Dølebakken går opp nord for jernbanelinja ved Sandar kirke, mellom Mølleråsen og Mattisberget/Åsen, til krysset Lingelemveien/Midtåsveien. Veien begynte opprinnelig ved Sandar prestegård (Sandar Herredshus); i dag regner vi at den starter ved jernbanelinja.
Vi vet ikke hvordan navnet oppsto, men Vilhelm Møller (Sandar, bind 1, 1977) mener det kan ha vært «dølenes» vei til byen. Det vi vet, er at veien ble anlagt i 1790-årene. Tidligere gikk hovedveien mellom Raveien og byen, over Mosserød, opp over Mokollen og ned Åsen til Sandar kirke. Senere ble veien lagt om, slik at den gikk øst for Mølleråsen (kalt Pønteåsen), for å unngå de bratte kneikene i Mokollen og Åsen. Vi vet også at Andreas Schelven var byggherre for veien. Schelven var prost i Larvik prosti fra 1773 og sokneprest i Sandar fra 1775 til 1799. Han bekostet også delvis byggingen selv. Det kunne han gjøre fordi grunnen tilhørte Sandar prestegård og han selv hadde god økonomi. Hans kone, Johanne Elisabeth, født Bugge, var nemlig datter av en rik kjøpmann i Larvik, og tok med seg en god medgift inn i ekteskapet. Ekteparet brukte formuen til flere formål, bl.a. steingjerder ved prestegården og forbedringer av bygninger og jorder på gården, men også til bygging av veien opp Dølebakken. Tidligere ble området mellom Mattisberget og Mølleråsen ansett som en «umedgjørlig» glove. Prosten gikk likevel i gang og fikk veien bygget.
Et gammelt kart fra 1801 viser at veiløpet var det samme da som nå. Vi kan også se at Dølebakken, den gang kalt KongeVej til Tønsberg, gikk på bru over en bekk vest for prestegården.
Veien over Mosserød og ned Dølbakken var hovedveien fra Raveien til byen fram til Moveien ble bygget i 1884. Dølebakken var også kirkevei for bygdefolk nord i Sandar. Veien er utvidet og utbedret flere ganger, bl.a. ble nedre del av selve Dølebakken gjort om til en vakker allé i 1877, takket være Treplantingsselskapet, forløperen til dagens kommunale parkvesen. Det var også her, i bakken opp mot dagens Åsen-veier, at det først ble bygget boliger, på 1800-tallet. Fra 1897 ble flere av de bebygde tomene her kjøp av privatpersoner. På dette tidspunkt var det 7 boliger på østsiden av bakken, under Mølleråsen; på vestre side fantes bare husmannsplassen Kirkeroa (se Husmannsplasser). I bakken finnes fortsatt mange flotte bygninger/ villaer fra tiden fram til mellomkrigsårene. Her er bygninger i flere stilarter; mange i sveitserstil og jugendstil, men også villaer i såkalt «Norges-stil» fra tiden etter unionsoppløsningen i 1905. Da var det norske og nasjonale «moderne», og villaene ble bygget etter historiske bilder, med elementer fra det man da anså som typisk norsk byggeskikk. Mange av bygningene er i dag verneverdige. Blant de mange bygningene i bakken, nevner vi spesielt Dølebakken 1 og 3, og gamle Sande skole.
Dølebakken 1, «Villa Dovre», ligger på østsiden av Dølebakken, på hjørnet Dølebakken/ Sverstadveien. Her hadde skipsreder Haldor Virik kontorer fram til 1962. Virik var for øvrig ordfører i Sandar kommune de siste årene før og de de første årene etter andre verdenskrig. I dag er nok villaen best kjent som «Julehuset».
Dølebakken 3, «Fagerlund», også den på østsiden av Dølebakken, ble bygget av presten Nils Vibe Stockfleth rundt 1885. Nedenfor villaen lå den gang kirkens «benhus». Der havnet knokkelrester fra gamle graver når nye graver ble anlagt. Stockfleth var opprinnelig offiser, men tok senere teologisk embetseksamen og arbeidet i mange år som prest i Finnmark. Han var også den første nordmann som begynte å studere samisk språk og kultur. De siste 13 årene av livet, bodde Stockfleth i Sandefjord (Sandar). Da han døde i 1866, ble «Fagerlund» solgt til skipsfører Hans Aagaard, før den i 1872 ble overtatt av skipsfører og reder Carl R. Thorsen.
