SKN EFFENDI

Tilbake til søk
EFFENDI
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Off nr Nummer ikke registert
Kallesignal KFQP
Byggeår 1882 Prince Edward Island
Bruttotonn/BT 492
Nettotonn/NT 456
Skrog LOA 151,1`
Bredde 28,9'
Skipsbeskrivelse Seilskip Skonnert
Skipsfunksjon/bruk Seilskip
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Summerside, Prince Edward Island
Reg havn Sandefjord

1882 Bygget som skonnert EFFENDI av J. W. Richards, Summerside, Prince Edwards Island for J. W. Richards (T. P. Richards & Co.), Swansea, UK
1897 Solgt til A/S Effendi (Kr. Sørensen), Brevik)
1901 Solgt til A/S Effendi (Elise Rode, Stathelle), Brevik
1903 Solgt til A/S Effendi (Henr. A. Røed), Sandefjord
1906 Enke etter Herik A. Røed, Grethe Andrea Røed, Sandefjord overtar som disponent.
1910 Nedrigget og gjord om til lekter. Solgt til Stavanger som lekter.
1915 Solgt til Olsen, Ugelstad & Co., Kristiania i mars. 
1915 Rederiet skifter navn til Olsen & Ugelstad, Kristiania 12/07
1916 Rent i senk og kondemnert. Hevet , reparert og rigget opp som skonnertskip
1917 Satt i fart på nytt fra mars måned som SUPERB for A/S Superb (Olsen & Ugelstad), Kristiania. 
I juni solgt til A/S Tunøy (O. Paulsen, Greåker), Sarpsborg
1918 Stanset og skutt i senk 05/04 av tysk ubåt U 90 40 nautiske mil S av Lindesnes, på     reise fra Porsgrund til West Hartlepool, England med props.

1882 Built as schooner EFFENDI at J. W. Richards, Summerside, Prince Edward Island, Canada for J. W, Richards (T. W. Richards & Co., managers), Swansea, U.K.
1897 Sold to A/S Effendi (Kr. Sørensen, manager), Brevik.
1901 Sold to A/S Effendi (Elise Rode, manager), Stathelle.
1903 Sold to A/S Effendi (Henrik A. Røed, manager), Sandefjord.
1910 De-masted to a barge. Sold to Stavanger as barge.
1915 Sold in March to the new company Olsen, Ugelstad & Co., Kristiania. 
1915 Owners company renamed 12/07 to Olsen & Ugelstad after  C. H. Jensen was bought out.
1916 Condemned after she wrecked.
1917 Repaired and rigged as a schooner. Renamed SUPERB and registered on Lægter-A/S Superb (Olsen & Ugelstad, managers), Kristiania. New tonnage 489 brt, 452 nrt. In service again in March.
1917 Sold in June to A/S Tunøy (O. Paulsen, Greåker, managers), Sarpsborg.
1918 Sunk 05/04 by the German submarine U 90 about 10 nm south of Lindesnes on a voyage from Porsgrund to West Hartlepool with props.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Skipsfører:

C. Sørensen 1897-
A. Mathisen 1906
Johan Mathisen -1910

Eier:

Hans Andersen Røed 1894-1906 (A/S Effendi)
Enkefru Grethe Røed 1906-10 (A/S Effendi)
J. Rohde 1901-02 (A/S Effendi)
Chr. Sørensen 1898-1901 (Consul Haagensen, Grimsby, eier)

Ombygging: Ombygget 1906
Endelig skjebne: Avrigget 1910 i Stavanger. Opprigget 1917, forandret til skonnertskip SUPERB

Kilde: Olsen & Ugelstad 1915-1965, Skipet nr 4-1989
Boka: Seilskip i Sandar og Sandefjord av Haakon Hansen og Johan Knap
Utarbeidet av: Bearbeidet: Marita S. Austenå og Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no