Det finnes krigsminner mange steder i Sandefjord. Noen steder er det «fysiske minner» som bunkere, skyttergraver og fjellanlegg/«huler», andre steder er minnene knyttet til sabotasjeaksjoner, arrestasjoner eller andre hendelser. Mange kan også fortelle om beslaglegging av eiendom, veisperringer og kontroller, blending, løping til tilfluktsrom, matmangel og rasjonering. På Mosserød og i Dølebakken finner en mange typer krigsminner. Vi vil særlig konsentrere oss om to; en bunker, skyttergraver og fjellanlegg på Øvre Mosserød og en sabotasjeaksjon i Dølebakken.
Rett ovenfor for krysset Mosserødveien/Jupiters vei, på en ås på østsiden av veien, bak Mosserødveien 53 og 55, bygget tyskerne under krigen både bunker, fjellhall/-hule og skytter-graver. Anleggene skulle inngå i ei sammenhengende forsvarslinje mot en mulig alliert invasjon, fra Goksjø, via Hunstokk og Mosserød, til Mokollen. Forsvarslinja besto av både bunkere, maskingeværstillinger, kanonstillinger, tankgraver og skyttergraver. Husene nedunder bunkeren på Mosserød, ble beslaglagt av tyskerne, og brukt til innkvartering av soldater. På vestsiden av veien lå det bare et par hus, Mosserødveien 50 og 52. De som bodde der, fikk fortsatt beholde husene sine, men måtte leve med mange tyske soldater i området, hyppige sperringer og kontroller, skyteøvelser oppe på fjellet og nærkampøvelser rundt husveggene. De måtte på mange måter være ekstra forsiktig, men innimellom greide de likevel å få kastet litt mat og dårlig tobakk til de russiske krigsfangene, som bygde anleggene.
Etter krigen ble både bunker, skyttergraver og hule liggende åpne i mange år, selv om skyttergravene etter noen år ble delvis fylt igjen. Dermed var anleggene i mange år populært som lekeplass for unger i området. Ikke minst var bunkeren populær; den hadde en «hovedinngang» og en nødutgang, en kort, vinkelformet gang med skyteskår og luke av jern, to oppholdsrom uten vinduer og stigtrinn av jern opp til taket. «Hula» var også populær; den hadde to innganger og et stort rom midt inne i fjellet. Her lekte ungene i lys fra lommelykter, men de måtte gå forsiktig i gangene, for det skulle være fallgruver med vann og kvikksand ved inngangen. Hula finnes fortsatt, men er nå stengt med gitter. Der bunkeren og skyttergravene lå, er det nå bygget hus. Vi har dessverre ikke bilder av bunkeren og skyttergravene. Hvis noen har bilder av disse, tar vi gjerne imot disse,
Nederst i Dølebakken utførte medlemmer av hjemmefronten en sabotasjeaksjon i mars 1945. Aksjonen inngikk i en stor og omfattende aksjon for å ødelegge store deler av jernbanenettet på Østlandet.
Natten mellom 14. og 15. mars 1945 gjennomførte Milorg sin mest omfattende, samordnede sabotasjeaksjon under 2. verdenskrig, operasjon «Betongblanding». Målet var å ødelegge store deler av jernbanenettet på Østlandet, for å hindre tyskerne i å få sendt tropper og utstyr ut av landet, til slagmarkene lenger sør i Europa, der allierte styrker rykket fram mot Tyskland og Berlin både fra vest og fra øst. Denne natten ble det gjennomført aksjoner 20 steder i Vestfold. Et sentralt mål i Sandefjord var jernbanebrua nederst i Dølebakken. Her var hovedpersonene Alfred Bjørvik, Thor Sulland og Ola Bjørvik. De kom med en lastebil, som «tilfeldigvis» fikk «motorstopp» under brua, og de som sto på lasteplanet, festet sprengstoff til brua, før sjåføren «fikk bilen i gang» igjen. På dette tidspunktet gikk krigen mot slutten og tyskerne trengte sårt flere soldater og utstyr på slagmarken i Europa. Samtidig hadde de store styrker og mye materiell i Norge, soldater og utstyr som de ville sende sørover med skip. Situasjonen var derfor spent. Likevel foregikk aksjonen ganske åpenlyst. Tyske soldater passerte, på vei til og fra forlegningene i Åsen og Mokollen, og de kunne neppe unngå å å forstå hva karene på lastebilen holdt på med. Det ble også plassert ut vaktposter i flere kryss, for å stanse trafikk og advare folk. En eldre NS-mann som kom forbi, tok ikke hensyn til advarslene, og fikk store skader i det ene beinet. Aksjonen fikk ingen konsekvenser for folk i Sandefjord.
Kilde: Slektsdata, http://slektsdata.no/Tankgrav.htm; Olstad, Finn: Sandefjords historie; Sandefjords Blad 29. mai 1945; K. Berg m.fl. "Sandefjords historie - sett gjennom Sandefjords Blads spalter, bind 2, 1984; Aksjon betongblanding, https://aksjonbetongblanding.no/; Porsgrunn folkebibliotek,
https://www.porsgrunn.folkebibl.no/bok/historie/Okkupasjonsaarene/01-05e.html
-
Fjellhallen/-hula på/i åsen på Øvre Mosserød inngikk i den samme forsvarslinja som bunkeren og skyttergravene på toppen av åsen. Både bunker, skyttergraver og fjellhall/-hule lå åpne i mange år etter krigen, og var en populær og «skummel» lekeplass for unger i området. «Hula» hadde to innganger og et stort rom midt inne i åsen. I dag er inngangen stengt med jerngitter. Inngangen finnes fra det som i dag er Kringsjåveien.
