Boligområdene i Sandefjord ligger tett og glir naturlig over i hverandre. Her definerer vi Sverdstad grovt som området mellom Breidablikk i vest og Hasle i øst, Orelund gravlund i syd og Hovlandområdet i nord. Funn viser at det har vært bosettinger her i flere tusen år; blant annet er det på Sverdstad Søndre funnet helleristninger med skålgroper og skipsfigurer fra yngre jernalder (550 f. Kr. – 1.050 e. Kr.). Navnet Sverdstad ble i eldre tid skrevet Sverdstadir, men ble senere endret flere ganger, til det ble Sverdstad tidlig på 1700-tallet. Det er ulike teorier om navnets opphav, bl.a. at Sverd-stedr forteller at våpensmeder i sin tid holdt til her, mens Lorentz Berg mener navnet kan bety krumning eller bue ved elv eller fjord.
Det har i flere hundre år vært to store gårdsbruk på Sverdstad; Sverdstad Søndre og Sverdstad Nordre. I middelalderen (500 – 1.500 e.Kr.) var Sverdstad en del av det store krongodset «Bugaardsgodset», som tilhørte den mektige Manvik-ætten fra Brunlanes. Til godset hørte foruten Bugaarden og Sverdstad også Haugen, Stange, Hasle, Nedre Gokstad, Tveitan og Eian. Senere, på 1700-tallet, eide greven i Laurvigen (Larvik) mange gårder i Sandefjord, blant dem Sverdstad.
Sverdstad Søndre omfattet opprinnelig et langt, smalt område som strakte seg helt fra nåværende Gokstadveien, opp over Breidablikk, langs bekkefaret vest for Åbolåsen og opp mot Haukerød gård. Senere har gården flere ganger avstått grunn, først i sør til bygging av jernbanelinja i 1877, senere også til boligbygging i Orelund og på Breidablikk, og til Orelund gravlund. Peter Bryn kjøpte gården av Trescow rundt 1840; den var da på 185 mål dyrket mark, pluss 31 må på Øvre Hasle. Bryn var gift med lensmann Thor Klaveness’ datter Inger, og i 1871 overtok hennes brorsønn Anton Fredrik Klaveness gården. Han dro tidlig til sjøs, ble både skipper og skipsreder, og eide etter hvert det største rederiet i distriktet. I 1870-årene ble det gamle uthuset på gården erstattet med et nytt, og det gamle våningshuset ble bygget helt om til et stort, herskapelig hus, som også rommet rederiets kontorer. I 1880-årene ble det også oppført både stabbur og gårdsklokka. Da Anton Fredrik Klaveness døde i 1904, overtok sønnen Anton Fredrik jr. firmaet, flyttet kontorene til Lysaker, og rederiet ble et av de største i landet. I 1914 ble eiendommen overtatt av Berit Klaveness Rasmussen, gift med overrettssakfører Johan Karsten Rasmussen, som moderniserte hovedbygget, utvidet uthuset og bygde forpakterbolig. Under 1. verdenskrig ble flere næringsdrivende, som hadde bakgrunn fra skipsfart, rike på aksjehandel og spekulasjon, blant dem Johan Rasmussen, som fortsatte med hvalfangst gjennom hele krigen. Fra 1919 til 1929 var Rasmussen også ordfører i Sandar. På 1930-tallet begynte regjeringen å regulere hvalfangsten, for å hindre overbeskatning. Flere rederier forsøkte da å komme utenom reguleringene ved å etablere seg i utlandet, blant dem Johan Rasmussen, som disponerte flere Panama-registrerte selskaper. Han var også en av de store hvalrederne som gjenreiste og bygde opp den nye handelsflåten etter 2. verdenskrig. I 1968 kjøpte sønnen Kåre Klaveness Rasmussen eiendommen av sin mor, Berit, og overtok driften av gåren. Odd Bergland overtok gården i 1975, før Sandefjord kommune overtok den i 1988. I dag finner vi nye leilighetsbygg her, tilhørende USBL.
