Den første hovedveien til byen fra nord, «Semsvegen», gikk fra gammel tid gikk over Mokollen. Biskop Eystein Aslaksson nevner veien i sin jordebok, «Den røde bok», allerede rundt år 1400. Vegen gikk fra Sem ved Goksjø, opp til raet ved Hunstokk, ned det som nå er Mosserødveien, og opp mot Mokollen. Her passerte den området som senere fikk navnet Glassmesterløkka, fortsatte ned gjennom bøkeskogen under Mokollen, der Mokollveien nå går, så forbi Åsly, bort under Mattisberget og ned til Sandar kirke. Veien kom, som det het, «hodestups ned mellom Mokollen og Midtås». Først senere ble hovedveien lagt om, slik at den fra Mosserød i stedet gikk videre på østsiden av Midtås, og fra 1790-årene ned Dølebakken.
Veien over Mokollen passerer i dag bl.a. den store vanntanken som forsyner kommunen med vann, Glassmesterløkka og bøkeskogen under Mokollen, Mokollen barnehage, veien opp til toppen av Mokollen og skipsreder Jørgen Jahres tidligere villa «Lille Mokollen». Villaen ligger på sydsiden av den søndre Mokoll-toppen, med vidt utsyn over byen og fjorden. Her var det tidligere vanlig med bålbrenning o.a. feiring på Sant Hans-kvelden. Lenger nede i bakken mot Åsen, ved Mokolleveien 12, finnes fortsatt en privat dam, som i sin tid ble brukt som vannforsyning til hus som lå for høyt til å kunne få vann fra Goksjø, og ved Øvre Åsenvei lå det i sin tid et steinbrudd, som produserte brostein til gater i byen. «Hullet» der stein ble tatt ut, ble senere støpt igjen, og fungerte lenge som brønn for beboerne i Åsen.
Staten eide Sandar Prestegård, som opprinnelig omfattet bl.a. områdene der Sandefjord sentrum nå ligger, en del av Nedre Lunden, Mølleråsen, Dølebakken og Mattisberget, Sandarveien, og Åsen, helt opp til skogen på østsiden av Mokollen, som ble kalt Presteskogen. I Åsen lå også husmannsplassene Øvre og Nedre Brekka, som tilhørte prestegården på 1700-tallet. Begge lå ved den gamle hovedveien over Mokollen, Øvre Brekka sannsynligvis nær Åsly gård, Nedre Brekka lenger nede i bakken. Prestegården ble senere redusert, bl.a. ble grunn avgitt til jernbanelinje og jernbanestasjon (1881), og i 1887 ble hele Åsly solgt. I 1916 vedtok herredsstyret i Sandar å legge ut Åsen til villa-eiendommer, og allerede ved juletider samme år var de første villaene på det nærmeste ferdig. Senere fulgte en rekke andre staselige villaer, med store tomter og hager, noen også med tennisbaner og ridebaner. I Åsen finner en fortsatt mange av disse store villaene. På nedsiden av Nedre Åsenvei bygde flere hvalskyttere sine boliger.
Bilder og omtale av de store villa-eiendommene i Åsen finner du under «Åsen – staselige villa-eiendommer», vanntanken ligger under «Mokollen - vannforsyning for byen», Glassmesterlokka og bøkeskogen finnes under «Mokollen - utsiktsplass og friluftsliv», mens Mokollen barnehage ligger under «Mo - skoler og barnehager».
Kilder: Møller, Vilhelm; Sandar, bind 1 og 2, 1977 og 1980; Davidsen, Roger: Et sted i Sandefjord, 2008; Haugen, Knut: Sandefjords historie, bind 1, 1928; Olstad, Henning: Sandefjords Historie, bind 1, 1995; wikipedia -https://no.wikipedia.org/wiki/J%C3%B8rgen_Jahre; lokalhistoriewiki - https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Mokollveien; villamokollen.no - https://www.villamokollen.no/historien; Rismyhr, Øystein: Bygd og by i gamle dager, bind 3, Dagliglivet i storkommunen Sandefjord, 2017.
-
Gammelt tysk kart over Sandefjord og omegn. Øverst i bildet ser vi Hunstokk-krysset (Haukerød) og veien sørover til Mosserød. Fra Mosserød ser vi én vei rett sørover, forbi Kottet, på østsiden av Midtkollen (Midtåsen), ned til Sandar kirke (avmerket med et kors). Kottet var en gammel husmannsplass under Sandar prestegård, omtrent der krysset Dølebakken Frøyas vei nå ligger. Veien er m.a.o. dagens vei fra Mosserød, ned Dølebakken til kirken. Fra Mosserød ser vi også den gamle veien over Mokollen, mellom Midtkolen (Midtåsen) og Mokollen, ned forbi Brekka mot kirken. Fra denne veien er det også tegnet inn en vei vei rett østover mot Dølebakken, og en vei ned forbi Lunden (Lundene) mot sentrum. Dette er sannsynligvis de veiene vi i dag kjenner som Øvre og Nedre Åsenvei. Lenger til venstre ser vi Laskenveien, fra Bugården til Lasken og/eller Skolmerød på raet. Kartet er m.a.o. tegnet etter at veien ned Dølebakken ble etablert i 1790-årene, og avmerket på kart fra 1801. Kartet er sannsynligvis tegnet kort etter.
