Modalen, på «brei Sanfjolsk» kalt «Mo’darn», er det dype bekkefaret på vestsiden av Mokollen, som ender nede ved Teglverkstomta, mellom dagens Sandefjord medisinske senter (tidligere Sandefjord sykehus) og Lundenveien. Her gikk tidligere Mobekken, i sin tid også kalt «Moælva» (eller Moelven), selv om den vel aldri fikk vannføring som ei elv. Bekken startet oppe i Modalen, rant ned til Teglverkstomta, derfra videre ned Rukla (der Sandefjordsveien nå går), langs Prinsensgate til Torget, så sørover forbi «Nedre Kino» og ut i havnebassenget der tollboden/fergekaia nå ligger. I dag er bekken lagt i rør, så vi ser den ikke, men den er der fortsatt. Nedre del av bekken, fra jernbanelinje og ned til havna, ble kalt Ruklabekken. Bekken dannet i sin tid grensa mellom Sandeherred (Sandar) og Sandefjord kommuner, fram til byen ble utvidet i 1888. I sin tid markerte den også grensen for Sandeherred prestegård mot vest.
I etterkrigsårene lå det to hoppbakker i Modalen; «Store-Mo» og «Lille-Mo». Begge ble flittig brukt av unge gutter; de største trente og konkurrerte i «Store-Mo»; de mindre nøyde seg med å sette utfor i «Lille-Mo».
I dag går hoved-innfartsveien til byen, Sandefjordsveien, ned gjennom Modalen. Tilreisende starter da gjerne på veien oppe ved E18 på Haukerød, kjører ned over Mojordene, så ned Modalen mellom Mokollen og gårdene på Mo, under Nedre Movei, til «bånn» (bunnen) av dalen, der Sandefjordsveien møter Øvre Movei. Deretter fortsetter en videre sørover under jernbanelinja, forbi Sandefjord medisinske senter og Pukkstad gård (tidligere Sandefjord Bymuseum) og Rådhuset til havna og Hystadveien. Sandefjordsveien ble for øvrig åpnet i 1975 og senere utvidet i 1981-82.
Kilder: Møller, Vilhelm: Sandar, bind 2, 1980; Tollnes, Roar: Sandefjords eldste bygater, Sandar Historielag, Kulturminner, 1995; Davidsen, Roger: Et sted i Sandefjord, 2008.
-
Før den nye innfartsveien, Sandefjordsveien, ble bygget, var det mange og lange diskusjoner om valg av trasé, regulering av allerede eksisterende veier o.a. Dette oppslaget er hentet fra Sandefjords Blad i 1974. Traséen over Mojordene ble i stor grad som skissen i artikkelen, men det ble aldri aktuelt å stenge Moveien for trafikk ved Haukerød-krysset og ved Ringveien, heller ikke å pløye opp Mosserødveien.
År: 1974
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Familien «Buss-Johannessen» etablerte tidlig på 1960-tallet bensinstasjonen, bilverkstedet og bilforretningen «Auto-Center» i krysset Sandefjordsveien/ Peder Bogens gate. Bensinstasjonen var en Fina-stasjon. Senere overtok AS Bil-Service, som solgte Volvo, anlegget. Bil-Service flyttet senere til Hystadveien 12, før de etter en del år flyttet til industri- og handelsområdet på Pindsle.
År: 1963
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Bildet viser Sandefjordsveien, sett fra sør. Til venstre nederst Sandefjord sykehus (nå Sandefjord medisinske senter). Følger vi veien oppover/nordover, ser vi krysset ved Skiringssalsveien, jernbanebrua og krysset med Peder Bogens gate. Lenger opp svinger Sandefjordsveien opp Modalen til høyre og under brua i Nedre Movei, før den fortsetter videre opp over Mojordene mot E18 på Haukerød.
Foto: Akselsen, Olaf
År: 1981
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Bildet viser Sandefjordsveien i dag, sett fra Mokollen. Her ser vi innfartsveien som starter oppe på Haukerød (øverst i bildet), går ned over Mojordene, passerer under brua på Ringveien (til høyre, midt i bildet) og deretter fortsetter ned Modalen, mot jernbanelinja og sentrum.
Foto: Ankersen, Vidar
År: 2020
Kilde: sandefjordshistorie.no