Halvard Wold (1899–1957) stiftet i 1925 Auto-Buss AS.
Han kjøpte selskapet til N.B. Gustavsen i 1928 (Omnibusfart) og overlot selskapet til sin sønn Arne Wold (1924–2010) i 1957.
Selskapet var i drift fra 1925 til 1989, det ble dermed 64 år.
I 1935 hadde selskapet fem busser, tre stk. International, en Chevrolet og en Graham-Brothers.
Etter salget av noen ruter i 1935 var Auto Buss kommet fram til det rutenettet de hadde helt til selskapet ble solgt i 1989. Rutene var på begge sider av Sandefjordsfjorden, på østsiden forbi Framnæs Mek. Værksted, fettindustri-fabrikkene Jahre Kjemiske og Sandar Fabrikker og ut til Vøra badestrand. På vestsiden forbi Jotun Fabrikker, Granholmen, Kjerringvik og Ula med korrespondanse til Larvik.
Begge sider var tett befolket og med mye industri med stort behov for kjøring av arbeidere, særlig var det stor trafikk av arbeidere fra Framnæs Mek. Værksted.
På vinterstid var det opptil 12 busser fra de forskjellige selskapene i distriktet som fraktet arbeidere til og fra Framnæs Mek. Værksted, i tillegg til alle de syklende ansatte, de som ble kalt «Åsgårdsreien». Pendelruten Hystad–Vera var Auto-Buss' aller beste rute og hadde tette avganger hele dagen og kvelden.
Auto-Buss var et meget veldrevet rutebilselskap med stort og godt garasje- og verkstedanlegg i Gokstadveien 16, hvor alle bussene sto tørt og godt.
Bussparken var alltid av god kvalitet. Verksmesteren Bjarne Kjær og sjåfør Håkon Abrahamsen var med helt fra starten i 1928 til selskapet ble solgt i 1989, hvilket vil si at de begynte som billettører og gikk av med pensjon som henholdsvis verksmester og sjåfør.
Arne Wold drev Auto-Buss fram 1. januar 1989, da selskapet ble solgt til AL Rutebilene Farmand i Tønsberg.
I Gokstadveien 16 hadde Prestehagen Kull og Koks både lager og kontorer. Gokstadveien 16 er nå revet og nr. 14 og 16 er erstattet av Møller Bil as.
Se bilde av stedet idag