Sverdstad Nordre omfattet også gården Hasle Søndre. I 1840-årene var eiendommen knyttet til mølla på Mølleråsen. I 1841 ble mølla solgt til Hans O. Hallgreen, som også kjøpte det ene av de to daværende bruk under Sverdstad Nordre i 1843. I 1848 overtok Søren Lorentz Christensen det ene av de to brukene under Sverdstad, kjøpte 10 år senere det andre bruket og eide hele Nordre Sverdstad fra 1858. Han og hans kone, Otilie Johanne, født Kruge, hadde et staselig hus i Storgaten 2, og bodde nok bare mer sporadisk på Sverdstad. De satte likevel gården i herskapelig stand, bl.a. ved å bygge ny hovedbygning i tømmer, kledd med hvitmalte bord. Bygningen var på ca. 200 kvm, med balkong mot nord. Rundt 1860 var Christensen Sandefjords største skipsreder, og den eneste som kunne måle seg med de store rederne i Sandar. Etter at han døde i 1862, fortsatte Otilie rederiet, og drev i tillegg en butikk i byen. Hun fikk også oppført stabbur og gårdsklokke på gården, og bygde på hovedbygget med en stor balkong med tresøyler og glassruter. I 1870 overtok sønnen Thorvald Christensen gården fram til 1873, da Hans Edvard Andersen, kjøpte gården. Deretter ble gården igjen solgt, først til Christensens svoger A. F. Klaveness og så til Hans Christensen Auve, før Asbjørn Sverdstad overtok den i 1925. I 1967 overtok datteren, Gunvor, gift med Tormod Lavoll, eiendommen, før sønnen, Asbjørn, overtok den. I 1946 kjøpte Sandefjord 54 dekar av gården, til et nytt boligfelt, som ga rom for 126 bruksnummer, for det meste boliger, men også til Breidablikk Ungdomsskole, som ble innviet i 1961.
Langt nord på Sverdstad, vis a vis Breidablikk ungdomsskole, i skråningen ned fra Pina-toppen, lå tidligere Sverdstadkollen (STIF-bakken), som ble åpnet i 1966. Snøfattige vintre på 1980-tallet gjorde at både muligheter og interesse for hopp ble kraftig redusert, og bakken forfalt. I 2013 ble det vedtatt at bakken skulle rives, og dette skjedde kort tid etter. I dag brukes bakken nok mest som akebakke på vinteren.
Kilder: Wasberg, Gunnar Christie: Sandar bygdebok, 1968; Berg, Lorens: Sandeherred, 1918; Møller, Vilhelm: Sandar, bind I, 1977; Olstad, Finn: Sandefjords historie, bind I, 1995; Davidsen, Roger: Et sted i Sandefjord, 2010; Wikipedia.no, Slektsdata.no, Sandefjords Blad.
-
Orelund og Sverdstadområdet. Vi ser Sandar kirke og Sandar prestegård nederst til venstre. Rett ovenfor kirken tar Sverdstadveien av til høyre og går i en bue opp gjennom Orelund. Øst for veien ligger Orelund (tidligere Nybo) gravlund, innviet i 1910; kapellet ble innviet i 1913. Den eldste delen av gravlunden tilhørte tidligere prestegården, mens den nyere delen senere er skilt ut fra Sverdstad søndre. Nord for gravlunden, øverst i bildet, ser vi gården Sverdstad søndre. På vestsiden av veien ligger dagens Sande skole, som sto ferdig i 1923.
År: Ca 1975
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Flyfoto av Sverdstadgårdene, sannsynligvis tatt sent på 1900-tallet. Vi ser Sverdstad Søndre nederst og Sverdstad Nordre lenger oppe, mellom trærne. Til venstre ses noe av bebyggelsen på Breidablikk, til høyre noe av bebyggelsen på Hasle. Begge gårdene har gjennom årene avstått grunn til ulike formål som fremføring av jernbanelinje, utvidelse av gravlund, boligbygging m.m. Sverdstad Søndre ble kjøpt av kommunen i 1988, og i dag finner vi moderne leilighetsbygg i «gammel» stil her.
År: 1980
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Peter Bryn kjøpte gården Sverdstad Søndre av Treschow rundt 1840. I 1871 overtok hans kones brorsønn Anton Fredrik Klaveness gården. Gården ble deretter drevet av Klaveness-familien gjennom flere generasjoner. Familien drev etter hvert også et av de største rederiene, både i distriktet og i landet. Gjennom årene har gården avstått grunn til både jernbanelinje, gravlund og boligbygging. I 1975 overtok Odd Bergland gården, før Sandefjord kommune kjøpte den i 1988. I dag finner vi nye leilighetsbygg her.