Sande skole var den første «faste» barneskolen i Sandar, bygget i 1867 (se Skoler). Skolen, med hovedhus og uthus, lå nederst i Dølebakken, på vestsiden av veien, der vi i dag finner Tingretten (Sandarveien 1). Bygningen fra 1867 rommet også Sandar kommunes administrasjon, Sandeherred Sparebank fram til 1894, og Sandar Folkeboksamling fra 1891. Så sent som i 1897 var skolen den eneste bygningen på vestsiden av bakken, bortsett fra husmannsplassen Kirkeroa lenger oppe i bakken. I 1921 brant skolen ned til grunnen. I barken på allétrærne på motsatt side av veien kunne en lenge etter se spor etter den sterke varmen.
Ved foten av Mølleråsen, er det på kart fra 1878 tegnet inn en brønn. Tilgangen på ferskvann til befolkningen var et problem i mange år. I 1848 fikk formannskapet skriftlig henvendelse fra en del borgere, som klaget på vaskekonene som brukte «Brønnen under Liebjerget» til tøyvask. Da ble det utstedt forbud mot slik bruk av brønnen, ble vaskekonene henvist til Kirkeroa for å vaske tøy. I 1850 besluttet bystyret å grave 3 brønner eller «kummer for oppkomstvann». Alle lå på prestegårdens grunn, den ene ved Kirkeroa. Herfra ble vann ledet i trerør ned til byen.
Lenger oppe i bakken, fra krysset ved tidligere Bjørneveien (nå Mølleråsveien), Nedre og Øvre Åsenvei, ble hus i hovedsak bygget på 1950- og 1960-tallet. Blant bygninger mange vil huske her, er Dølebakken 35, der Finn Nilsen drev Åsen kolonial på 1960-tallet, og Dølebakken 57, der Knut Østenby drev Breidablikk Frukt & Tobakk på 1950- og 60-tallet. Mange skolebarn var innom Østenby for å kjøpe karameller for 5 øre stykk. Trudvang barnehage ligger også nær veien, men har adresse til Trudvangveien, og omtales under Breidablikk.
Kilder: Haugen, Knut: Sandefjords Historie, bind 1, 1928; Møller, Vilhelm: Sandar, bind 1 og 2, 1977 og 1980; Tollnes, Roar L: Dølebakken, Kulturminner, Sandar Historielag, 1992; Davidsen, Roger: Et sted i Sandefjord, 2008; Vestfold Fylkeskommune, Kulturarv.
-
:På dette kartet fra 1887 ser vi Dølebakken som går nordover fra Sandar kirke, opp mellom Mølleråsen og Mattisberget. Nederst i bakken, på vestsiden av veien, ser vi gamle Sande skole, avmerket med «Skolegaard». Vi ser også at flere husmannsplasser er avmerket; Knatten og Pyntestua på østsiden av Mølleråsen, og Kirkeroa på vestsiden av veien, oppunder Mattisberget. Det fantes enda enda en husmannsplass ved Dølebakken, Kottet, men så langt går ikke kartet.
År: 1887
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Bildet er tatt nedenfor/sør for jernbanelinja, i retning nordover. Dølebakken var opprinnelig veien til Sandar kirke, fra bygdene nord i kommunen. Derfor kan vi også i ulike sammenhenger finne adressen Dølebakken 1 på Sandar Herredshus, mens Dølebakken 1 i dag ligger rett ovenfor jernbanelinja. Her ser vi jernbanelinja for Grevskapsbanen mellom Drammen og Larvik, som ble åpnet i 1881. Bredden på jernbaneundergangen er beregnet på hestekjøretøyer, og i veigrusen ligger hestemøkk. Kirkegårdsmuren ennå ikke har fått gjerde av smijern på toppen. Basert på disse forhold og andre bilder, tatt noe senere, som viser en utvidet undergang, kan vi anta at bildet er tatt på slutten av 1800-tallet. La
År: Ca. 189
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Det finnes mange gamle postkort med bilde av Dølebakken, så bakken har tydeligvis vært et populært motiv. På de fleste kort har veien en allé av trær. Trærne ble plantet i 1877, av Treplantingsselskapet, forløperen til dagens kommunale parkvesen. På bildet har trærne vokst til, så vi kan anta at bildet stammer fra rundt år 1900. I bakgrunnen ses møllerens hus oppe på Mølleråsen til høyre, bygget på 1830-tallet.
