Søk på gater, steder, bedrifter, personer og shipping
Søk på gater, steder, bedrifter, personer og shipping
I gamle dager brukte de som bodde på Tjøme Sandefjord som «sin» by, og når de skulle til byen, tok de båt over til Lahelle, og fortsatte landeveien videre til byen med hest og vogn, senere med bil og buss. Dermed sparte båtene tid, fordi de slapp å gå inn den lange Sandefjordsfjorden.
I 1910 ble det etablert regulær trafikk mellom Tjøme og Lahelle, da Sandefjord Handelsstand leide inn motorbåten «Odin», og satte den inn i rutetrafikk mellom Tjøme og Lahelle, med mellom-anløp på Veierland og Hudø. Senere bestilte «A/S Sandefjord kommunikasjon» en større motorbåt, som kunne ta 50-60 passasjerer. Den ble imidlertid ikke noen suksess, og måtte innstille allerede etter én sommer. I 1924 kjøpte så A/S Tjøme-Lahelleruten inn en større båt, «Lahelle», men kapasireten ble likevel raskt for liten. Enda en ny båt satt inn, «Sjøstrand», som hadde både lugarer, salong og promenadedekk, og sertifisert for 90 passasjerer. Året etter, i 1925, fikk imidlertid «Lahelle» større motor og kunne gjøre større fart, og kunne np ta alle passasjerer i rutetrafikken. Derfor ble «Sjøstrand» i stedet brukt til leieturer og andre spesielle arrangementer.
Tegningen viser båten «Sjøstrand», som ble satt inn i rutetrafikk mellom Tjøme og Lahelle i 1924, og senere ble benyttet til leieturer o.a. Mot slutten av 1920-tallet avtok trafikken på rutene og rundt 1930 var den helt avviklet.
Kilde: Møller, Vilhelm: Sandar, bind 2, 1980
Foto: Olsen, John
År: 1924
Se artikkel: Lahelle - Bil- og båtruter
Kilde: sandefjordshistorie.no