Glasgow-husene var 2 hus - ett på hver side av Framnesveien. Nå står bare det østre igjen. Husene ble bygget tidlig på 1900 tallet for Framnæs Mek Værksteds gjestearbeidere. Seilskuta "Glasgow" fraktet disse gjestearberne til verkstedet, derav navnet. Huset ble på slutten av 1990 årene rehabilitert av Sandefjord kommune ved arbeidsmarkedstiltak. Deretter overtatt av stiftelsen Kystleden.
Se bilde av stedet idag-
Bilde tatt av feilparkert bil, rundt 1946. Ferjeveien ender her inn i en kort nedlagt strekning av gamle Framnesveien. Den lille damen vi ser, heter: Bjørg Olsen. Nedenfor ser vi begge Glasgow-husene. De var FMV`s eiendom og det bodde 2 familier i hvert hus. I det til venstre bodde familiene Undseth og Karlsen. Dette huset ble revet da den nye Framnesveien ble bygd.
I det andre huset bodde familien Martiniussen. Martiniussen jobbet i portvakta til verkstedet.
Dette huset - Framnesveien 168 - står der ennå i 2020 og er i bruk som foreningslokale.I bakgrunnen den kjente ferga Framnæs II som mange Framnæs-arbeidere brukte til og fra jobb, og som også var en snarvei for den øvrige befolkningen på Framnes når de skulle til byen.
År: 1946
Kilde: sandefjordshistorie.no
-
Framnesveien 16 b / Ferjeveien. Huset til høyre er Framnesveien 16 b , kalt Glasgowhuset. Huset ble på slutten av 1990 årene rehabilitert av Sandefjord kommune ved arbeidsmarkedstiltak. Deretter overtatt av stiftelsen Kystleden.
Bilde tatt av feilparkert bil, rundt 1946. Ferjeveien ender her inn i en kort nedlagt strekning av gamle Framnesveien. Den lille damen vi ser, heter: Bjørg Olsen. Nedenfor ser vi begge Glasgow-husene. De var FMV`s eiendom og det bodde 2 familier i hvert hus. I det til venstre bodde familiene Undseth og Karlsen. Dette huset ble revet da den nye Framnesveien ble bygd.
I det andre huset bodde familien Martiniussen. Martiniussen jobbet i portvakta til verkstedet.
Dette huset - Framnesveien 168 - står der fortsatt i 2020 og er i bruk som foreningslokale.I bakgrunnen den kjente ferga Framnæs II som mange Framnæs-arbeidere brukte til og fra jobb, og som også var en snarvei for den øvrige befolkningen på Framnes når de skulle til byen.
År: ca 1960
Kilde: sandefjordshistorie.no