År: Ca. 190
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Motivet på dette postkortet, tatt fra bunnen av Dølebakken, går igjen på en rekke postkort. Allétrærne ble plantet i 1877, av Treplantingsselskapet, forløperen til dagens kommunale parkvesen. På bildet har trærne vokst til, så vi kan anta at bildet stammer fra tidlig på 1900-tallet. I bakgrunnen til høyre ses møllerens hus på Mølleråsen, bygget på 1830-tallet.
År: Ca. 190
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Motivet på dette postkortet, tatt fra bunnen av Dølebakken, går igjen på en rekke postkort. Allétrærne ble plantet i 1877, av Treplantingsselskapet, forløperen til dagens kommunale parkvesen. I bakgrunnen til høyre ses møllerens hus på Mølleråsen, bygget på 1830-tallet. Kortet er poststemplet Sandefjord; dateringen er noe uklar, men kortet stammer sannsynligvis fra 1906, basert på datering av andre kort med samme motiv.
Foto: Berg & Høeg, Kristiania
År: 1906
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Motivet på dette postkortet, tatt fra bunnen av Dølebakken, går igjen på en rekke postkort. Allétrærne ble plantet i 1877, av Treplantingsselskapet, forløperen til dagens kommunale parkvesen. I bakgrunnen til høyre ses møllerens hus på Mølleråsen, bygget på 1830-tallet.
Postkortet er datert 20.juli 1906. Teksten er kort, men viser hvordan kort ofte ble skrevet på denne tiden; på forsiden og ikke på baksiden, slik vi er vant.
Foto: Berg & Høeg, Kristiania
År: 1906
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Motivet på dette postkortet, tatt fra bunnen av Dølebakken, går igjen på en rekke postkort. Allétrærne ble plantet i 1877, av Treplantingsselskapet, forløperen til dagens kommunale parkvesen. I bakgrunnen til høyre ses møllerens hus på Mølleråsen, bygget på 1830-tallet.
Postkortet er datert 2.juli 1906. Her ser vi hvordan kort ofte ble skrevet på denne tiden; på forsiden og ikke på baksiden, slik vi er vant til. Som vi ser, ble dette gjort også når teksten var lang.
Foto: Berg & Høeg, Kristiania
År: 1906
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Dette motivet med Dølebakken i vinterskrud går igjen på mange postkort. Det ser ut til motivet er et fotografi av et maleri eller en tegning, der kunstneren har stått i omtrent der Sandarveien går i dag. Vi ser Dølebakken gå opp til høyre i bildet. Over Dølebakken ser vi Mølleråsen, med møllerens hus på toppen, bygget på 1830-tallet. Til venstre Mattisberget, med husmannsplassen Kirkeroa innunder berget. Basert på datering av andre kort med samme motiv, antas kort og bilde å stamme fra 1904.
Foto: Eriksens Boghandel
År: 1904
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Dette motivet med Dølebakken i vinterskrud går igjen på mange postkort, og er her brukt som julekort i 1904. Det ser ut til motivet er et fotografi av et maleri eller en tegning, der kunstneren har stått i omtrent der Sandarveien går i dag. Vi ser Dølebakken gå opp til høyre i bildet. Over Dølebakken ser vi Mølleråsen, med møllerens hus på toppen, bygget på 1830-tallet. Til venstre Mattisberget, med husmannsplassen Kirkeroa innunder berget. Her er julehilsenen skrevet på forsiden, slik det var vanlig å gjøre på postkort på denne tiden; ikke på baksiden, slik vi er vant til.
Foto: Eriksens Boghandel
År: 1904
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Nedre del av Dølebakken, Sandefjord by og fjorden, sett fra toppen av Dølebakken, før jernbanelinja for Grevskapsbanen ble anlagt (1880-1881). Midt i bildet ses Sandar kirke, med det gamle, kuppelformede tårnet, som ble byttet ut med dagens høye spir i 1868. Vi ser også at Sande skole, som sto ferdig i 1867 og lå omtrent der Tingretten i dag ligger (Sandarveien 1), heller ikke er byget. Bildet må følgelig være tatt før 1867.