År: Ukjent
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Villaen «Lille Mokollen», som sto ferdig i 1956, ligger på sydsiden av og litt nedunder den søndre Mokoll-toppen. Her var det tidligere vanlig å feire Sankt Hans med bålbrenning og festligheter. Bildet er sannsynligvis tatt en gang rundt 1960 (?).
Kilde: Davidsen, Roger: Et sted i Sandefjord, 2008.
År: Ca. 196
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Jørgen Jahres tidligere praktbolig «Lille Mokollen» liggere høyt og fritt, med vid utsikt over byen og fjorden. I godt vær ser en til Ferder Fyr, og enda lengre. Bildet er av nyere dato, og tas med for å vise den flotte beliggenheten, slik den fortsatt kan ses fra Mokollen.
Foto: Ankersen, Vidar
År: ca 1965
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Det ble ikke spart på noe i Jørgen Jahres tidligere villa «Lille Mokollen». Her var dører i teak, arkitekttegnede lamper i smijern og en gigantisk trapp, som ble fraktet fra Tyskland, i tre deler. I stuer, damegarderober og enkelte soverom var veggene trukket med silkestoff.
Kilde: villamokollen.no - https://www.villamokollen.no/historien
År: ca 1965
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Jørgen Jahre var Anders Jahres nevø. I yngre år var han aktiv fotballspiller, og på 1960-tallet var han formann i Norges Fotballforbund, medlem av eksekutiv-komitéen i FIFA, og formann i Norges Olympiske Komité. Villaen han i Mokollen ble da mye brukt til internasjonal representasjon.
Kilde: Wikipedia.no - https://no.wikipedia.org/wiki/J%C3%B8rgen_Jahre;
År: ca 1965
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Husmannsplassene Øvre og Nedre Brekka i Åsen, tilhørte begge Sandar Prestegård på 1700-tallet. Begge lå ved den gamle hovedveien over Mokollen, Øvre Brekka sannsynligvis nær Åsly gård, Nedre Brekka lå lenger nede i bakken. Bildet viser Sandarveien 10A, som ligger på samme grunn og samme grunnmur som Nedre Brekka tidligere lå. Vilhelm Møller kan fortelle at da man på 1900-tallet skulle foreta en større reparasjon i huset, dukket det opp en del mektige tømmerstokker, fuget med kumøkk, og en medaljong merket 1772.
År: ca 1890
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Bildet er sannsynligvis tatt fra et stykke oppe i Åsen. Midt i bildet, ved Skiringssalveien, på nedsiden av jernbanelinja, ligger bygningen til tidligere National Industri, senere CMV, bygd i 1917. I forgrunnen noe av villabebyggelsen i Nedre Åsenvei (?), som stort sett ble bygd i mellomkrigsårene. Til høyre, ovenfor jernbanelinja, sannsynligvis litt av jordene tilhørende Lunden gård, med den gamle Tempobanen på nedsiden av linja. Det ser ut til å ligge noen hvalbåter inne på havna. Bildet er sannsynligvis tatt på 1930- eller 1940-tallet (?).
Foto: Mittet & Co AS – postkort
År: Ca. 194
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Bildet er sannsynligvis tatt fra et stykke langt oppe i Åsen. Midt i bildet, ved Skiringssalveien, på nedsiden av jernbanelinja, ligger bygningen til tidligere National Industri, senere CMV, bygd i 1917. Til venstre for CMV går Dronningens gate ned mot sentrum og havna. I forgrunnen noe av villabebyggelsen i Nedre Åsenvei (?), som stort sett ble bygd i mellomkrigsårene. Blokkene i Schankes gate, bygd på slutten av 1950-tallet, har ennå ikke kommet opp. Det ligger en mange hvalbåter inne på havna, på Kilen-/Framnæs-siden.Postkortet er fra 1951, og bildet er sannsynligvis tatt på slutten av 1940- eller et av de første par årene av 1950-tallet.
Foto: Mittet & Co AS – postkort
År: 1951
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Bildet er sannsynligvis tatt fra et stykke oppe i Åsen. Midt i bildet, ved Skiringssalveien, på nedsiden av jernbanelinja, ligger bygningen til tidligere National Industri, senere CMV, bygd i 1917. Til venstre for CMV går Dronningsens gate ned mot havna. I forgrunnen noe av villabebyggelsen i Nedre Åsenvei (?), som stort sett ble bygd i mellomkrigsårene. Her har noen av blokkene i Schankes gate. Disse ble bygd på slutten av 1950-tallet. Det ligger mange hvalbåter på havna, spesielt i området Stub/Thorøya. Bildet er sannsynligvis tatt på første del av 1960-tallet.
