BRK PADANG

Tilbake til søk
PADANG
Nasjonalitet
Norge
Off nr Nummer ikke registert
Kallesignal KFLQ
Byggeår 1914
Leveringsmåned Februar
Bruttotonn/BT 686
Nettotonn/NT 617
Skrog LOA 159,8`
Bredde 34,7`
Dypgående 17,9`
Skipsbeskrivelse Seilskip Bark
Skipsfunksjon/bruk Seilskip
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1915 Arendal - 1916
Norge
Verft Gartha Verft
Sted Arendal
Reg havn Sandefjord

Siste skværrigger av tre bygget i Norge., Siste kaffelast fra Java med seilskip (1915)

1914  : A/S Padang (T.A.Mørland) Arendal - PADANG
1916  : A/S Padang (Harris Hansen) Sandefjord -  PADANG
1916  : Grunnstøtte den 24/11 utenfor Brest på reise Ålborg til Rio de Janeiro med cement i tønner.

Barken «Padang» er den siste bark oppført i tre som er bygget av en viss størrelse i Norge. Den ble bygget ved Gatha Verft i Arendal i 1914 for leveranse til Terje Anderssøn Mørland, også ofte omtalt som T.A. Mørland i den samme byen. Den var på 686 tonn brutto, og var forhudet med metall. Boltningen var også delvis metall på treskroget.

I 1916 ble den kjøpt av Harris Hansen, Sandefjord. På reise fra ÅlborgDanmark til Rio de Janeiro med sement lastet i tønner grunnstøttet «Padang» den 24. november 1916. Besetningen med E.O. Skjulestad som skipsfører hadde forsøkt å anløpe havnestedet Brest i Bretagne etter det var oppdaget lekkasje, men gikk på grunn. Besetningen var nødt til å forlate skipet.

  • Brutto tonnasje: 686 tonn.
  • PADANG

    PADANG
  • PADANG

    PADANG
  • PADANG

    PADANG
  • PADANG

    PADANG
KAPTEIN:
1914 - 1916: E.O. Skjulestad
Kilde: Boka: Seilskip i Sandar og Sandefjord av Haakon Hansen og Johan Knap
Haakon Larsson-Fedde
Utarbeidet av: Bearbeidet: Marita S. Austenå
   
https://www.sandefjordshistorie.no