallet ble tårnet og radiosenderen benyttet av radioamatørene i Sandefjordsgruppen av Norsk Radio Relæ Liga. Gruppa hadde betegnelsen/kjennetegnet LA3S.
Foto: Emanuelsson, Søren
År: 1963
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Fra tidlig på 1960-tallet ble Bingentårnet og radiosenderen der benyttet av radioamatørene i Sandefjordsgruppen av Norsk Radio Relæ Liga. Rundt bordet fra venstre ser vi Knut Einar Oscarsen, Knut Gjertsen, Magnar Lea, Birger Jan Nilsen, Bjørn Marum Olsen og Jan Erik Nilsson; med ryggen til sitter Odd Sørensen. Gruppa hadde for øvrig betegnelsen/kjennetegnet LA3S.
Foto: Emanuelsson, Søren
År: 1963
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Fra 1936 til 1972 var Bingentårnet på Kråkås et landemerke på Hasle. Tårnet ble bygget i 1936 av radioamatøren Oliver Bingen, og rommet bl.a. en stor, avansert radiosender, som kunne nå «hele verden». Under krigen beslagla tyskerne tårnet og etterlot de i svært dårlig forfatning da krigen var slutt. Samtidig gikk utviklingen innen radioteknikk så raskt at det ikke var aktuelt for Bingen å restaurere og bygge ut stasjonen. Tidlig på 1960-tallet ble den benyttet av radioamatørene i Sandefjordsgruppen av Norsk Radio Relæ Liga, men da Kråkås ble bygget ut som boligområde, ble tårner revet på begynnelsen av 1970-tallet.
År: 1972
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Det har gjennom årene vært mange butikker og bedrifter på Hasle, bl.a. Hasle Sveise & Bilverksted. Lastebilen er for øvrig en Ford modell AA fra 1928/1929. Z var det gamle kjennetegnet på biler fra Vestfold, fra 1929 til 1933. Bilen har for også et prøvenummer på støtfangeren, med kjennetegnet 55.
År: Ca1930
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Hasle Motorsenter ble startet av Egil Hansen og Johnny Squibb midt på 1950 -tallet, som et reparasjonsverksted, og med salg av motorsykler, men ikke biler. Senere kom Sigvald Breiland inn i stedet for Egil Hansen og ble etter hvert også ene-eier. På slutten av 1960-tallet fikk han også agentur for Audi, på slutten av 1960-tallet, men flyttet salgsvirksomheten til Tønsberg et stykke ut på 1970-tallet.
År: 1971
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
P. C. Pedersen Mek. Verskted i Haslebakken produserte lamper og lysarmaturer. Firmaet overtok lokalene etter Erling Paulsen, som produserte kuler til flaggstenger, og ble selv etterfulgt av Bernt Evensen AS, som produserte galvaniserte jernfat til bl.a. lagring av parafin.
År: Ukjent
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Interiør fra P. C. Pedersen Mek. Verksted i Haslebakken. Lokalene ble senere overtatt av Bernt Evensen AS, som produserte galvaniserte jernfat til bl.a. lagring av parafin. En del år senere overtok Haslevollen verksted lokalene, en arbeidsmarkedsbedrift for ungdom.
År: Ukjent
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Bernt Iversen & Sønn AS produserte på 1960-tallet ståltønner på Hasle. Bunnene ble produsert i Bugården og så transportert til fabrikken på Hasle, der tønnene ble satt sammen og ferdigstilt. Dette var en tungvint ordning, og på slutten av 1960-tallet tok bedriften i bruk et nybygg på Hasle, og samlet hele produksjonen der. Bildet er tatt rett etter at det har vært kranselag på nybygget. Det nye sentralanlegget inneholdt fyrrom og elektrisk sentralanlegg i 1. etasje, mens det i 2. etasje var velferdsrom fro de ansatte. Arbeidsstokken besto av i alt 35 35 personer.
År: Ca. 197
Kilde: sandefjordshistorie.no