År: Ca. 196
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Bilde nr. 15
Utsikt over byen. Bildet er tatt fra oppsiden av Sandarveien, sannsynligvis fra Åsly. Jernbanestasjonen, i forgrunnen, ble bygget i 1881. Vi ser også Jernbanealleen med de vakre lindetrærne, Sandefjords første kirke, som brant i år 1900, byskolen, Hjertnes hovedgård og meieriet. Bildet er sannsynligvis tatt på 1890-talle, ca. 10 år etter at jernbanen kom til Sandefjord.
År: ca 1895
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Bildet er tatt fra Åsly eller Åsen. I forgrunnen noe av bebyggelsen i Åsly og ved Sandarveien.
Midt i bildet Sandefjord kirke, bygget i 1903. Det ligger mange hvalbåter på havna, på begge sider av fjorden. Et skip ligger også i dokka på Framnæs mek. Verksted. Bildet er sannsynligvis tatt på 1950- eller 1960-tallet (?).
År: ca 1952
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Utsikt over byen. Bildet er tatt fra oppsiden av Sandarveien, sannsynligvis fra Åsly. Jernbanestasjonen, i forgrunnen, ble bygget i 1881. Vi ser også Jernbanealleen med de fine lindetrærne, Sandefjords første kirke, som brant i år 1900, byskolen, Hjertnes hovedgård og meieriet. Bildet er sannsynligvis tatt på 1890-talle, ca. 10 år etter at jernbanen kom til Sandefjord.
Foto: Backlin, Fotograf
År: ca 1895
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Bildet er sannsynligvis tatt fra et stykke oppe i Åsen. I forgrunnen midt i bildet, ved Skiringssalveien, ligger bygningen til tidligere National Industri, senere CMV, bygd i 1917. Til høyre for fabrikklokalene ser vi litt av bebyggelsen langs Skiringssalsveien. Til venstre for fabrikken går Dronningens gate ned mot havna. Blokkene i Schankes gate, bygd på slutten av 1950-tallet, har ennå ikke kommet opp, så bildet er sannsynligvis tatt i første halvdel av 1950-årene.
År: ca 1950
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Bildet er sannsynligvis tatt fra et stykke oppe i Åsen. I forgrunnen midt i bildet, ved Skiringssalveien, ligger bygningen til tidligere National Industri, senere CMV, bygd i 1917. Til høyre for fabrikklokalene ser vi litt av bebyggelsen langs Skiringssalsveien. Til venstre for fabrikken går Dronningens gate ned mot havna. Blokkene i Schankes gate, bygd på slutten av 1950-tallet, har ennå ikke kommet opp, så bildet er sannsynligvis tatt i første halvdel av 1950-årene.
År: Ca.1950
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Utsikt over byen. Bildet er tatt fra oppsiden av Sandarveien, sannsynligvis fra Åsly. Jernbanestasjonen, i forgrunnen, ble bygget i 1881. Vi ser også Jernbanealleen med de vakre lindetrærne, Sandefjords første kirke, som brant i år 1900, byskolen, Hjertnes hovedgård og meieriet. Bildet er sannsynligvis tatt på 1890-talle, ca. 10 år etter at jernbanen kom til Sandefjord.
År: ca 1895
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Utsikt over bye, fra Åsly. I forgrunnen ser vi en del av bebyggelsen nord for Sandarveien og Sandefjord jernbanestasjon med stasjonsbygning og varehallen. I bakgrunnen ses hvalbåter i sommeropplag på indre havn. Bildet er sannsynligvis tatt en gang rundt 1950
År: Ca.1950
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Utsikt over byen og fjorden, fra Åsly på den gamle innfartsveien over Mokollen. Håndkolorert litografi etter maleri av J. Frich, og er hentet fra en serie byprospekter, utgitt av grafikeren og forleggeren Chr. Tønsberg fra Christiania rundt 1860. Tårnet på Sandar kirke (til venstre i bildet) er det opprinnelige, kuppelformede tårnet, som ble byttet ut med det høye tårnet kirken nå har, i 1868. På denne tiden hadde Sandefjord ca. 1.000 innbyggere, mens Sandar hadde vel 4.000.
Kilde: Davidsen, Roger: Et sted i Sandefjord, 2008.
Foto: Chr. Tønsberg
År: ca 1890
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Tegning av utsikt over byen og fjorden, sett fra Åsly på den gamle innfartsveien over Mokollen. Tegningen er laget av den dansk/norske tegneren, maleren, forfatteren og skuespilleren Peter Frederik Wergmann (1802-1869), og er datert 1835. Den er trykket på Kruses trykkeri.
Foto: Peter Frederik Wergmann
År: 1835
Kilde: sandefjordshistorie.no