År: Ca. 186
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Nedre del av Dølebakken, Sandefjord by og fjorden. Sandar kirke har fått sitt nåværende høye spir, som stammer fra 1868. Vi ser også gamle Sande skole nederst i bakken, på vestsiden av veien. Skolen sto ferdig i 1867. Jernbanelinja for Grevskapsbanen, med undergangen nederst i bakken, som var ferdig i 1881, er ennå ikke bygget. Bildet må følgelig stamme fra perioden mellom 1868 og 1881.
År: 1875ca
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Her et bilde av den gamle passasjen under jernbanen og som går fra nederst i Sverstadveien og ut i parken ved Sandar Herredshus. For å unngå raske kjøretøy som sykler og liknende, er det en karusell som sperrer for at flere skal passere samtidig. Høyden i undergangen er på 165 cm
Foto: Yngve Tørrestad
År: ca1970
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Dølebakken og byen, sett fra Mølleråsen. Bildet er tatt rundt 1880, før jernbanelinja ble anlagt og åpnet i 1881. På vestsiden av veien, innunder Mattisberget, ligger husmannsplassen Kirkeroa. Syd for husmannsplassen ser vi åpne jorder, men ingen bebyggelse. Så sent som i 1897 var Sande skole, i bunnen av bakken, og husmannsplassen de eneste to bygningene på vestsiden av bakken.
Foto: Andersen, Fredrik
År: Ca. 188
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Den hvite/lyse bygningen i høyre bildekant, på vestsiden av Dølebakken, er gamle Sande skole. Bygningen rommet også kontorer for administrasjonen i Sandar kommune, og Sandeherred Sparebank. Skolen lå omtrent der Tingretten nå ligger (Sandarveien 1). Den brant ned til grunnen i 1921, og ble deretter flyttet dit den nå ligger, oppe i Orelund. I bakgrunnen, foran kirken, ser vi jernbanelinja og undergangen, som sto ferdig i 1881.
År: 1906
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Dølebakken sett fra syd: bildet er sannsynligvis tatt fra tårnet i Sandar kirke. Den lyse bygningen nederst i bildet, er gamle Sande skole, som sto ferdig i 1867. Bygningen rommet også kontorer for kommuneadministrasjonen i Sandeherred (Sandar) og Sandeherreds Sparebank. Skolen brant ned til grunnen 17. juni 1921. I dag ligger Sandefjord tingrett omtrent der skolen lå. Så sent som i 1897 var Sande skole og husmannsplassen Kirkeroa innunder Mattisberget de eneste to bygningene på vestsiden av veien. På bildet ses flere bygninger mellom disse to. Bildet må følgelig være tatt mellom 1897 og 1921.
År: Ca. 191
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Dette postkortet viser fire personer i en hestetrille nederst i Dølebakken. Huset til venstre er gamle Sande skole, som sto ferdig i 1867, men som dessverre brant ned til grunnen i 1921. Huset til høyre Dølebakken 3, bygd av/for presten Nils Vibe Stockfleth rundt 1855.
År: Ca. 191
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Nedre del av Dølebakken. Hjørnetomta Dølebakken/Sandarveien, der gamle Sande skole lå, er helt ryddet etter brannen i 1921. Første og andre hus ovenfor på samme side, ligger der fortsatt, mens det store på tvers ovenfor, er borte. Helt i bakgrunnen ses møllerens hus på Mølleråsen, mens vi til høyre ser «nye» Sande skole, som sto ferdig i 1923. Helt i høyre bildekant ses litt av "Villa Dovre", Dølebakken 1.
Foto: Mittet & Co
År: Ca. 193
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Bygningen til høyre i bildet er Dølebakken 1, «Villa Dovre», som ligger på hjørnet Dølebakken/Sverstadveien. Den karakteristiske inngangsportalen finnes fortsatt. Her hadde Haldor Viriks rederi kontorer fram til 1962. På den tomme hjørnetomta på venstre side, ved krysset Dølebakken/ Sandarveien, lå tidligere gamle Sande skole, som brant ned til grunnen i 1921. Helt i bakgrunnen til høyre ses møllerens hus på Mølleråsen, som ble revet i 1969.