År: 1975
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Etter at Anton Fredrik Klaveness overtok gården Sverdstad søndre i 1871, ble det gamle uthuset erstattet med et nytt i 1877, og våningshuset ble bygget om til et stort, herskapelig hus. I 1880-årene ble det også oppført stabbur og gårdsklokka. I 1914 overtok Berit Klaveness Rasmussen og mannen, Johan Karsten Rasmussen, gården. De moderniserte hovedbygget, utvidet uthuset og bygde forpakterbolig. Hovedbygget, som vi ser på bildet, bærer tydelig preg av å være bygd på etter hvert som behovet for plass økte. Det rommet i mange år også kontorer for Klaveness’ rederi.
År: 1980
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Uthusbygningen på Sverdstad søndre rundt 1930. Sverdstad søndre var en stor gård. Etter at Anton Fredrik Klaveness overtok gården i 1871, ble det gamle uthuset erstattet med et nytt i 1877. Samtidig ble våningshuset bygget om til et stort, herskapelig hus. I 1914 overtok Berit Klaveness Rasmussen og mannen, Johan Karsten Rasmussen, gården. De utvidet uthuset, moderniserte i tillegg hovedbygget og bygde forpakterbolig.
År: Ca1930
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Anton Fredrik Aagesen Klaveness (1839-1904) overtok gården Sverdstad søndre i 1871, etter Peter Bryn. Klaveness dro tidlig til sjøs, ble både skipper og skipsreder, og eide etter hvert det største rederiet i distriktet. Klaveness var gift med Birthe Marie Klaveness, født Haughem. I 1870-årene bygget de våningshuset på gården om til et stort, herskapelig hus, som også rommet rederiets kontorer, og bygde i tillegg nytt uthus. I 1880-årene bygde de også både stabbur og gårdsklokke.
År: Ca 1900
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Birthe Marie Evensdatter Klaveness, født Haughem (1845-1932), var gift med skipsreder Anton Fredrik, som overtok gården Sverdstad søndre i 1871. På 1870-tallet bygde ekteparet om våningshuset på gården til et stort, herskapelig hus, som også rommet rederiets kontorer. I tillegg bygde de også nytt uthus. I 1880-årene bygde de også både stabbur og gårdsklokke.
År: Ca 1920
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Birthe Marie Evensdatter Klaveness, født Haughem, var gift med skipsreder Anton Fredrik, som overtok gården Sverdstad søndre i 1871. Da Anton Fredrik Klaveness døde i 1904, 65 år gammel, overtok sønnen Anton Fredrik jr. rederiet, flyttet kontorene til Lysaker, og rederiet ble et av de største i landet. I 1914 ble gården overtatt av Berit Klaveness Rasmussen, gift med overrettssakfører Johan Karsten Rasmussen, som også ble en av landets største skipsredere. Birthe Marie ble imidlertid boende på gården til hun døde i 1932, 87 år gammel. På bildet ser vi henne sittende med strikketøyet, omgitt av hønene på gården, en gang på 1920-tallet.
År: Ca 1925
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
I 1914 Berit Klaveness Rasmussen gården Sverdstad søndre. Hun var gift med overrettssakfører Johan Karsten Rasmussen (1978-1966). Rasmussen ble rik på bl.a. aksjehandel og spekulasjon under 1. verdenskrig, og drev hvalfangstrederi gjennom hele krigen. Rasmussen fortsatte rederivirksomheten i mellomkrigsårene, og var i tillegg en av de store hvalrederne som gjenreiste og bygde opp den nye handelsflåten etter 2. verdenskrig. I ekteparets tid ble hovedbygget på gården modernisert og uthuset utvidet. I tillegg bygde de forpakterbolig på gården. Rasmussen var for øvrig også ordfører i Sandar i perioden fra 1919 til 1929.
År: Ca 1950
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
I 1914 overtok Berit Klaveness Rasmussen (1882-1972) Sverdstad søndre. Hun var gift med overrettssakfører Johan Karsten Rasmussen, som var en av landets største redere i tiden fra 1. verdenskrig og fram til han døde i 1966. I ekteparets tid ble hovedbygget på gården modernisert og uthuset utvidet. I tillegg bygde de forpakterbolig på gården. Bildet er tatt i forbindelse med Berit Klaveness Rasmussens 80-årsdag i 1962.
