Søk på gater, steder, bedrifter, personer og shipping
Søk på gater, steder, bedrifter, personer og shipping
Dette bildet må være fra rutebiltrafikkens pionértid i Sandefjord. En treffende beskrivelsen av denne finner vi i Sandefjords historie av Finn Olstad. Ved inngangen til 1920-årene var hest og kjerre vanligste fremkomstmiddel, selv om bygdeveien var åpnet for biltrafikk i 1913. I 1920 kom den første rutebilen, og den gikk i rute mellom Sandefjord og Kodal/Andebu. I 1924 var det rutebiler på åtte strekninger mellom byen og nærliggende områder, i 1927 fjorten, og i 1930 hele atten, skriver Olstad.
Rutebilene var selvsagt av stor betydning for å frakte bygdefolk og gods til og fra byen, og vi kan jo tenke oss at dette hadde stor innvirkning på omsetningen i byens butikker og serveringssteder.
Av bilene på bildet er det vel bare den med skiltet Larvik - Sandefjord som ligner på en rutebil. De to andre ser mer ut som store personbiler av amerikansk fabrikat. Hvor lenge det var holdeplass for rutebiler på Chr. Hvidts plass, vites ikke. Dette bildet er nok fra trafikkens tidlige år.
I en annonse fra 1928 for Gustavsens ominibus- og bilruter leser vi at rutene til Haukerød, Hotvedt, Breidablik - Hunstok, Bugaarden - Lasken, Krokemoen - Skolmerød, Strand, Enge - Aarø og Lahelle hadde Hvidts plass som utgangspunkt.
I samme avis var det annonse om rutetider også for Søren Bergan og Julius Dalen. Bergan hadde ruter til Fevang og Sørby, mens Dalen trafikerte Kodal - Sandefjord - Bogen.
Forøvrig kan nevnes at Finn Egil Johannessen, sønn av rutebileier Reidar Johannessen, har skrevet utførlig om lokal rutebilhistorie.
År: 1928
Se artikkel: Chr. Hvidts Plass
Kilde: sandefjordshistorie.no