Foto: Mittet & Co
År: Ukjent
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Postkort med Dølebakken 1, «Villa Dovre», i front. Huset ovenfor er Dølebakken 3, bygd av/for presten Nils Vibe Stockfleth ca. 1855. Til høyre, et stykke bak, ser vi det gamle kapellet på Orelund gravlund. Bak dette ligger hovedbygningen på Sverdstad gård, som tilhørte konsul Johan Rasmussen og hans kone Berit Klaveness Rasmussen. Omtrent midt i bildet bakerst ser vi «nye» Sande skole, som sto ferdig i 1923. Ellers ser vi hvordan man tidligere skrev hilsener på prospektkort; på forsiden og ikke på baksiden, slik vi er vant til. Kortet stammer sannsynligvis fra 1920- eller 1930-årene.
Foto: Mittet & Co
År: ca 1930
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Huset i Dølebakken 3, «Fagerlund», ble bygd av/for presten Nils Vibe Stockfleth rundt 1855. Stockfleth var opprinnelig offiser, men tok senere teologisk embetseksamen og fungerte så i mange år som prest i Finnmark. Han var også den første nordmann som studerte samisk språk og kultur. De siste 13 årene av livet bodde han i Sandefjord (Sandar). Etter hans død i 1866, ble huset solgt til skipsfører Hans Aagaard, fra 1872, deretter til skipsfører og reder Carl R. Thorsen.
År: Ukjent
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Huset i Dølebakken 4 er sannsynligvis bygd mellom 1910 og 1920, i det som kalles «nye Norge-stil». Stilen var populær etter unionsoppløsningen i 1905, og basert på historiske bilder, med elementer fra det man da anså som typisk norsk byggeskikk. Huset er verneverdig. Bildet er av nyere dato.
Kilde: Vestfold Fylkeskommune, Kulturarv.
År: Ukjent
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Huset i midten, bak, under Mølleråsen, tror vi må være Dølebakken 17. På toppen av Mølleråsen ser vi møllerens hus, som ble revet i 1968, mens mølla, som brant ned i 1863, er borte. Villaen bak, til venstre i bildet, er nok revet etter at bildet ble tatt.
Dette postkortet finnes også i sort/hvitt, mens dette er håndkolorert. Slike kort var derfor noe dyrere. Huset i midten, bak, under Mølleråsen, tror vi må være Dølebakken 17. På toppen av Mølleråsen ser vi møllerens hus, som ble revet i 1968, mens mølla, som brant ned i 1863, er borte. Villaen bak, til venstre i bildet, er nok revet etter at bildet ble tatt.
År: Ukjent
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Huset i midten, bak, under Mølleråsen, mener vi må være Dølebakken 21, «Allersro», som ble oppført mellom 1820 og 1850, og er verneverdig, men ikke lenger har gamle elementer ut mot veien (Vestfold fylkeskommune, Kulturarv). På toppen av Mølleråsen ser vi møllerens hus, som ble revet i 1968, mens mølla, som brant ned i 1863, er borte. Sveitservillaen nærmest, til høyre er sannsynligvis nr. 16, som senere er ombygd. Villaen bak, til venstre i bildet, ser på andre bilder ut til å være revet senere.
År: Ukjent
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Husene midt i bildet, under Mølleråsen, med front/langside mot veien, er Dølebakken 21 (nederst/til høyre), kalt «Allersro», og ble oppført mellom 1820 og 1850. Huset ovenfor, med kortsiden mot veien og markert med x i gavlen, er Dølebakken 23, kalt «Bergostua», oppført samtidig med nr. 21. Begge hus er i dag verneverdig (Vestfold fylkeskommune, Kulturarv). I bakgrunnen ser vi møllerens hus på Mølleråsen.
År: UKjent
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Dølebakken 35 ligger på toppen av selve bakken, på østsiden av veien, ved krysset Dølebakken/Øvre Åsenvei. Her lå tidligere Åsen kolonial, som ble drevet av Finn Nilsen på 1960- og 1970-tallet. I dag er butikken lagt ned og huset bygget om, slik vi ser på dette, atskillig nyere bildet.
År: Ukjent
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Dølebakken 57 ligger et lite stykke ovenfor krysset Dølebakken/Frøyas vei, på østsiden av veien. Her lå tidligere Breidablikk Frukt og Tobakk, som ble drevet av Knut Østenby. I dag er forretningen lagt ned og huset bygget om, slik vi ser på dette, atskillig nyere bildet. Mange vil fortsatt også huske Østenby som en hyggelig og smilende drosjeeier og – sjåfør.
År: Ukjent
Kilde: sandefjordshistorie.no