År: 1962
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Skutereder og veftseier Søren Lorentz Christensen kjøpte Sverdstad nordre i 1848. Han og hans kone, Otilie Johanne, satte gården i herskapelig stand, bl.a. bygde de ny hovedbygning i tømmer, kledd med hvitmalte bord. Etter hans død i 1862, fikk hun også bygget en stor balkong på hovedbygget, og fikk oppført stabbur og gårdsklokke. Sent på 1800-tallet overtok skipper Hans Christensen Auve gården, som senere forble i slektens eie. Etter andre verdenskrig har gården avstått grunn både til boligbygging og til Breidablikk Ungdomsskole.
År: Ukjent
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Skipper Hans Christensen Auve overtok Sverdstad nordre sent på 1800-tallet. Senere forble gården i slektens eie. Bildet er trolig tatt rett etter 1900. Midt i bildet ser vi Hans Christiansen Auve og hans kone Olava Katrine, på gårdsplassen foran hovedbygget, som ble oppført midt på 1800-tallet.
År: Ca 1900
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Asbjørn Sverdstad overtok Sverdstad nordre i 1925, og drev den til datteren Gunvor, gift med Tormod Lavoll, overtok den i 1967. På bildet ser vi Asbjørn Sverdstad og familien på tunet. Ved hesten står Asbjørn Sverdstad, sammen med datteren Aslaug; i karjolen sitter hans kone, Augusta, sammen med døtrene Inger og Gunvor. 1920- og 1930-tallet var også tiden for overgang fra transport med hest til bruk av bil.
År: Ca 1935
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Asbjørn Sverdstad overtok Sverdstad nordre i 1925. På bildet ser vi hans kone, Augusta, på stigbrettet. På lasteplanet sitter datteren, Inger, sammen med hushjelpen, Magnhild, og i førersetet døtrene Aslaug og Gunvor, sammen med «sjøføren», Bjørn Langnes. Gunvor giftet seg senere med Tormod Lavoll og overtok gården i 1967. 1920- og 1930-tallet var også tid for overgang fra transport med hest til bruk av bil
År: Ca 1935
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Sverdstadkollen, som ble bygget på 1960-tallet, ble formelt åpnet 13. februar 1966, med 450 tilskuere til stede. Her overrekker byggekomitéens leder, John Syvertsen, bakken til STIF. Bakken ble oppført i stål, rekkverket i ovarennet i treverk og hoppet i betong.
År: 1966
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Bildet er tatt ved åpningen av Sverdstadkollen 13. februar 1966. Her overrekker O.C. Olsen i STIF en gave til byggekomitéen v/John Syvertsen. Bakken ble oppført ved hjelp av 3.000 dugnadstimer, utført av hoppere og foreldre i STIF, med støtte av kommunale midler.
År: 1966
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Bildet er tatt ved åpningen av Sverstadkollen 13. februar 1966. Åpningsseremonien ble ledet av byggekomitéens leder John Syvertsen. Ordfører Einar Abrahamsen klippet snoen og deretter satte en flaggborg med 5 hoppere fra STIF ned ovarennet. Flaggborgen besto av Helge Sensrud, Tom Syvertsen, Svein Thor Holtan, Thor Magnar Olsen og Tore Liverød. I det etterfølgende åpingsrennet deltok 151 hoppere fra hele Østlandet. Torleiv Lysvold fra Helgerød IL vant rennet, mens Thormod Engvik fra STIF satte den første bakkerekorden, som var på 29,5 meter.
År: 1966
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Bildet er tatt fra toppen av Sverdstadkollen i 1980. På sletta nedenfor bakken, ut mot Ringveien, ligger i dag Breidablikk grendehus. På 1980-tallet var det flere/mange snøfattige vintere som gjorde at både muligheter og interesse for hopping ble borte, og bakken forfalt. Den ble satt i stand igjen på 1990-tallet og tatt i bruk på nytt i 1994, men interessen forsvant igjen. I 2013 ble det vedtatt å rive bakken, noe som også ble gjort noe senere.
Foto: Liverød, Tore
År: 1980
Kilde: sandefjordshistorie.no