År: 2020
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
«Hula» på Øvre Mosserød inngikk i tyskernes forsvarslinje mot en mulig alliert invasjon, fra Goksjø, via Hunstokk og Mosserød til Mokollen. Bildet viser den ene av de to inngangene til hula. Både hula og bunkeren og skyttergravene på toppen av åsen ble bygget ved hjelp av russiske krigsfanger.
Foto: Ankersen, Vidar
År: 2020
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Inngangen til hula på Øvre Mosserød. Etter krigen lekte ungene i hula i lys fra lommelykter. De måtte gå forsiktig i gangene, for det fantes ikke lys og det skulle være fallgruver med vann og kvikksand i gangene. Hula finnes fortsatt, men er nå stengt med gitter.
Foto: Ankersen, Vidar
År: 2020
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Fjellhallen på Øvre Mosserød lå åpen i mange år etter krigen. Den hadde to innganger og var en populær og skummel lekeplass for unge, fram til den ble stengt en gang rundt 1970. Hovedinngangen finnes fra det som i dag er Kringsjåveien. I det du går inn bunkeren er det en lang gang innover i fjellet, der du i enden ser rett inn i en gammel skytterstilling.
Foto: Møller, Atle
År: 2023
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
På Øvre Mosserød, på åsen bak Mosserødveien 53 bygget tyskerne bunker og skyttergraver, og i tillegg en fjellhall/-hule i fjellet. Anleggene skulle inngå i ei sammenhengende forsvarslinje fra Goksjø, via Hunstokk og Mosserød, til Mokollen. På dette bildet fra rundt 1955 ser vi bunkeren på åsen, med et trigonometrisk punkt på toppen. Bunkeren hadde en «hovedinngang» og en nødutgang, en kort, vinkelformet gang med skyteskår og luke av jern, to oppholdsrom uten vinduer og stigtrinn av jern opp til taket. Etter krigen lå bunkeren åpen i mange år, og var en populær lekeplass for unger i området.
År: Ca1955
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
På en ås på østsiden av Mosserødveien, rett ovenfor dagens kryss Mosserødveien/Jupiters vei, bygget tyskerne under krigen både bunker, fjellhall/-hule og skytter-graver. Anleggene skulle inngå i ei sammenhengende forsvarslinje mot en mulig alliert invasjon, fra Goksjø, via Hunstokk og Mosserød, til Mokollen. Bildet viser et dokument fra 1942, adressert til eier av en av eiendommene innunder åsen, Mosserødveien 55. Her fikk eieren melding om beslaglegging av tomten med 44 m2 hage, som lå helt innunder fjellet. Beslaget ble gjort i forbindelse med bygging av bunkeren. Senere ble for øvrig hele eiendommen beslaglagt.
År: 1942
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
På en ås på Øvre Mosserød, bak Mosserødveien 53, bygde tyskerne både bunker og skyttergraver, og anla i tillegg en fjellhall/-hule inne i fjellet. Anleggene lå åpne i mange år etter krigen, og var en populær og «skummel» lekeplass for unger. Hula finnes fortsatt, med inngang fra dagens Kringsjåveien. På toppen av åsen, der bunkeren og skyttergravene lå, er det nå bygget hus. De to husene på bildet, ligger et lite stykke øst for bunkeren. Huset «oppå» bunkeren ble bygget en del år senere.
År: 1957
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Natten mellom 14. og 15. mars gjennomførte hjemmefronten en omfattende sabotasjeaksjon, operasjon «Betongblanding», for å ødelegge store deler av jernbanenettet på Østlandet. Målet var å hindre tyskerne i å sende soldater og utstyr til slagmarkene lenger sør i Europa, der de allierte rykket fram både fra vest og fra øst. I Sandefjord var jernbanebrua nederst i Dølebakken et sentralt mål.
År: 1945
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Natten mellom 14. og 15. mars 1945 sprengte hjemmefronten jernbanebrua nederst i Dølebakken, som et ledd i den omfattende sabotasjeaksjonen operasjon «Betongblanding», der målet var jernbanenettet på Østlandet. Her var hovedpersonene Alfred Bjørvik, Thor Sulland og Ola Bjørvik. De kom med en lastebil, som «tilfeldigvis» fikk «motorstopp» rett under brua, mens de som sto på lasteplanet, festet sprengstoff til brua.
År: 1945
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Etter at jernbanebrua nederst i Dølebakken natten mellom 14. og 15. mars 1945, var det ikke lenger mulig å kjøre tog på jernbanelinja. Det samme var tilfelle andre steder i Vestfold og på Østlandet ellers. Dermed ble det også vanskelig for tyskerne å få sendt store troppestyrker og tungt krigsmateriell til havner langs kysten, for utskiping til Tyskland, der allierte styrker rykket fram både fra vest og fra øst.
År: 1945
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Skadene var store etter at hjemmefronten sprengte jernbanebrua nederst i Dølebakken i mars 1945. Både jernbanelinja og brofundament var skadet. Derfor tok det tid før brua nederst ble reparert. På brofundamentet er årstallet 1947 støpt inn. Bildet er antagelig tatt under reparasjonsarbeidet.
År: Ca1945
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Skadene på jernbanebrua nederst i Dølebakken var store etter sabotasjeaksjonen natten mellom 14. og 15. mars 1945, og utbedringsarbeidene tok tid. På bildet pågår reparasjonsarbeidene. Vi ser at det flagges; altså er bildet tatt etter frigjøringen, uten at vi vet noe mer. Årstallet 1947 er støpt inn i det nye brofundamentet, og bildet må derfor være tatt en gang mellom 1945 og 1947.
År: Ca1945
Kilde: sandefjordshistorie.no